k0n Skrevet 12. april 2012 Rapporter Del Skrevet 12. april 2012 Litt vanskelig og finne en god emnetittel, men jeg klarte å skrape av en av disse små SMD komponentene som sitter på selve chippen og så miste den... Jeg skulle mene dette er en av de minste størrelsene (0603? eller mindre?) og det er ingen synlig tekst skrevet på dem. Jeg hadde håpet at noen hadde nok tekniske kunskaper til å finne informasjon om hvilken type komponent dette er, og eventuelt verdi.. (Spole, kondensator eller motstand) Forhåpentligvis er det en 0ohms motstand. Har prøvd og lete litt på nett, men det er vanskelig siden jeg ikke helt vet hva jeg skal søke etter. illustrasjonsbilde: Det er snakk om en nvidia MCP\northbridge, ukjent navn. Takker for svar! Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 12. april 2012 Rapporter Del Skrevet 12. april 2012 Er nok mest sansynlig en kondensator. Er matall paddene som den skal loddes til fremdeles på plass, eller ble de også skrapt av? Hvis de ble det er det nok lite du kan gjøre. Om de fremdeles er der kan du prøve å lodde på en ny kondensator, men er nok vanskelig å fastslå verdien den skal ha (tipper i området 10nF til 10uF, men hvilken type kondensator det skal være kan også være avgjørende). Hvis min antagelse om at det er en kondensator er rett, kan du prøve å starte PCen, men det er nok fare for at den blir litt ustabil. Om du i det hele tatt skal vite noe sikkert her så trur jeg du må prøve å kontakte nvidia selv, er nok ikke så mange som vil ofre sin egen PC for å finne ut hva denne komponenten er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå