frans Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Ahonen har igrunnen rett i at Lumia telefonene er en fiasko. Lumia 800 ligger bare på en fjerde plass av de meste solgte mobiltelefonene hos Netcom. Dersom Lumia telefonene skulle ha reddet smartfon salget så burde Lumia ligget på 1. plass der f.eks. iPhone 4S lå etter lansering. Nokia + Elop + Microsoft = Fiasko Har en Nokia N8 og min neste telefon blir i alle fall ikke en Lumia. Heller N9 og N808 fremfor WP. Og hvor lang tid tok det før Samsung klarte å havne på 1. plass med sine Android-telefoner? Det har tatt mange år. Først etter Galaxy modellene og SII tok de steget opp. Men saken er det at Samsung var markedsutfordreren mens Nokia var markedslederen på alle måter. Det er åpenbart noe fundamentalt galt når markedslederen til de grad stuper slik Nokia har gjort og er i dag i beste fall nr.2 for samlet mobiltelefonomsetning. Den posisjonen som de har i utviklingsmarkedene trues av billige kinesiske Android telefoner. WP er ikke laget for disse markedene. Det synes ganske klart at Nokia også mister grepet over disse markedene ved å følge sin Plan A. Endret 13. april 2012 av frans Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) 1. Det jeg ikke liker er mangel på custommuligheter i Windows. Mulighetene er større i både Symbian og MeeGo til å skreddersy telefonen slik jeg vil ha den. 2. Migrasjonsmuligheten fra Symbian til Windows er elendig. Alt av apper jeg har på Symbian kan ikke brukes på WP. 3. Hva skal jeg med MS sin Skycloud når jeg har Dropbox som fungerer utmerket på Symbian? Kjører hjemme på W7u, Linux Mint, Vista, IOS og Symbian. Dropbox fungerer på alle platformene. 4. Kameraene på Lumia-modellene er mye dårligere enn på Symbian og Meego platformen. Kameraet var den viktigste grunnen til at jeg valgte N8 og er den viktigste grunnen til at jeg ønsker meg en N808. 5. Office kjører jeg allerede på N8. Trenger ikke WP/Lumia telefon til det. 6. Mangel på apper - også i forhold til Symbian platformen. Hvis jeg skulle velge Lumia, så måtte det være for at de telefonene er bedre enn E7/N8, N808 eller N9, men det er de desverre ikke. Savner dog at OVI-suite fungerer på Linux og at Symbian støtter FLAC lydformatet. Nokia kan skru sammen telefoner. Det er få eller omtrent ingen som er bedre på hardware og features enn Nokia. Har sett med spenning om det var riktig for Nokia å satse på Microsoft og ikke f.eks. MeeGo. Det er liten tvil om at Nokias Lumia telefoner skuffer. De er typisk midt-på-treet modeller og ingen toppmodeller på noen slags måte. At du sammenligner Dropbox og Skydrive, når det eneste de har felles er lagring av filer i skyen, forteller meg mye om hva du vet om de to tjenestene. At du i tillegg sier at HW (camera) er dårligere på en plattform enn en annen, vel det har da ikke noe med HW å gjøre. Om der er forskjeller på plattformene, så er det vel forskjellene på HW som gjør forandringen. Mangler på apper? Vel nevn en plattform som hadde fullt opp med apper under halvannet år etter at det ble lansert. For all del, Windows Phone har mangler, men når Microsoft har bestemt seg for en ting, så bruker resultatet stort sett å bli bra. Forrige telefon jeg skrøt av kavliteten på samtaler var Nokia E66. Har hatt endel iPhone, Android'er og Windows Mobile etter den, men nå først med Lumia 800, kan jeg igjen være stolt av kvaliteten på samtalene. Det er jo tross alt en telefon... Endret 13. april 2012 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
frans Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Fortell meg så forskjellen på Skydrive og Dropbox da: http://windowsteambl...c-or-phone.aspx http://windows.micro...ve/why-SkyDrive Det er en velkjent kjensgjerning at WP ikke er bygget for et kamera som på N808. Lumia telefonen har heller ikke HDMI ut, Micro-USB eller MicrosSD kortplasser som på Symbian. Tja, du kan jo synes det er en fremskritt. Endret 13. april 2012 av frans Lenke til kommentar
