Nalenu Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hei, kjøpte en bruktbil av en privatperson for 2 måneder siden og for noen dager siden kom jeg ut for et regreimhavari. Har vert inne til verksted og de konstanter at det er regreim som har tatt kveld, og noen ventiler er bøyd. Så kommer det store spørsmålet. Er reparasjonsskadene noe jeg må ta selv, selv om reima har gått kun 37,000km av 80,000km? Reima var byttet på 120,000 service i 2005. Så null 5 års garanti. Lenke til kommentar
trra Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Hvilken bil har du? Du har neppe noen sak da det vanligvis er begrenset hvor mange år reima kan brukes, det er vanlig at den må byttes etter 5 år selv om reima ikke har gått over antall km. Endret 12. april 2012 av trra Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Det går etter alder eller kilometer. Det som intreffer først. Det vil si at om du kjører 90 000 på tre år gjelder ikke garantien. Samme hvis du kjører bare 20 000 km på 7 år. Som sagt, hvilken bil/motor har du? En del bensinmotorer er bygget slik at det praktisk talt bare er til å sette på en ny registerreim (f.eks. Mazda, Toyota), så er alt på stell, mens hos andre (f.eks. Volvo, Audi) ødelegges gjerne store deler av motoren. Det viktigste er å komme med motorkoden, da bilprodusenter bruker motorer om hverandre. Som vil si at noen Volvoer tåler registerhavari, og at noen Mazdaer ikke gjør det. Og har du diesel-motor er du basically skrewed. Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Har en Citroen Xsara VTS. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Da har du en PSA XU10J4RS-motor. Jeg har ikke klart å finne noe på denne spesifike modellen, men etter litt søking ser det ut som om de fleste PSA-motorer er "interference"-motorer, som vil si at de tar skade av et registerhavari. Hvis det kun er noen ventiler som er bøyd, og det ikke er skade på stempler, veivakslinger, kamakslinger, råder, etc, burde det ikke være den mest kostbare jobben. Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Har gjort noe research i dag! Har kontaktet Citroen Reklamasjonsrett i dag og de ga svar på en del ting. Jeg har en vis garanti fordi regreima var byttet på merkeverksted, ikke nådd verken tidsintervall eller km intervall. Men skal jeg få noen garanti må jeg bevise at merkeverkstedet har byttet reima ( ikke nok med serviceheftet) må finne faktura for jobben. Noe som kan bli vanskelig siden det er over 3 eiere siden. Og det var en del andre ting med orginale bildeler osv osv. Skal gjøre litt mer research og arbeid i helgen. Og holde dere oppdatert på saken 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Det du gjør er å ringe til verkstedet å ber dem sjekke om den har blitt byttet. De har mest sansynligvis kopier av gamle fakturaer. Har de det, er det vel ikke noe mer å si om saken, da er det bare å kjøre på med garantisaken Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Ta alltid vare på viktige fakturaer. Stift de fast i serviceheftet, f eks Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 16. april 2012 Forfatter Del Skrevet 16. april 2012 Det du gjør er å ringe til verkstedet å ber dem sjekke om den har blitt byttet. De har mest sansynligvis kopier av gamle fakturaer. Har de det, er det vel ikke noe mer å si om saken, da er det bare å kjøre på med garantisaken Det du gjør er å ringe til verkstedet å ber dem sjekke om den har blitt byttet. De har mest sansynligvis kopier av gamle fakturaer. Har de det, er det vel ikke noe mer å si om saken, da er det bare å kjøre på med garantisaken Ja, men trikset er å be dem sende meg det før jeg nevner havariet. Ellers trur jeg neppe de gir me noe som helst Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Hei igjen. Ringte verksted som skiftet reima. De kunne fortelle at reima var skiftet av en mekaniker der som ikke lenger jobber der. Han utførte skifte på fritiden ( fordi det var hans bil den gangen) Og stemplet firma sin logo i serviceheftet så det var ingen kvittering å få for jobben. . Dermed var det ingen vei for meg å kjøre garantisak på dem. Ringte lokal merkeverksted og de sa at motoren har sansynelig så store motorskader at det ikke lønner seg å reparere. Enden på visa blir vell at jeg kjøper en bruktmotor til bilen. Takker tråden for informasjon Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Han burde vært anmeldt for dokumentforfalsk og svindel ifbm. salg av bil, han der... 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Det er riktig, men økonomisk sett er det nok billigere, enklere og raskere å bare bytte motor Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Han burde vært anmeldt for dokumentforfalsk og svindel ifbm. salg av bil, han der... Indeed! Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Men om det finnes kvitering for reimen, enten i systemet eller om man kontakter den tidligere ansatte, og den ansatte var en ekte mekaniker, så burde vel garantien fra produsenten likevel være gyldig? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Kan du ikke true tidligere eier med å anmelde han for dokumentforfalskning? For det er jo det han er skyldig i om han har stemplet med firmaets stempel uten at firmaet står ansvarlig. Kanskje han er villig til å stå for kostnadene i forbindelse med bytte av motor da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå