Gå til innhold

Enda en "jeg trenger nytt kabinett" tråd.

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor store modifikasjoner du har gjort, men når jeg ser på referanse designet på Obisidan 800D så virker det ikke som det er verken noen vifter som blåser inn fra verken bunnen eller fronten av kabinettet?

Det er tre 140mm vifter som blåser ut på toppen, og det er 1x 120mm vifte som blåser opp fra mellomrommet som skiller området hvor eventuelle "ikke hot-swap" og PSU skal monteres? Og den vanlige 120mm vifta som blåser ut på baksiden? Det virker jo som en generelt lite effektiv løsning rett ut av boksen hvertfall. De tre viftene på toppen er nok effektive til å få varm luft ut av kabinettet, men det er jo veldig lite "friskluft" som kommer inn fra noe som helst området i 800D, den ene vifta som er plassert i skille mellom PSU området i bunn og den øvre delen hvor hovedkortet sitter virker ikke som noen spesielt effektiv løsning og den vil vell dessuten hente endel varm luft produsert av strømforsyningen?

Siden det ikke er noen luftgjennomstrømning fra front til bakenden på 800D så vil jo ikke det å ha vifter blåsende inn fra siden være noe som helst problem, men det å ha 3x 180mm vifter som henter inn friskluft fra bunn av kabinettet som blåser rett på hovedkort og komponenter og blir blåst ut bak av en 120mm vifte virker som en mye mer ryddig, logisk og effektiv løsning. Hvertfall i mitt hode :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett på alle designene på raven kabinettene, men i teorien skal du ha like stor kapasitet til å få ut luften som det du har inn. Hvertfall i teorien, men i praksis vet jeg ikke. Ikke når det kommer slike små rom som et kabinett, men i større rom ville turbulens å den store luftstrømmen inn ikke komme til nytte hvis det ikke kunne fraktes videre...

Lenke til kommentar

Som oftest vil det være en fordel med en større mengde luft som går inn i kabinettet enn det går ut. Dette bidrar til positivt trykk som hindrer støv og rusk fra å suges inn via alskens sprekker og åpninger. Det merkelige er dog at svært mange kabinetter vil skape negativt trykk med den konfigurasjonen de kommer med fra produsent.

Lenke til kommentar

Som oftest vil det være en fordel med en større mengde luft som går inn i kabinettet enn det går ut. Dette bidrar til positivt trykk som hindrer støv og rusk fra å suges inn via alskens sprekker og åpninger. Det merkelige er dog at svært mange kabinetter vil skape negativt trykk med den konfigurasjonen de kommer med fra produsent.

Det ligger noe i det du sier her, men tenker nå litt på forholdet mellom 3stk 180mm in å 120mm ut. Positivt trykk for all del, men det ville du da også få med 2stk 180 ut å dermed fått en større mengle luft igjennom kabinettet.

Lenke til kommentar

Det fulgte med braketter for å montere radiatorer med mitt RV02, så det er ikke noe problem det akkurat.

De to problemene med RV02 for meg var:

• Ikke særlig intuitive løsninger for å legge inn custom vannkjøling, dog finnes det modder som har fått på plass en 540mm radiator (du leste riktig: en 180mm x3 radiator)
  • Dårlig løsning for montering av HDDs, dette er dog fikset i RV02-E såvidt jeg har forstått.

Ellers har jeg aldri vært borti et mer stille kabinett for kjøling, kjørte aldri 3x kort innvendig. Mener å huske at en side fikk et GTX 480 (reference-design) til å bli stille i det kabinettet, og det sier jo sitt.

Vær dog obs på at at de nye reviderte HDD-brønnene gjør at det kun er 7 PCI-spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...