Gå til innhold

Selger er konkurs og har importert selv. Rettigheter ved mangel?

Anbefalte innlegg

Heisann, har hatt en tv fra 2009 nå. den sluttet å vise bilde nå for et par ukers tid siden, og jeg har dermed tatt kontakt med Amentio, skaffet elektronisk kvitering, for så å ta dette videre til samsung.

problemet nå er at amentio har importert tv'n fra utlandet, og da gjelder internationale lover. jeg er dermed ikke beskyttet av de 5 årene med reklamasjonsrett en har her i norge.

samsung ønsker da ikke å betale for reprasjon. mens amentio har gått konkurs og har nå nye eiere. har ikke kontaktet amentio angående deres erstatningsansvar, men har jeg retten på min side her?

tv'ns defekt skyldes ikke uaktsomt bruk, og den har stått stasjonært fra fungerende til ikke fungerende tilstand

håper på noen gode innvendinger før jeg igjen tar kontakt med amentio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amentio har tatt en "spansk en" og fått seg "nye" eiere (skriver nye i gåseøyne fordi det er langt på vei samme aktører bak Amentio nå som før konkursen).

Men dette betyr også at de ikke har plikt til å hjelpe kunder som handlet hos gamle Amentio. Du er langt fra den eneste som sitter i saksa etter å ha handlet hos Amentio.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ta kontakt med den norske importøren, som i dette tilfellet er Amentio. At Amentio selv har inportert TVen vil ikke ha noe å si for rettighetene dine. De som selger er fortsatt bundet av det norske lovverket med bl.a. fem års reklamasjonsfrist. Problemet er at dersom Amentio er konkurs er du avhengig av at nye Amentio tar ansvar eller at Samsung gjør det.

Lenke til kommentar

Du er i utgangspunktet like buttf*cked som meg, da jeg skulle reklamere på et skjermkort kjøpt hos Datakjeden før konkursen. Produsenten har meg bekjent ingen norsk avdeling, og grossist vet verken jeg eller Datakjeden (angivelig) hvem er.

Eneste muligheten jeg ser til å få dette dekket for din del er dersom du har betalt med kredittkort eller på avbetaling (Cresco, Klarna e.l.). Da kan du benytte finansavtalelovens §§ 54b som gir deg adgang til å stille samme krav til kredittyter som til selger (altså at kredittkortselskapet dekker reparasjon eller heving) oppad begrenset til beløpet du betalte på kreditt.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som SRBZ sier, du er rævkjørt i denne saken her.

Neste salgsledd befinner seg nedi Europa et sted, og vil le rått og inderlig når du henviser til norsk lov og 5 års reklamasjonsrett.

Nye amentio er et helt nytt selskap og det gamle er konk.

Eneste veien er evt ved kredittkortkjøp..

Lenke til kommentar

Du kan prøve saken for forbrukertvistutvalget. Om du når frem er en annen ting.

Strengt tatt gjelder reklamasjonsretten din både overfor selger og produsent, så du kan stevne en etter en og håpe på det beste. Tror ikke det koster noe i forbrukertvistutvalget heller.

Lenke til kommentar

Du kan prøve saken for forbrukertvistutvalget. Om du når frem er en annen ting.

Strengt tatt gjelder reklamasjonsretten din både overfor selger og produsent, så du kan stevne en etter en og håpe på det beste. Tror ikke det koster noe i forbrukertvistutvalget heller.

Når et selskap er konkurs, hvem skal stevnes? Utenlandske produsenter forholder seg ikke til norsk lov. For å dra noe til forbrukertvistutvalget må du ha en motpart. Hvem er det?
Lenke til kommentar

Når et selskap er konkurs, hvem skal stevnes? Utenlandske produsenter forholder seg ikke til norsk lov. For å dra noe til forbrukertvistutvalget må du ha en motpart. Hvem er det?

Amentio er startet opp igjen med "nye" eiere. Er ikke umulig å vinne fram, men det er heller ikke gitt at det skjer. Dessuten har Samsung ansvar også i Norge. Samsung må nok forholde seg til norsk lov som "alle" andre.

Lenke til kommentar

Nei, iom. at det er en TV Amentio har importert selv (altså ikke via Samsung Norge), har Samsung Norge ingen ansvar. De som har ansvar, er de Amentio importerte den i fra, men norske regler gjelder ikke for dem.

Dette er nok et eksempel på at billigste butikk ikke alltid er lures å benytte. Når jeg kjøper dyre ting, sjekker jeg alltid med butikken jeg kjøper fra om det er et produkt de har importert selv eller ikke.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, skal TS forholde seg til Amentio. Når Amentio selger til norske forbrukere, må de forholde seg til norske lover. Da gjelder reklamasjonsretten.

På Amentios egne sider sier de at de ble etablert i 2003, og at i 2011 ble Amentio overtatt og videreført av IT Distribusjon AS. Dette kombinert med at de beholdt Amentio navnet, må da være grunnlag nok for at det er de som står til ansvar.

Kilde:

http://www.amentio.no/article.aspx?q=sk:44

• Liker 1
Lenke til kommentar

da sitter jeg nok i saksa tenker jeg. kjøpte tv'n med vanlig visa fra dnb om jeg ikke husker feil. er man dekket under samme rettigheter der?

takk for hjelpen folkens, virker som om jeg er på tynn is, men da er jeg i det minste sikker på at det ikke er lys i tunellen. blir nok til at jeg åpner opp tvn og se hva jeg får gjort selv:)

Lenke til kommentar

Poenget var bare at det å overta et konkursbo er ganske vanlig det også, og da overtar man også forpliktelser. Så overtatt konkursbo vs bare navnet er et veldig viktig skille:)

Hvordan kan man sjekke dette? Er dette offentlig tilgjengelig informasjon, eller må man sjekke etter mediaomtaler for å se hva som står der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...