Druber Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg skal kjøpe meg et trådløst nettverk men trenger litt veiledning. Jeg har to stasjonære maskiner og en bærbar som kjører windows XP * 2 og W2K. Det jeg lurer på er hva slags utstyr jeg burde kjøpe. Jeg har sett på trådløs router hos komplett, en 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway, 802.11g 54 Mbps, WPA Er dette et bra kjøp? Eller er det noe annet dere kan anbefale. Jeg lurer også på hva slags trådløst kort jeg skal kjøpe til min bærbare Rec Cinet SmartBook 1000 laptop. Er usb-kort gode alternativer, eller fungerer det best med vanlige kort. Hvordan kan jeg se om kortet passer til laptop? Trenger jeg PCI -> PCMCIA Adapter slik som dette til stasjonære pcer? EDIT: Jeg bor i et murhus, og avstanden til den ene stasjonære maskinen er rundt 20 meter. Er dette noe problem? Mitt siste spørsmål, bør jeg satse på 802.11g eller 802.11b standarden på router/trådløse kort? Jeg blir veldig glad for innspill og tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
cm630et Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 3Com OC Wireless Gateway kit 54Mbps med PC-Card SMC EZ Connect Wireless G PCI 54 Mbps Dette er det du trenger. 3Com pakken har router, switch og trådløst samt et PC-Card til din bærbare. SMC kortene bruker du i stasjonær. Når det gjelder rekkevidden så kan du nok regne med problemer. Hvis du har en PC plassert i en ende av huset og en annen i den andre ennen ville jeg prøvd å plassere den trådløse routeren så midt i huset som mulig. Se litt an hvordan PCene er plassert og prøv å finn et midtpunkt. Du kan nok ikke regne med full hastighet over trådløst gjennom murvegger. Gå for 11g. Det er ikke noe særlig dyrere enn 11b og det er kompatibelt. Lenke til kommentar
Druber Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Takk skal du ha, cm630et, for et informativt svar. Jeg tror jeg går for det alternativet du foreslo. Angående avstand så er det vel en litt åpen murvegg som vil skille maskinene, med stor åpne rom imellom. I førsteomgang prøver jeg nok å plassere den trådløse routeren i den ene enden av huset, der jeg har alt det andre utstyret. Får bare flytte dersom det ikke fungerer ordentelig. Takk for svaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå