koffar Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hei Jeg er ganske fersk på Excell og lurer på om noen kan hjelpe meg med en sak. Vandrer mye i skogen og på fjellet og har laget meg en liste i Excel over alt utstyr jeg har og vekten på hver enkelt ting. Slik som dette: Sovepose: 850g telt: 1500g fiskeutstyr: 1100g ----------------------- Sum: 3450g Listen min inneholder alt utstyret jeg har, men det varierer mye utifra hva slags tur jeg skal på hva jeg pakker i sekken. Det jeg lurer på er om det går an å gjøre slik at jeg kan hake av de tingene jeg skal pakke i sekken slik at kun de utvalgte tingene blir summert opp og ikke alt utstyret på listen Slik som dette: Sovepose: 850g X telt: 1500g X fiskeutstyr: 1100g ----------------------- Sum: 2350g Setter pris på om noen kan forklare meg hvordan dette kan gjøres Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Hvis "Sovepose står i A1, "850" i B1 og så videre. Marker med X i kolonne C de tingene du skal ha med deg og skriv følgende formel i B4. =SUMMERHVIS(C1:C3;"X";B1:B3) Og et lite tips. Hvis du vil ha med "g" for gram, marker cellene dette skal gjelde, velg "Formater celler" (ctrl+1), klikk på arkfanen "Tall" hvis denne ikke er aktiv fra før, velg formatet Egendefinert og skriv inn 0" g" som type. Altså null, anførselstegn, mellomrom, g, anførselstegn. Du kan naturligvis sløyfe mellomrommet dersom du vil ha g-en helt inntil tallet. Lenke til kommentar
hjelp86 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Hei.. Jeg sitter litt fast når det gjelder å sortere tall i excel... Jeg har en haug med tall i excel ark som jeg ønsker å sortere fra minst til størst, men så har jeg en del tall som inneholder E/10 opphøyd i (0,55566E6) som excel ikke klarer å sortere riktig.. De kommer helt på slutten.. Noen som veit hvordan jeg kan sortere det korrekt??? takk på forhånd Lenke til kommentar
koffar Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Hva hvis jeg har flere lister som skal legges sammen? Hvis jeg vil legge sammen C1-C50 + F1-F50 + J1-J50 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Er den bindestreken ment som i C1 til C50 eller C1 minus C50? Jeg tipper førstnevnte. I så fall bruker du formelen SUMMER. Altså =SUMMER(C1:C50)+SUMMER(F1:F50)...etc Lenke til kommentar
koffar Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Det er til jeg mener ja, men det var litt dårlig forklart. Jeg mener at hvis jeg har flere lister: en for grunnutrustning, en for fiskeutstyr, en for mat osv så vil jeg først ha vekten på det jeg har krysset av i hver av disse kategoriene, men i tilleg vil jeg ha vekten på alt sammen (kun det jeg har krysset av) Var det mer forståelig? Lenke til kommentar
koffar Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 Det eneste jeg egentlig trenger å vite er hvordan man summerer f.eks I33, L33 og O33 Lenke til kommentar
koffar Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Nå har tiden kommet for å avansere litt Jeg ønsker å kunne skrive antall enheter isteden for X i kolonne C Så hvis jeg ved siden av f.eks sokker skriver tallet 3 så vil vekten ganges med 3 og bli tatt med i summen. Håper dette er mulig og at noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 yepp. La oss si at A1 er antall av enheten, A2 er vekten på enheten, A3 er totaltvekten av alle av samme enhet. Skriv i A3: =A1*A2 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Låner denne tråden litt, Hvordan kan jeg f.eks få differansen på en sum til å bli rød, kun når det er over f.eks 1000,-? Og hvis det er under 1000,- så blir den bare svart, men over 1000,- så blir det rødt. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
War Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Vet du om macro i excel? , før jeg svarer. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Nei..Må jeg kunne det først eller no sånt? Lenke til kommentar
War Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Nei,, hva med....conditional formatting i formatermenyen? =IF(SUM(A1:C1)<10,TRUE,FALSE) Så sette rød eller hva du ville ha. ( med dine bokstaver og verdier. ) Endret 30. januar 2013 av War Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Har ikke hørt om det heller, men skal jeg bare lage den formelen? Skjønte ikke helt? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Prøver å sette den formelen inn, men får feilmld bare, Lenke til kommentar
War Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 (endret) Du skal kunne slippe macro og sette inn en funksjon. Her finner man frem CF Add den til høyre, så drar du frem quick-format så får du egen meny som du ser over tallene mine, og den med fargene er det. Her har jeg for eks bare valgt celle og valgt if greater than : og bare satt verdien 10 så har jeg autosumma i den cella så ble den rød pga over 10. under ble den svart pga under. Endret 30. januar 2013 av War Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ok, men når jeg velger de funksjonen og velger hvilken kolonne, så vil den ikke,. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå