Gå til innhold

Ser dette oppsettet av vannkjølingen bra ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på hva du forventer av dette systemet. Om du tror at det kommer til å bli vannvittig bra, så er jeg redd jeg må skuffe deg. Det vil ikke bli stort bedre ytelse enn det du allerede har, men du får jo bedre plass. Så hvis det er en nødløsning fordi du har for lite plass i kabinettet ditt, så er det vel greit nok. En tanke jeg gjør meg er jo at du kan spare 270 kroner på å kjøpe Hydor pumpa til 195.- hos Microplex. Du bruker jo allerede Radiatoren og blokka, og du planleggerå la pumpa være nedsenket i vann.

 

Min filosofi på kjøling går litt i retning av at det er ikke kjølingen det skal stå på, jeg mener at når cpu`en ikke vil mere så skal jeg vite at det er cpu`en som ikke har mere å gi, ikke kjølinga. Det er jo lett å si meg som har Vapo, men det kan jo også overføres litt til vannkjøling, ved at du kan si når overklokkings prosjektet ditt ikke vil lenger; Ja ja, det er ikke mulige å få bedre kjøling med vann ihvertfall. Slik at du ikke sitter å tenker; søren, skulle heller ha kjøpt den blokka, eller den radiatoren eller den pumpa, så hadde det sikkert gått mye bedre.

 

Et par konkrete ting jeg kan si nå er at PSU`en i ekstrakabinettet vil bli en varmekilde som ikke er ønskelig, og jeg er klar over at WC Rad`en er litt vanskelig å plassere pga. feste hullene, men jeg ville nå likevel prøvd å plassere den nede i forkant av kabinettet eller en annen plass der den får så kald som mulig luft. Filter på innsugsvifta(ene) er et must. Om du bruker WC Rad/Vifte til Innsug så er det helt greit, bare sørg for at luften som Rad`en varmer opp finner veien greit ut av kabinettet også, vifte i topp f.eks. For å få så mye som mulig ut av WC Rad`en ville jeg puttet Vifte på begge sider (Push-Pull). Men når du senere oppgraderer til Athlon64/Pelt tror jeg nok du må gi opp WC Rad`en, Asetek påstår den er god nok til å fjerne 400W, det synes jeg er en drøy påstand, du må huske at en peltier blir kaldere på kald siden jo bedre du klarer å kjøle varmsiden. Hvis du putter på en 226W Pelt så er du jo faktisk oppe i nesten 300W (226W + CPU (Ca.50-70W)). Da hadde det nok smakt med en skikkelig Radiator og ei pumpe med trøkk i.

 

Vel, jeg får ønske deg lykke til videre med prosjektet ditt. Det viktigste er jo at du blir fornøyd, ikke bortskjemte VapoTryner som meg selv. :smile:

Lenke til kommentar

er ikke sikker på om jeg skjønte deg eller ikke men.

mener du at jeg skal kjøpe Hydro pumpa i stedet for den Eheim pumpa? hvorfor?

 

jeg regner egentlig ikke å få noe særlig mye bedre kjøling ved å gjøre det jeg gjør nå, men jeg regner med å få betydelig bedre kjøling når peltier kommer på plass.

 

grunnen til at jeg setter opp alt i to forskjellige kabinetter osv, er fordi jeg vil ha muligheten for å legge til hva en jeg måtte legge til i systemet.

og bytte radiator når jeg kjøper peltier vil ikke være noe problem. det skal jeg alltids fikse :wink:

 

og når det gjelder kjøling av det ekstra kabinettet: jeg har allerede saget ut hull for to vifter ( en på siden og en i front), og skal ha flere :D .

driver og sprayer nå.

og jeg har en 120mm vifte til overs, så den kan jeg vel feste under WaterChill radiatoren for å få en slik "Push-pull" effekt.

men hvor er det jeg bør ha filter?

 

takker for all hjelp joey!

Lenke til kommentar

Hm, jeg har visst blingsa litt. Skjønner tegningen din nå. Du vil hente luft under kabinettet? Filteret er ment å beskytte Radiatoren mot støv, så du setter filteret på den viften som blåser mot radiatoren. Altså under kabinettet. Håper du har sørget for nok klarning under kabinettet slik at viften under ikke fungerer som en støvsuger, da vil filteret ditt fort bli fullt. Jeg har kanskje ikke forklart dette godt nok: ja, vi ønsker overtrykk inne i kabinettet, men det er også kun for å unngå støv. Dvs. med ditt oppsett om jeg har forstått det riktig nå, så er det nesten viktigere å få ut den varme luften av kabinettet så den ikke ligger igjen og varmer radiatoren. Håper du skjønte hva jeg mente.

 

Når det gjelder pumpa, her har jeg gått litt frem og tilbake, skjønner du blir litt forvirret. :) Vel, 195kr er jo veldig billig da. Jeg hadde kjøpt den siden den er så billig. Så ser du om den duger, om du ikke synes den er god nok kan du jo bare oppgradere til en kraftigere Eheim og bruke Hydor`en som reserve pumpe til NB/GPU WaterChill`en.

Lenke til kommentar

i det ekstra kabinettet der radiatoren og pumpa skal stå inni har jeg:

- 1 vifte i front som blåser luft inn.

- 1 vifte på siden av kabinettet som jeg ikke har bestemt meg for hvor den skal blåse.

trenger jeg filter på noen av de viftene?

 

ang. pumpen: jeg har ikke penger i haugevis (eller det vil si at jeg har andre ting jeg skal bruke mye penger på), så jeg kan ikke først sløse vekk 200kr. jeg vil ha en kvalitetspumpe som holder og jeg kan bruke i fremtiden. derfor tror jeg at jeg går for den Eheim pumpen jeg nevnte tidligere.

men hvilke overganger trenger jeg da fra 10mm til den utgangen på Eheim pumpen som pumper ut vannet?

Lenke til kommentar
i det ekstra kabinettet der radiatoren og pumpa skal stå inni har jeg:

- 1 vifte i front som blåser luft inn.

- 1 vifte på siden av kabinettet som jeg ikke har bestemt meg for hvor den skal blåse.

trenger jeg filter på noen av de viftene?

 

Alle vifter som blåser luft inn i kabinettet bør ha filter.

 

ang. pumpen: jeg har ikke penger i haugevis (eller det vil si at jeg har andre ting jeg skal bruke mye penger på), så jeg kan ikke først sløse vekk 200kr. jeg vil ha en kvalitetspumpe som holder og jeg kan bruke i fremtiden. derfor tror jeg at jeg går for den Eheim pumpen jeg nevnte tidligere.

men hvilke overganger trenger jeg da fra 10mm til den utgangen på Eheim pumpen som pumper ut vannet?

 

Vel, nettopp fordi jeg ikke stoler på Hydor pumpa i mitt WaterChill system har jeg tenkt å bestille en ekstra å ha i reserve i og med at den er såpass billig. Men jeg er helt enig med deg, når man først skal kjøpe kan man likeså godt kjøpe noe bra. Eheim 1250 Hadde jo passet ganske bra med Evo360. :smile: Men ok, hvis vi skal holde oss til noe nå. Jeg var skråsikker på at utgangsslangen på Eheim 1048 skal være samme dimensjon som på WaterChill, men det står feil hos Microplex. Jeg vet jo heller ikke hva slags utstyr du får med når du kjøper, så jeg hadde sendt dem en mail og spurt.

Lenke til kommentar

Asetek oppgir at Waterchill kommer med 10 og 12mm OD slanger, mens Radiatoren har nippler som passer for slanger med 8 og 10mm ID.

 

Som du sikkert husker så var det skikkelig vanskelig å få på WC slangene på radiatoren. Radiatoren har inngangsnippel på 10mm, WC settet kommer med 12mmOD, veggtykkelse på 1,6mm gir dermed en ID på 8,8mm. Altså 1,2mm mindre enn nippelen, ikke rart den var vanskelig å få på. :) Andre 12mm slanger har bare 1mm veggtykkelse og da får du en ID på 10mm, som altså hadde vært lettere å få på, men mykere slanger har større sjangs for kollaps når de blir varme.

 

Tommer er jo ikke et Europeisk mål; 1/2" = 12,7mm. 1/2" slanger blir gjerne solgt som både 12 og 13mm og det er derfor litt vanskelig å si, jeg har selv 3 forskjellige slanger solgt til meg som 12mm, men som er meget forskjellige i dimensjon. Så som sagt, send en mail og forklar hva du ønsker å gjøre, og spør dem hva du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...