dan83 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 hei har vært i eiendel av en canon makro 100mm siden i fjor våres og har forsøkt litt av hvert med dette objektivet opp igjennom året! Men det er en ting jeg har stusset litt på og det er hvis jeg tar et landskapsbilde, ved feks blender f/8 og oppover for mest mulig dybde, så virker det allikevel at motiver på avstand(som feks trær osv) ikke viser den skarpheten som jeg hadde forventet ? Har dette noe med å gjøre at det er en brennevidde på 100mm? Objektivet er jo beregent til makro og potretter, altså motiver som er relativt nært, så er muligens derfor? Men når det er sagt, så bruker jeg aldri dette motivet til landskap, men har bare prøvd et par skogsbilder og slikt, for å sjekke skarpheten=) Lenke til kommentar
egilh Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Jeg bruker 100mm (riktignok L utgaven) og kan ikke se at jeg kjenner meg igjen med mitt eget objektiv. Disse to skal være relativt like optisk sett. Legger inn to eksempler på landskap jeg har tatt med 100mm'eren: Riktignok lite format, men disse to er såpass skarpe som man kan forvente. Det hadde kanskje hjulpet om du har noen eksempler å vise til? Endret 12. april 2012 av egilh Lenke til kommentar
zorry Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 ... Men det er en ting jeg har stusset litt på og det er hvis jeg tar et landskapsbilde, ved feks blender f/8 og oppover for mest mulig dybde, ... Hvor mye blender du ned da? Ikke så mye at diffraksjonen blir merkbar regner jeg med? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Har hatt en sånn en - ingen problemer på avstand. Kan det kanskje være kamerashake, diffraksjon på grunn av for liten blender og/eller tåke eller bevegelse i lufta? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Kan jo være greit å gjøre en test med å fokusere med liveview, enten manuelt eller kontrastbasert autofokus for å eliminere evt. fokuseringsfeil. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Eksempelbilder med EXIF data er gull verdt så kjør på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå