E7ite Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Usikker på om dette blir rett sted å poste. Men korleis har din arbeidsplass lagt til rette for gode arbeidsmetoder? Som IKT-konsulenter flest sitter eg mykje i løpet av ein arbeidsdag, men varierer jo såklart eindel. Har laga til område for å skru på maskiner i andre enden av rommet, så eg går mykje fram og tilbake, og då ofte prøve å stå når ein jobber med det. Men vanskelig å stå bøyd over lavt bord å skru. Er hev/senk pult noko ein bør kunne be om? Når eg begynte her overtok eg ein knekt kontorstol, bør eg spør om ny stol? Sjølv om det er "klasseromsstoler" tilgjengelig? Det er sånne små rullestoler i plastikk.(ikkje særlig gode) Det er på ein skule, så økonomien er vel så som så. Har andre tips, til korleis dei får variert arbeidsstilling iløpet av dagen? Har hatt litt problem med stikkande smerter i skuldera, har vore til legen med dette, og fått litt øvelser som hjelper, i tillegg til bruk av ein "powerball". Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Jeg har hev/senke-pult, og fikk nettopp nye stoler med nakkestøtte, samt at jeg kan velge datautstyr som mus og tastatur selv. Hjelper mye for ergonomien for min del. Utover det er det jo mye opp til deg selv. Sett på alarmer som tvinger deg til å ta en 5 minutters strekkepause en gang i timen hvor du benytter sjansen til å utføre strekkøvelser og enkel tøying av ledd. Lykke til! Arbeidsgiver har alt å tjene på at du holder deg frisk og rask. Lenke til kommentar
Hole Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 På alle våre kontorer har vi gått bort i fra små skrivere på skrivebordet, til sentraliserte multifunksjonsprintere. Dette resulterer i at samtlige må gå en liten tur for å hente utskriftene sine. Dette var ikke så veldig populært siden de var vant med å ha printeren rett ved siden av seg, men er bra både helsemessig og økonomisk. Kontorarbeiderne får velge selv om de vil ha f.eks. ergonomisk mus, eller annet ergonomisk datautstyr. Operatør-PCer i fabrikkene benytter kun mus med trackball, men det er delvis av andre grunner enn ergonomien. Når det gjelder stoler, har de aller fleste gode stoler man kan tilpasse på alle måter. Alle på hovedkontoret har "HÅG H09" av denne typen: De andre avdelingskontorene har jeg ikke helt oversikt over. Ellers pleier jeg å gå noen runder inne i bygningen iløpet av dagen. Er alltids noen som huker tak i en med spørsmål eller for å slå av en prat Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 (endret) Høres ut som om du har det ganske likt som meg på jobb. men det at du har en knekt stol burde være null stress for ledelsen på skolen din å ordne ny stol syns jeg..... Endret 17. april 2012 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Ja, me har jo og sentraliserte skrivarar. Om nokon treng hjelp så tar eg ofte turen opp og ned trappene for å hjelpe. I tillegg så hjelper det jo på at kaffimaskinen er ein etasje ned Takk for svar! Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Når vi er inne på dette med ergonomi / fysisk aktivitet : 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå