KarlToresen Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hei, er snart ferdig med forkurs ingeniør og må straks velge videre utdanning. Jeg har hele tiden tenkt å ta Maskiningeniør på HIST i Trondheim grunnet muligheten for å velge vvs-ingeniør etter første året. Dette er den eneste skolen i Norge som tilbyr vvs-ingeniør. Har hele tiden hatt lyst til å velge dette grunnet jeg har fagbrev som rørlegger. I det siste har jeg mistet litt lysten, jeg bor nå Kristiansand og syntes ikke det frister så veldig å flytte til Trondheim. Jeg tror ikke at jeg som ferdig utdannet vvs-ingeniør tjener så veldig bra i forhold til mange andre ingeniører. Kommer til å gå ut fra forkurset med B i snitt, så kan velge omtretlig hva jeg vil. Noe av det viktigste blir en høy lønn og tenker derfor på Mekatroikk i Grimstad, da er jeg sikret jobb i Kr.sand området i ettertid samtidig som det er olje-relatert og derfor forhåpentligvis høy lønn. Det jeg lurer på er altså: Noen som har erfaring fra mekatronikk og vet noe om lønn i ettertid? Hvilken type ingeniør har høyest lønn? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Dei best betalte ingeniørjobbane er nok innanfor oljenæringa. Men når det er sakt så tjener ikkje ingeniørar så godt, høg lønn får du lettast dersom du tar ein jobb med ukurrant arbeidstid (kveld, natt og hellidager). Som ingeniør med vanlig arbeidstid så har du kanskje god årslønn, men utan diverse tillegg så får du ikkje så mykje utbetalt i måneden. Dersom lønn er viktig så bør du sjå litt på kva markedet treng av ingeniørar, du kan gjere lurt i å velge ei fagrettning som enten er etterspurt i markedet eller ei fagrettning der det er relativt få andre ingeniørar frå før. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Litt uenig i at ingeniører ikke får godt betalt, spesielt i oljenæringen. Riktignok florerer akkurat denne bransjen av overbetalte skiftarbeidere med ekstreme tillegg, og de første årene av karrieren vises disse tilleggene langt klarere på konto enn den grunnlønnen en får som ingeniør. Over tid vil imidlertid oppegående og hardtarbeidende ingeniører i oljebransjen få en grunnlønn plattformsjauerne aldri kommer i nærheten av. Et tilleggsmoment er at ingeniøren antageligvis vil gjøre det nokså greit økonomisk også etter en retningsendring i karrieren, mens offshorearbeidernes tillegg forsvinner uten å bli erstattet med noen ordning i nærheten av like attraktiv. (Samtidig skal man være bevisst på at en del av grunnen til at ingeniører i oljesektoren har så høy lønn er at bransjen over tid har brukt lønn som lokkemiddel for å få de flinkeste over i denne sektoren -- en kan altså ikke slutte at gjennomsnittslønn i forskjellige bransjer er representativt for hva en selv kan forvente fordi kunnskapsnivået og arbeidspresset varierer sterkt mellom bransjer.) Endret 14. april 2012 av Euklid Lenke til kommentar
chrbakke Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hei, er snart ferdig med forkurs ingeniør og må straks velge videre utdanning. Jeg har hele tiden tenkt å ta Maskiningeniør på HIST i Trondheim grunnet muligheten for å velge vvs-ingeniør etter første året. Dette er den eneste skolen i Norge som tilbyr vvs-ingeniør. Har hele tiden hatt lyst til å velge dette grunnet jeg har fagbrev som rørlegger. I det siste har jeg mistet litt lysten, jeg bor nå Kristiansand og syntes ikke det frister så veldig å flytte til Trondheim. Jeg tror ikke at jeg som ferdig utdannet vvs-ingeniør tjener så veldig bra i forhold til mange andre ingeniører. Kommer til å gå ut fra forkurset med B i snitt, så kan velge omtretlig hva jeg vil. Noe av det viktigste blir en høy lønn og tenker derfor på Mekatroikk i Grimstad, da er jeg sikret jobb i Kr.sand området i ettertid samtidig som det er olje-relatert og derfor forhåpentligvis høy lønn. Det jeg lurer på er altså: Noen som har erfaring fra mekatronikk og vet noe om lønn i ettertid? Hvilken type ingeniør har høyest lønn? Går du mekatronikk har du som du sier veldig gode muligheter for å få jobb innen feks. oljeservice. Jeg blir ferdig utdannet automasjonsingeniør nå til våren og har fått jobb som serviceingeniør innenfor denne bransjen i Kristiansand, og vet det var mange med mekatronikkbakgrunn på intervju samtidig som meg. Grunnlønna er relativt gjennomsnittlig, men siden dette er jobber der man stort sett reiser til forskjellige lokasjoner rundt i verden og utfører diverse jobber medfører dette en rekke tillegg som gjør at man tjener meget bra såvidt jeg har forstått. Vil tro worldwide serviceingeniørjobber er noe av det man kan tjene best på som nyutdannet ingeniør, men det er selvsagt mye hardt arbeid og man må regne med å være bortreist opptil 6 måneder i året. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Jepp, jeg har ikke så mye å føye til, men kan si meg veldig enig i de to forrige innleggene. Og mekatronikk studiet i Grimstad gir gode muligheter i arbeidslivet, gikk selv ut i fjor og har en jobb som beskrevet i forrige innlegg og trives veldig med det. Opplever mye og tjener godt. Deilig og ha helt fri også når man ikke er ute på reisefot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå