ColdCode Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hei! Så vidt jeg vet skal ikke mopeder gå fortere enn 45 km/t. Men, hva hvis jeg har en moped som går i 45 km/t, men jeg kjører i en nedoverbakke, slik at farten blir rundt 50 km/t. Kjører jeg da "ulovlig fort", eller gjelder denne hastigheten kun på flat vei? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Vil ikke tro du vil kunne bli tatt for det. Er jo ikke din feil at bakken går nedover, og at hjulene begynner å rulle fortere. De fleste mopeder gjør uansett over 45 km/t på rett strekke også. I en nedover bakke vil ikke sperra klare å hindre deg i å bryte 45 km/t. Endret 12. april 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Tja, man har jo noe som heter brems? 1 Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Det er jo klart. Men hvis man har sjansen til å ligge helt oppi fartsgrensa, så må jo det være bedre? Litt vanskelig spørsmål(det i første posten), så hadde vært veldig takknemlig hvis noen kunne svart enkelt og greit. Endret 12. april 2012 av Spritty Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Fartsgrensene tar ikke hensyn til nedoverbakker. Bruk bremsene, så slipper du dette problemet! Hvis politiet står med radar i bunnen av bakken, og du kommer i 50 km/t, har du ingen unnskyldning. Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Okei, da vet jeg det. Takk for kjappe svar! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Både og. Hvis du blir tatt i 60- sona for å kjøre 50 km/t i nedoverbakke vil du ikke få fartsbot. Så spørsmålet er da om loven sier at du ikke har lov til å kjøre mer enn 45 km/t på moped, eller om du ikke har lov til å kjøre på en moped som går fortere enn 45 km/t. Ved førstnevnte vil du da altså ganske enkelt bli tatt for å kjøre fortere enn 45, og du må bremse, som Runar sier. Ved sistnevnte skal vel egentlig politiet sjekke om mopeden er tuklet med fra produsenten eller utsalgsstedets side. Hvis den ikke har det, og de har solgt den som et lovlig produkt som er tilpasset ditt sertifikat føres "skylden" over på utsalgsstedet i form av villedende markedsføring. Eventuelt vil politiet teste mopeden på rullebånd, og finne ut at mopeden ikke bryter noen regler (rullebånd er "rett frem"). Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Takk for grundig svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå