Gå til innhold

Enda en "jeg trenger nytt kabinett" tråd.

Anbefalte innlegg

Jada, her har vi enda en av de utallige "jeg trenger nytt kabinett" trådene. Har klart å maltraktere mitt Lian Li PC-B25FWB fullstendig så nå må jeg se meg om etter et nytt kabinett, og normalt så går jeg bare for det mest stilrene Lian Li kabinettet jeg finner og det var det.

Men denne gangen så blir den smule mer omfattende, for årsaken til at mitt Lian Li PC-B25FWB ble maltraktert i utgangspunktet var fordi jeg måtte gå nokså drastisk tilverks for å få montert Corsair H100 vannkjølingsystemet som opprinnelig ikke passet.

Så denne gangen tenkte jeg å gjøre en smule mer research enn tidligere, ergo oppsto denne tråden!

Vi kan gjøre det kort og greit:

Pris: Tja, jeg betaler mer enn gjerne for kvalitet så er åpen for det meste i de fleste prisklasser så får jeg vurdere det hele opp imot hverandre.

Størrelse: Jeg liker å ha greit med plass, og jeg skal montere et Asus Rampage IV Extreme, Corsair H100, muligens to skjermkort, 4x SSD-er, 2x 3.5" harddisker, 1x optisk drev og det skal kobles til dedikert lydkort, dedikert nettverkskort og firewire 800 kontroller. Og alt dette skal gjerne få plass uten så alt for mye dilldall og strev.

Ytelse: Systemet skal overklokkes, det skal kjøres mye forskjellig i det og kanskje til og med to skjermkort. Så best mulig luftgjennomstrømning og kjøling uten alt for mye støy er naturligvis et mål.

Vekt: Spiller egentlig ikke så stor rolle.

Utseende: Jeg liker at ting stilrent, minimalistisk og moderne. Hater kabinetter som blir alt for glorete og ser ut som lite rave-party i seg selv.

Så hvilke kabinetter vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slo på stortromma og skaffe et Caselabs-kabinett en gang for alle? Der har du glimrende muligheter for vannkjøling, masse masse plass og antageligvis det siste kabinettet du kommer til å kjøpe. Ja, det koster flesk og må kjøpes fra utlandet, men det er jo en investering :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet vil ikke passe inn i det kabinettet, da det ikke støtter E-ATX. (Snakker om Corsair 550D)

Det du er ute etter er Corsair 800D, nok av plass til å fikse med det du trenger og har samtidig ganske god kjøling ut av boksen. Prisen er litt stiv, men du får forsåvidt det du betaler for.

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

NZXT SWITCH 810

CM Cosmos 2

800D er ikke noe særlig på kjølefronten dessverre.

Silverstone Temjin 11

@BMW:

Driter du penger eller? 250USD i frakt er jo helt sinnsykt.

Nei de vokser på trær :p

Nei jeg tror jeg fikk det litt billigere (jeg spurte om jeg kunne få det litt billigere ettersom frakten var så dyr). Så betalte under 6000 for kassa+frakt etc. Jeg tror nok den vil være verdt de ekstra kronene kontra TJ11 som koster 5000kr og "kun" kan ha 480+360 :p

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Har bestilt ett Caselabs STH10 kabinett og be warned!

Frakt koster 250USD!!!!

Så skal det sies at Caselabs er litt som Tyske biler. Selve bilen er kanskje ikke så dyr, men så skal du ha extra utstyr :p Så 560 dollar blir fort til 700+ (om du har vannkjøling hvertfalt)

Grattis med et sinnsykt fett kabinett! Frister veldig etter å ha sett en youtube review, men det blir kanskje litt vel råflott for for min del med "kun" 2 360 radder..

Lenke til kommentar

Aldri vært noen voldsomt stor fan av Cooler Master, har et par rack-kabinetter fra dem og de er greie nok de men mye av det jeg har opplevd av Cooler Master er at de virker solid på utsiden men så fort du kommer på innsiden så blir det mye plastikk og flimsy løsninger kontra blant annet Lian Li og Silverstone hvor det er aluminium hele veien. Men må si at Cosmos II virker veldig fristende, men utrolig tungt og er vannvittig stort? Hvordan vil det være i størrelse sammenlignet med Lian Li Armorsuit PC-P80 som jeg har hatt tidligere?

Silverstone TJ11 virker jo som et råflott kabinett, men veldig overpriset? Ser ikke helt hvordan det kabinettet kan forsvare en prislapp på 5'000kr når du har kabinetter som Corsair Obsidian 800D helt ned til 2'000kr, du har Cooler Master Cosmos II til 2'800kr og diverse Lian Li kabinetter til 1'800 - 3'000kr som kanskje ikke er like råflotte som TJ11 men som sikkert har 95%+ av kvaliteten til under halve prisen.

Lenke til kommentar

Faen, blir jo bare mer og mer usikker jo mer jeg leser.. Opprinnelig var jeg nokså bestemt for å bare velge et av Corsair Obsidian 800D, Cooler Master Cosmos II eller Silverstone TJ11...

Men nå har jeg fått øynene opp for Silverstone Raven 02, Raven 03 og FT02, de ser jo alle ut til å kjøre mer eller mindre nøyaktig samme kjøleløsning som TJ11 får sånn skryt for. Det er sikkert endel forskjell på materialvalget og kvaliteten, samtidig som TJ11 er større og har plass til mer men for meg hvor jeg setter pris på stor plass, men i all hovedsak ikke trenger så alt for mye plass bare det er mulig å montere H100 med push + pull konfigurasjon så ser jo alle tre ut som veldig gode kabinetter med tanke på kjøling hvertfall?

FT02 appellerer til meg på grunn av minimalistisk og stilrent utseende, men har vell ikke like mye plass innvendig som de to andre? Pluss for tre 180mm vifter i bunn kontra to på Raven-03.

Raven-02 virker for meg som et bedre kabinett enn Raven-03 på alle mulige måter med unntak av det naturligvis tar større plass. Tre 180mm vifter kontra to, større plass innvendig, ser ikke like glorete ut på grunn av mer nøytrale farger i front. Virker som Raven-03 rett og slett er en midi-utgave av Raven-02 for jeg ser ingen andre fordeler utenom at størrelsen har krympet?

Så har vi dette med prisforskjeller igjen da, og etter å ha sett Raven og FT kabinettene så syntes jeg det er enda vanskeligere å forsvare prislappen på TJ11 når jeg ser ut til å få nøyaktig samme kjøleytelse og løsning med de tre andre til en mye mer overkommelig pris.

TJ11 koster altså snaue 5000kr,

FT02 koster snaue 2300kr,

Raven-02 koster snaue 1400kr,

Raven-03 koster snaue 1000kr.

Alle er innenfor budsjettet utenom TJ11 som må ha et eller annen helt spesielt og unikt om jeg skal være villig til å punge ut 5000kr for et kabinett med samme kjølesystemet som kabinetter til under halve prisen. Men hva er det som gjør at FT02 koster tusenlappen mer enn Raven-02 når de i utgangspunktet ser ut som samme kabinettet bare med litt forskjellig ytre? Raven-02 og Raven-03 er jo på mange måter priset i midtsiktet av kabinetter, leveres de i plastikk eller noe som gjør at prislappen er såpass moderat?

Lenke til kommentar

Forrige bygg brukte jeg Cosmos S å det kabinettet var genialt å bygge i, å det nye ser enda bedre ut!

Har nå et Corsair 700D, dette har igrunn ingen god "airflow". Men det er ganske lett fikset med å modde sidedøren. Jeg tror jeg kan påstå at jeg har et ekstremt kjølig kabinett nå. Er veldig god plass i dette også :D

Man får vel ikke 700D lengere men man får 800D uten plexi også, er jo så å si samme kabinett men fler finulige ting med 800D.

post-155365-0-51827500-1334343735_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg liker utseende på Corsair Obsidian kabinettene, så absolutt. Men jo mer jeg leser om SATA3 problemer rundt denne hot-swap løsningen og det faktum at det i utgangspunktet ikke har en så alt for god kjøleløsning så blir jeg litt lunken.

Det som appellerer til meg med Silverstone TJ11, FT02, Raven-02 og Raven-03 er det som etter min mening ser ut som en helt genial løsning når det kommer til luftgjennomstrømning. Når du vender hovedkortet 90 grader og dermed har tre (to med Raven-03) 180mm vifter i bunn som trekker frisk luft fra under kabinettet (lufta er alltid kaldest langs gulvet) og blåser rett på hovedkortet og komponentene i maskinen uten at det er noe som helst i veien som blokker for luftgjennomstrømningen og du har en 120mm vifte på toppen som drar den varme lufte ut så kan jeg ikke helt se for meg hvordan luftgjennomstrømning i kabinettet kan løses på noen bedre måte enn dette. Det er utrolig simpelt og dødelig effektivt lagt opp sammenlignet med å trekke inn luft fra fronten, fobi et par harddisker og brakketter før det når hovedkortet og komponentene før du har en 120mm i bakende som skal dra lufta ut av kabinettet. Her vil jo alt fra kabler, harddisker, brakketter og alt mulig rart forhindre optimal luftgjennomstrømning sammenlignet med løsningen som Silverstone legger opp til med de tre kabinettene jeg nevner. Du kan naturligvis øke effektiviteten på diverse kabinetter med å plassere vifter i side dørene osv som blåser rett på hovedkortet men da bryter du samtidig med en naturlig luftgjennomstrømningen som går igjennom fra fronten til bakenden på kabinettet ettersom vifter i sidedøra vil blåse i en unaturlig retning sammenlignet med de andre viftene i kabinettet.

Igjen så må jeg si at jeg elsker tanken bak det enkle og effektive systemet som Silverstone legger opp til.

Lenke til kommentar

Har sett flere bilder med H100 montert i disse kabinettene, ser ikke ut til å være verre enn å ha en aller annen form for 180mm til 120mm brakketter over viftene i bunn og dermed kjøre push + pull via dem i bunnen av kabinettet.

2z6dv7p.jpg

Hvor jeg kan få tank i sånt er jo et helt annet spørsmål :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...