jols3n Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Hei dere! Gutt 19 år her! I år så har jeg klart å drevet på meg Magesår, betennelse i spiserøret, urinveisinfeksjon og skjev visdomstann som må operes ut Alle disse er sjelden hos unge menn så jeg har svært uheldig.... Det som er problemet er at jeg er nå blitt livredd for sykehus, og har fremdeles litt problemer som egentlig burde hatt meg på sykehus. Hva skal jeg gjøre? Jeg har aldri vært redd smerte og sprøyter slikt før, men nå blir jeg bare kvalm og søvnløs ved tanken. Det som skremte meg helt vekk var Gastroskopi undersøkelsen... Visste på forhånd hvordan dette skulle gjøres, så jeg ba om bedøvelse. Jeg fikk for lite, og kjente absolutt alt. Lå der med slangen ned i halsen og spydde som en helt, var helt gåen i halsen og magen i 2 dager... Andre gangen jeg var på gastro, fikk jeg sånn passe greit med bedøvelse men var fortsatt jævlig. Og nå er alt med leger rene skrekken for meg... Så nå har jeg avbestilt oppsjekkingen av magesåret og spiserøret - Jeg drikker alkohol en del i helgene, og har russetid i Mai nå. Så vidt jeg har lest, kan jeg ende opp med å spy blod og i værste fall dø tenker jeg. Min mor jobber ved sykehuset og lar studenter utføre gastro på henne lett som ingenting, så hun kaller meg pingle bare. Og da jeg nevnte narkose ble jeg kalt idiot. Så vidt jeg vet så har jeg fremdeles alt dette - Så bør vel få ting i orden snarest:) Råd? :&--#60; Endret 12. april 2012 av Hiro Nakamura Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Du må tenke litt mer positivt tror jeg! I 2010 var jeg gjennom en 8 timers intensiv hjerneoperasjon der ca 4cm radius med hjernevev ble fjernet , jeg hadde på det tidspunktet kun 2 alternativ : Dø eller opereres. Operasjonen var risikabelt og det var selvsagt en sjangse for at jeg kunne dø (det kan man med de fleste hjerneoperasjoner om man er ekstra uheldig ) , bivirkningene av operasjonen kunne også gi meg lammelse , talevansker , synsproblemer og tapt hukommelse etc etc. Per dags dato er jeg lite preget av operasjonen, noen bivirkninger var det, men jeg er i live og legene gjorde en utrolig bra jobb. Var heldig som var under full narkose men hadde en del smerter i månedene etter og har noen bivirkninger som jeg må leve med, sånn sett så høres egentlig en Gastro ikke så veldig ille ut selv om det er ikke noe gøy å ha smerter og spy hele tiden. Det positive med en Gastro er at den er langt mindre risikoutsatt enn en hjerneoperasjon, det er en undersøkelse som gjøres flere tusen ganger i året og som legene er veldig rutinert på. Jeg har forståelse for at du er litt engstelig , men du får bare fatte litt mot og tenke på at dette er piece of cake. Blir du stresset så pust dypt inn og pust godt ut mens du sakte teller 10 (fokuser på tellingen ) og så vil du mestre dette. Lykke til, er helt 200% sikker på at dette kommer til å gå bra! 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Det er jo ikke noe gøy å få ting stappet lang ned i halsen og det klart kroppen reagerer på dette, for det er jo fullstendig unormalt for fysiologien at dette skjer. Kroppen vil prøve å kvitte seg med det ved oppkast eller forsøke å svelge ned, og ingen av de metodene fører jo fram til noe. Du kan trøste deg med at så og si alle synes dette er veldig ubehagelig, men det virker som du reagerer veldig kraftig på det i forhold til symptomene du snakker om. Det å kalle deg idiot for å be om narkose synes jeg var langt over streken. Det bevitner bare mangel på forståelse for hvordan du føler det. Jeg synes du skulle ta kontakt med avdelingen i forkant av neste undersøkelse og spørre om muligheter til å bruke f.eks lystgass eller et annet alternativ slik at det blir overkommelig. 1 Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Det positive med en Gastro er at den er langt mindre risikoutsatt enn en hjerneoperasjon, det er en undersøkelse som gjøres flere tusen ganger i året og som legene er veldig rutinert på. Jeg har forståelse for at du er litt engstelig , men du får bare fatte litt mot og tenke på at dette er piece of cake. Blir du stresset så pust dypt inn og pust godt ut mens du sakte teller 10 (fokuser på tellingen ) og så vil du mestre dette. Lykke til, er helt 200% sikker på at dette kommer til å gå bra! Jeg skjønner at man skal tenke positivt, prøve og telle og slikt. Men for meg så var dette klin umulig... I det jeg får den ned i halsen, så begynner kroppen min med engang å ville kaste opp. Prøvde de rådene før andre gang jeg var der. Jeg fikk slik menflon(?) med bedøvende middel, og nå frykter jeg til og med det. Var med dama når hun skulle ta blodprøve en gang etter det, og da ble jeg bare skikkelig kvalm og svimmel. Like før jeg svimte av. Så jeg tror jeg har fått skikkelig traumer - Jeg utsatte gastro 2 ganger før jeg avbestilte, og jeg føler at jeg har prøvd alle mulige råd for å manne meg opp til det. Men jeg får meg bare ikke til det altså... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Ja, da har du egentlig i utgangspunkt et lite problem, siden moren din jobber i helsevesenet bør du si at du ønsker en rolig prat med henne og pass på at du forklarer det du forteller meg her. Venflon er i utgangspunktet ikke så ille, mulig jeg har blitt vant til det etter alt for mange nå i de siste årene men det gjør som regel ikke vondt så lenge man ikke ser eller fokuserer på at man skal stikkes , det er faktisk vondere når en veps / bie stikker deg. At du er traumatiser tror jeg også i bunn og grunn er fordi du fokuserer på den ubehagelige opplevelsen du har hatt , og det er nok her du kan gjøre noe selv ved å prøve å mentalt glemme det negative. Uansett så er jeg ikke helt kvalifisert til å gi deg gode råd på avstand og da er det bedre at du prøver å få hjelp fra de som skal behandle deg. Ta kontakt med dem og forklar situasjonen (etter praten med din mor ) så vil ting bli enklere. Igjen, lykke til og ikke utsett det. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Ble du tilbudt valuim da du skulle ta gastroskopi??? Jeg fikk hele tre doser, ble helt BORTE etter første, men det var ikke nubbsjangs at de fikk ned røret, jeg kjempet altfor mye imot selv om jeg var skikkelig rusa. Narkose next, lizm.. Men det er jo ikke moren din som bestemmer om du skal legges under narkose eller ei? Har du pratet med legen din om dette? Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Det som uroer meg mest med sånne undersøkelser, som ved MR av tynntarm er selve kontrastmiddelet. Jeg så på et program om noe kontrastmiddel som var brukt i en eller annen sammenheng som ga ganske store plager etterpå. Lenke til kommentar
jols3n Skrevet 14. april 2012 Forfatter Del Skrevet 14. april 2012 Ble du tilbudt valuim da du skulle ta gastroskopi??? Jeg fikk hele tre doser, ble helt BORTE etter første, men det var ikke nubbsjangs at de fikk ned røret, jeg kjempet altfor mye imot selv om jeg var skikkelig rusa. Narkose next, lizm.. Men det er jo ikke moren din som bestemmer om du skal legges under narkose eller ei? Har du pratet med legen din om dette? Fikk ikke noe valuim, tror det var stesolid på 2mg jeg fikk. Jeg prøver jo å sette i gang en samtale om dette hver gang jeg var på Gastro. Men virket heller som legen der hadde det veldig travelt.... Det var ikke snakk om å få meg rolig, fikk jo noen spørsmål besvart mens han gjorde klart ting og med engang han var klar, så begynte han.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Forslag: - Benytt deg av muligheten for fritt sykehusvalg. Kanskje du får mer forståelsesfulle leger, og det kan være frykten din til en viss grad er festet til akkurat det stedet du hadde en dårlig opplevelse. - Snakk med fastlegen og be ham sende beskjed til sykehuset om at du trenger narkose eller lignende. - Ta kvalmestillende først (fra fastlegen) - Spis litt gurkemeie (fra krydderhylla i butikken) hver dag. Det er bevist å forebygge magesår som skyldes ibux o.l. Anonym poster: eff1527b51372495ab40c1100f0a6265 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Fikk ikke noe valuim, tror det var stesolid på 2mg jeg fikk. Jeg prøver jo å sette i gang en samtale om dette hver gang jeg var på Gastro. Men virket heller som legen der hadde det veldig travelt.... Det var ikke snakk om å få meg rolig, fikk jo noen spørsmål besvart mens han gjorde klart ting og med engang han var klar, så begynte han.. Jeg mener din fastlege. Så kan fastlegen din hjelpe deg med hva som skjer videre, om det så er bytte av lege, sykehus eller ''ordre'' om at du må ha mer bedøvende middel. Stesolid.. mener du da den ''sprayen'' som liksom skal bedøve halsen og svelget ditt? Isåfall så er ikke det det samme som valium.. valium blir brukt av mange til å ruse seg.. with good reason Ble litt sint når jeg ''kom til meg selv'' og fikk vite at legen ikke hadde bare tvunget ned røret og holdt meg nede, jeg hadde tross alt ikke husket noe som helst av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå