Gå til innhold

Ny pc oppgraderingsvennlig (gamer 10-15k)

Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe ny pc da den gamle begynner å dra litt på årene. Er 5 år siden sist jeg handlet hardware så jeg er ikke 100% oppdatert i markedet.

Har uansett lest meg litt frem i diverse tester å kommet frem med denne listen fra dustin.no

PCen skal hovedsaklig brukes til spill som BF3, crysis, cs, diablo3 og nye spill som kommer ut de neste par årene.

Jeg ønsker en oppgraderingsvennlig pc der jeg fremover kan bytte ut enkeltkomponenter for fortsatt å henge med. Det er derfor viktig at spesielt kabinett, strømforsyning og vifter/kjøling er av god kvalitet siden jeg har planlagt å bruke dette til alle fremtidlige pcer

Om noen kan ta en liten titt og komme med tilbakemeldinger på evt. endringer som burde gjøres, var litt usikker på bl.a skjermkort og seagate barracuda green vs western digital green hdd.

Ikke noe spesielt budsjett men ønsker å ligge rundt denne prisen. Trenger ikke noe overkill oppsett her, kan jeg kjøre high/ultra i bf3 er jeg generelt fornøyd :)

nypcr.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må spørre hva du skal med 80mm vifter ?

Men uansett, de forslagene olestokk kommer med er ganske gode, anbefaler deg å gjøre som han sier.

Viss du vil spare litt peng inn, uten å miste noe særlig kvalitet, kan du gå for denne PSUen:

http://www.dustinhome.no/xfx-xxx-edition-750w-modular/product/5010375014?intcmp=searchProvider_dacsa

ang kabinettet, jeg vil anbefale dette til deg pga støynivå:

http://www.dustinhome.no/fractal-design-miditower-define-r3-usb3-black/product/5010609063

Lenke til kommentar

Oppgradering av PC er en myte som henger igjen fra tiden der minne og harddisker var så dyre at nye maskiner ikke ble levert med forsvarlige mengder minne og lagringskapasitet pga det ville medføre en ekstrem kostnad som en rekke kunder ikke ville ha mulighet til å ta.

Å bytte grafikkort, minne eller prosessor kan være en oppgradering, men bytter man hovedkort for å komme over på neste generasjons platform er det ikke lenger en oppgradering men et nytt system.

Det som skjer i praksis er som regel ikke oppgradering men gjenbruk av komponenter som ikke medfører en flaskehals i et nytt system.

Ser ofte at folk skriver om å kjøpe étt grafikkort nå for å utvide med SLI om noen år, men det skjer ikke i praksis pga krymping produksjonsprosessen og ny mikroarkitektur. Har man 1x GTX 580 på ca 240 W så er det idioti å montere étt til noen måneder eller år senere pga man feks får GTX 680 på 170W som yter bedre. Ingen ønsker ett oppsett på 480W som yter dårligere enn étt nytt kort på 170W.

Man kan ha en PC noen år ved å oppgradere grafikkortet når det kommer en ny gemerasjon eller utvide lagringskapasiteten etter behov. Utover dette er det svært få oppgraderinger som svarer seg i praksis. Innen få år vil det være gunstigere med nytt hovedkort, minne og prosessor fremfor å desperat prøve å klemme vannet ut av en stein og da er det et nytt system, ikke en oppgradering.

Det lønner seg å investere i kabinetter, PSU, optiske drev og andre komponenter som har lang levetid og kan brukes videre i fremtidige PC-oppsett.

Grafikkortet du har listet opp er laget på utdatert 40nm prosess. NVIDIA kommer med nye mellomklassekort på 28nm prosess nå i mai. Ellers har du GTX 680 og AMD har vært ute med kort med 28 nm GPU i flere måneder.

Sandy Bridge som du har listet opp er på 32 nm prosess. Intel kommer med ny Ivy Bridge på 22nm i løpet av de kommende månedene. Det vil også komme nye hovedkort, så vidt jeg vet er disse på vei ut i butikkene.

Komponentene du har listet opp vil fungere, men det er ikke en god investering pga grafikkort, hovedkort og prosessor er utdatert allerede.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for raske utfyllende svar.

Kommer til å gå for det hovedkortet, samt harddisk alternativene olestokk. Tenker jeg bare smeller til med en GTX680 i tillegg, evt blir det kortet du linket, har ikke fått sett på hvor stor forskjell det er på dem i ytelse.

Takk for forklaringen badcat, det var vel egentlig mest kabinett/strømforsyning og disker jeg satset på å ha over flere år, har du noen formening om valgene der?

Er det noe poeng å vente på Ivy bridge, det blir vel samtidig betydelig mer kostbart? Skjønner det sånn at i5/i7 vil holde lenge til spill i noen år fremover, har planer om å klokke prosessoren i tillegg.

80mm viftene skal byttes på en htpc jeg har. vet du hvordan det er med plass i fractal design r3 kabinettet?, usikker på om jeg skal kjøre h60/80 på cpu

Endret av vicio
Lenke til kommentar

Ang Fractal kabinettet som jeg anbefaler lengre oppe, så er det plass til så og si alt.

Såg en youtube snutt der de fikk i et AMD HD6990, dette kortet er lengre enn det fractal gir som max skjermkort lengde du kan ha i kabinettet, å dette er uten modd å den passet akkurat.

Ang CPU kjøler og høyden til denne, så passer faktisk en Phanteks kjøler, uansett om specsa sier noe annet, så et bilde av en som brukte phanteks kjøler i fractal kabinettet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...