Gå til innhold

Excel spørsmål

koffar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ganske fersk på Excell og lurer på om noen kan hjelpe meg med en sak.

Vandrer mye i skogen og på fjellet og har laget meg en liste i Excel over alt utstyr jeg har og vekten på hver enkelt ting.

Slik som dette:

Sovepose: 850g

telt: 1500g

fiskeutstyr: 1100g

-----------------------

Sum: 3450g

Listen min inneholder alt utstyret jeg har, men det varierer mye utifra hva slags tur jeg skal på hva jeg pakker i sekken.

Det jeg lurer på er om det går an å gjøre slik at jeg kan hake av de tingene jeg skal pakke i sekken slik at kun de utvalgte tingene blir summert opp og ikke alt utstyret på listen

Slik som dette:

Sovepose: 850g X

telt: 1500g X

fiskeutstyr: 1100g

-----------------------

Sum: 2350g

Setter pris på om noen kan forklare meg hvordan dette kan gjøres :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis "Sovepose står i A1, "850" i B1 og så videre. Marker med X i kolonne C de tingene du skal ha med deg og skriv følgende formel i B4.

=SUMMERHVIS(C1:C3;"X";B1:B3)

Og et lite tips. Hvis du vil ha med "g" for gram, marker cellene dette skal gjelde, velg "Formater celler" (ctrl+1), klikk på arkfanen "Tall" hvis denne ikke er aktiv fra før, velg formatet Egendefinert og skriv inn 0" g" som type. Altså null, anførselstegn, mellomrom, g, anførselstegn. Du kan naturligvis sløyfe mellomrommet dersom du vil ha g-en helt inntil tallet.

Lenke til kommentar

Hei..

Jeg sitter litt fast når det gjelder å sortere tall i excel...

Jeg har en haug med tall i excel ark som jeg ønsker å sortere fra minst til størst, men så har jeg en del tall som inneholder E/10 opphøyd i (0,55566E6) som excel ikke klarer å sortere riktig.. De kommer helt på slutten.. Noen som veit hvordan jeg kan sortere det korrekt???

takk på forhånd

Lenke til kommentar

Det er til jeg mener ja, men det var litt dårlig forklart.

Jeg mener at hvis jeg har flere lister: en for grunnutrustning, en for fiskeutstyr, en for mat osv så vil jeg først ha vekten på det jeg har krysset av i hver av disse kategoriene, men i tilleg vil jeg ha vekten på alt sammen (kun det jeg har krysset av)

Var det mer forståelig?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har tiden kommet for å avansere litt :wee:

Jeg ønsker å kunne skrive antall enheter isteden for X i kolonne C

Så hvis jeg ved siden av f.eks sokker skriver tallet 3 så vil vekten ganges med 3 og bli tatt med i summen.

Håper dette er mulig og at noen kan hjelpe meg :roll:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Du skal kunne slippe macro og sette inn en funksjon.

Her finner man frem CF

Add den til høyre, så drar du frem quick-format så får du egen meny som du ser over tallene mine, og den med fargene er det.

Her har jeg for eks bare valgt celle og valgt if greater than : og bare satt verdien 10

så har jeg autosumma i den cella så ble den rød pga over 10. under ble den svart pga under.

post-64596-0-25092900-1359540125_thumb.png

post-64596-0-35554200-1359540400_thumb.png

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...