Gå til innhold

Er verv - både på jobb og utenfor verdt det, eller oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Ok, dette er egentlig ikke ment som sytetråd e.l - jeg er veldig engasjert og trives med det, men opplever at verv skrytes på å ha en "stor" verdi, men personlig ser jeg ikke hvor verdien kommer inn i jobbildet/søkeprosessen?

Jeg kan ta meg som eksempel:

- Hovedverneombud

- Verneombud for 2 etasjer av 4

- Hovedtillitsvalgt midl.

- Tillitsvalgt midl.

- sitter i AKAN (se akan.no)

- Sitter i styringsgruppen for pensjonsordningen

I tillegg kommer en del prosjekter ad hoc hvor jeg trekkes inn som hovedverneombud.

For all del, alt dette er moro, og jeg er med på det som en følge av det, samt at jeg altfor lett kjeder meg.

Det som er tingen er bare at alle snakker om verdien i dette, men jeg undres om det virkelig er noe verdi i det? Nå er dette riktignok første jobben min, og jeg er 25 år gammel, så kanskje begrenset hvor mye dette kan påvirke meg, men tanken er berettiget føler jeg..

Hvilke erfaringer har andre med verv på jobben, i kombinasjon med ønske om å utvikle seg/karriere?

Og hvilken erfaring har andre her overhode med merverdien det gir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle vil nytteverdien være relativt lav. Men se for deg følgende scenario:

To søkere til en relevant jobb. Begge er nyutdannet siviløkonom ved NHH.

Han ene har kun studert, spiller fotball og trener litt på fritiden og liker også å reise. Har også jobbet på Rema 1000 ved siden av studiene.

Hun andre (må jo være kjønnsnøytral!) er tidligere elevrådsleder på ungdomskolen, styremedlem i Hordaland AUF og jobber frivillig for Redd Barna ved å holde foredrag på skoler.

Jeg vet hvem jeg i utgangspunktet ville valgt dersom de lå på noenlunde samme nivå akademisk.

Man kan ta mange verv og engasjere seg både privat og på jobb, og både lønnet og ulønnet engasjement forteller noe om hvordan en person er. Å ta verv og å engasjere seg er smart, og hvis man synes det er gøy, er det ingenting i veien med å være litt kynisk også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i hovedsak to fordelar med å vise til diverse verv som du har eller har hatt.

Det eine er at enkelte verv kan brukast som dokumentasjon på arbeidserfaring og kunnskap innanfor enkelte felt. Mange verv krever også formell kursing, dette gjer at du vil stille litt sterkare akademisk sett på neste søknad.

Det andre er at slike verv viser iniativ, dersom du har tatt på deg vervet som verneombud så viser dette at du er ein person som gjer meir enn det minimum av arbeidsmengde som jobben krever. Hadde du vært arbeidssky så hadde du også unngått verneombudvervet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her sier jo ts selv hvor skoen trykker, nemlig at han lett kjeder seg ... Det forstår jeg slik at disse vervene helst skulle la seg cashe inn fortløpende, som om det var en kassajobb på nærmeste Kiwibutikk det gjaldt. Å ha ulike nyttige verv (da mener jeg altså ikke at man er adm dir i sin egen syforening) - men verv relatert til jobb/karriere-situasjon, gir signaler om posisjon/verdi i personalgruppen, og derfor større muligheter for å bli hørt på nivåer over eget ståsted, slik at man både kan pleie sin egen posisjon og fremdrift.

Ovennevnte er forutsatt at man tar det litt piano og lar tiden jobbe for seg (det der med å tøyle sin egen utålmodighet) ...

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her sier jo ts selv hvor skoen trykker, nemlig at han lett kjeder seg ... Det forstår jeg slik at disse vervene helst skulle la seg cashe inn fortløpende, som om det var en kassajobb på nærmeste Kiwibutikk det gjaldt. Å ha ulike nyttige verv (da mener jeg altså ikke at man er adm dir i sin egen syforening) - men verv relatert til jobb/karriere-situasjon, gir signaler om posisjon/verdi i personalgruppen, og derfor større muligheter for å bli hørt på nivåer over eget ståsted, slik at man både kan pleie sin egen posisjon og fremdrift.

Ovennevnte er forutsatt at man tar det litt piano og lar tiden jobbe for seg (det der med å tøyle sin egen utålmodighet) ...

Lykke til!

Lettere sagt enn gjort, dog artig nok så startet de nå utvikling av topp 10 talenter på avdelingen med rundt 100 ansatte, ca 50% av bedriften. Jeg er en av de, eller det virker slik ettersom sjefen for hele avdelingen, min leder og personalsjefen skal i møte med meg om hva som kan gjøres for å utvikle meg. Eller slik sjefen sa da jeg ba han se på en internstilling jeg likte: ta det litt rolig nå, det ligger i planene om å gi deg noe å bryne deg på snart..

gawd...jeg eier ikke tålmodighet til tider :p

Forøvrig er jeg nå frivillig i Røde Kors, og styremedlem i borettslaget (danket ut eldre med bedre erfaring, antakeligvis fordi jeg var yngst av alle boligkjøperene der....snittalderen var min x 2 jo :( )

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri vurdert å skrive den type verv på min CV, selv om det kanskje kunne vært en ide.

Jeg tenker at mye av nytteverdien er å lære selv og å ha påvirkningskraft på det som skjer internt. Og med litt vaktbikkjeverv er det veldig viktig at noen har den rollen, så om ingen andre tar det så kan jeg finne på å ta det for å opprettholde rollen i bedriften.

Jeg syns det er vanskelig å få folk til å ta på seg verv for tiden. Det er nok mye "hva får jeg ut av dette?" holdninger. Det kan jeg forstå, egentlig, men jeg syns det er litt synd også. Det finnes heldigvis mange unntak, men det blir litt mindre fordeling av belastningen når kun noen få er villige til å ta på seg verv - og de som har vervet føler seg litt forpliktet til å bli i mange, mange år.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri vurdert å skrive den type verv på min CV, selv om det kanskje kunne vært en ide.

Jeg tenker at mye av nytteverdien er å lære selv og å ha påvirkningskraft på det som skjer internt. Og med litt vaktbikkjeverv er det veldig viktig at noen har den rollen, så om ingen andre tar det så kan jeg finne på å ta det for å opprettholde rollen i bedriften.

Jeg syns det er vanskelig å få folk til å ta på seg verv for tiden. Det er nok mye "hva får jeg ut av dette?" holdninger. Det kan jeg forstå, egentlig, men jeg syns det er litt synd også. Det finnes heldigvis mange unntak, men det blir litt mindre fordeling av belastningen når kun noen få er villige til å ta på seg verv - og de som har vervet føler seg litt forpliktet til å bli i mange, mange år.

Poenget er at ganske mange betrakter det slik, og verv tar mye tid. Jeg liker det godt, især Røde Kors fordi det gir sosial omgang på fritiden....noen av vennene mine er rimelig sugne på å ta kontakt, og da er det kjekt å vite at du kan egentlig være sammen med andre noen timer, og ha det koselig, samtidig som du blir satt pris på fordi du gjør noe...jeg ville kanskje jobbet for å betale ned gjelden på leiligheten, men samme...et sted begynner du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...