espen88 Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Synes Lumia 800 er veldig fin jeg. Skal innrømme at jeg likte Samsung Focus et lite hakk bedre, pga bedre skjerm. Men jeg liker Nokiaen min veldig godt. 1 Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Det har tatt mange år. Først etter Galaxy modellene og SII tok de steget opp. Men saken er det at Samsung var markedsutfordreren mens Nokia var markedslederen på alle måter. Det er åpenbart noe fundamentalt galt når markedslederen til de grad stuper slik Nokia har gjort og er i dag i beste fall nr.2 for samlet mobiltelefonomsetning. Den posisjonen som de har i utviklingsmarkedene trues av billige kinesiske Android telefoner. WP er ikke laget for disse markedene. Det synes ganske klart at Nokia også mister grepet over disse markedene ved å følge sin Plan A. Saken er at Nokia brukte 4 år å utvikle noe som var godt nok i en post-IOS æra, og når de hadde dette produktet ferdig så var de alene om å støtte dette produktet og manglet penger for å kunne gjøre det til en reell konkurrent. Problemene som førte til at Nokia nå er i en utfordrerposisjon skjedde før Elop tok over, og fallet er ikke på noen som helst måte unikt, store og etablerte selskaper er gjerne fastgrodd i sine metoder og trenger tid på å snu skuta. Bare i mobilindustrien har vi jo selskaper som Sony, Ericsson, RIM og Motorola som har slitt de siste 10 årene. 1 Lenke til kommentar
the_Enlightened Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Nokia lager fine telefoner, syns Lumia 800 ser meget bra ut. Men de MÅ få ut fingeren og lage Android telefoner med tilsvarende "specs" som resten av produsentene.Men, de har vell bundet seg til en årelang kontrakt med Microsoft. Flott... kan vi få enda flere telefoner med søppel-os:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Nokia lager fine telefoner, syns Lumia 800 ser meget bra ut. Men de MÅ få ut fingeren og lage Android telefoner med tilsvarende "specs" som resten av produsentene.Men, de har vell bundet seg til en årelang kontrakt med Microsoft. Flott... kan vi få enda flere telefoner med søppel-os:) Snakk om å ha et missvisende alias. 1 Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 1. Det jeg ikke liker er mangel på custommuligheter i Windows. Mulighetene er større i både Symbian og MeeGo til å skreddersy telefonen slik jeg vil ha den. 2. Migrasjonsmuligheten fra Symbian til Windows er elendig. Alt av apper jeg har på Symbian kan ikke brukes på WP. 3. Hva skal jeg med MS sin Skycloud når jeg har Dropbox som fungerer utmerket på Symbian? Kjører hjemme på W7u, Linux Mint, Vista, IOS og Symbian. Dropbox fungerer på alle platformene. 4. Kameraene på Lumia-modellene er mye dårligere enn på Symbian og Meego platformen. Kameraet var den viktigste grunnen til at jeg valgte N8 og er den viktigste grunnen til at jeg ønsker meg en N808. 5. Office kjører jeg allerede på N8. Trenger ikke WP/Lumia telefon til det. 6. Mangel på apper - også i forhold til Symbian platformen. Hvis jeg skulle velge Lumia, så måtte det være for at de telefonene er bedre enn E7/N8, N808 eller N9, men det er de desverre ikke. Savner dog at OVI-suite fungerer på Linux og at Symbian støtter FLAC lydformatet. Nokia kan skru sammen telefoner. Det er få eller omtrent ingen som er bedre på hardware og features enn Nokia. Har sett med spenning om det var riktig for Nokia å satse på Microsoft og ikke f.eks. MeeGo. Det er liten tvil om at Nokias Lumia telefoner skuffer. De er typisk midt-på-treet modeller og ingen toppmodeller på noen slags måte. Det er vanskelig å lage noen "topmodell" på WP7 plattform. Hardware kravene er ganske strenge, er jo så godt som ingen variasjon i det hele tatt. Så en benchmark hvor Lumia 900 yter dårligere enn 800 pga de har samme hardware men 900 har større skjerm Jeg hadde N900 med Maemo, det var bare frustrasjon av en TOTAL mangel på apps. Der er WP7 plattformen mye bedre. Selv er jeg litt opptatt av hva som skjer med Nokia om dagen. Stephen Elop så ut til å begynne bra, men det viser seg at mannen ikke er så godt på å ta de harde beslutningene. Nå har Nokia blitt nedgradert og Elop leverte sinnsykt svake resultater så langt i år. De skulle ha gjort mer som HTC og kjørt klarere linjer. De hadde riktignok en avtale med Intel om utvikling av Maemo men etter min mening er dette en avtale de burde ha kjøpt seg ut av og dumpet hele prosjektet og heller kommet tidligere på banen enn November 2011 med sine Lumia telefoner... Det er vel et eksempel på ufattelig dårlig timing og mangel på å ta de riktige beslutningene... Lenke til kommentar
frans Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Det er bare å konstantere at tidligere Nokia ansatt Tomi Ahonen har rett. Symbian selger bedre enn WP - selv fire måneder etter lansering av Lumia telefonene. Samsung har trolig allerede passert Nokia som største hådnholdt mobilselskap. Mye har gått galt i Nokia, men fortsetter de i samme spor, så er det trokug slutten på Nokia som selvstendig selskap innen utgangen av året. Til tross for nye tap så virker det å skje lite: http://www.digi.no/894145/nokia-blor Nokia er ikke lengre ledende men må ses på som 4-6 valg - en markedsoutsider. Og de må ta konsekvensen av det. Win8 har fått bra omtaler, men det er i alle fall høyrisiko å lite på det skal være trumkortet til Nokia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Nokia er ikke lengre ledende men må ses på som 4-6 valg - en markedsoutsider. Og de må ta konsekvensen av det. Win8 har fått bra omtaler, men det er i alle fall høyrisiko å lite på det skal være trumkortet til Nokia. Host BS host.... http://gs.statcounter.com/#mobile_vendor-ww-monthly-201103-201203 Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Nokia er ikke lengre ledende men må ses på som 4-6 valg - en markedsoutsider. Og de må ta konsekvensen av det. Win8 har fått bra omtaler, men det er i alle fall høyrisiko å lite på det skal være trumkortet til Nokia. Host BS host.... http://gs.statcounte...y-201103-201203 Grafen du har tatt med tar vel med alle mobiler, smarte og dumme... og på "de gode gamle" kommer jo Nokia bra ut. Men det er smarttelefonsegmentet (hvor de kun har 4% andel tror jeg, mener å ha lest) at de er outsidere... tatt det i betraktning er jeg enig med frans. Men det er smartmobil som gjelder Er jo også flere og bedre forberedt konkurrenter til Nokia som også kommer til å satser på WP8, så trumfkort og trumfkort. Mange snakker snakker om at det er "stå eller gå" for Nokia sin del... og hittil har de ikke imponert på smarttelefonfronten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Dine argumenter får straks høyere kredibilitet, om du kan vise til noen linker som bekrefter hva du har lest. Det kommer vel helt an på hva man definerer som en "smartphone". Men her er hva de beskriver om Mobile. MOBILE: How do you define a mobile device? We define a mobile device as a pocket-sized computing device, typically having a display screen with touch input or a miniature keyboard. MOBILE: How do you track mobile devices? We track over 15 billion pageloads per month across the StatCounter network of over 3 million websites. We analyze every hit in order to gather as much information as possible. With each hit a useragent string is sent which allows us to determine the the browser and operating system used and also to establish if the hit came from a mobile device. In this way we determine the usage of mobile devices, browsers and operating systems. MOBILE: How do you calculate the mobile search figures? We track over 15 billion pageloads per month across the StatCounter network of over 3 million websites. We analyze every hit in order to gather as much information as possible. With each hit a useragent string is sent which allows us to determine the the browser and operating system used and also to establish if the hit came from a mobile device. In addition, we examine the referring string information to establish the search engine used (if any). In this way we determine the popularity of the various search engines on mobile devices. MOBILE: What mobile browsers do you track? To see the list of mobile browsers currently tracked, please select the "Mobile Browser" statistic and choose the "Bar" graph option. Next click "Download Data" - the downloaded file will list all mobile browsers currently tracked. MOBILE: What mobile search engines do you track? To see the list of mobile search engines currently tracked, please select the "Mobile Search" statistic and choose the "Bar" graph option. Next click "Download Data" - the downloaded file will list all mobile search engines currently tracked. MOBILE: What mobile operating systems do you track? To see the list of mobile operating systems currently tracked, please select the "Mobile OS" statistic and choose the "Bar" graph option. Next click "Download Data" - the downloaded file will list all mobile operating systems currently tracked. Endret 20. april 2012 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Finner seff ikke den smarte grafen jeg så her om dagen, men here er fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system Utviklingen til symbian har gått rett i dass, og det har "Microsoft" og, men det er jo da WP7 som aldri helt har "picked up the slack". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Den grafen jeg satte inn, viser markedsandel etter utvikler og ikke OS'et. Blir feil å si at Microsoft går i dass, da de aldri har vært inne noe særlig på mobilsiden, men en ting skal du bite deg merke i. Når MS legger seg i selen og skal prestere, så bruker det å komme som regel noe meget bra ut av det. Sakset fra den linken da la inn. In 2006, Android, iOS, Windows Phone, and Bada did not yet exist and just 64 million smartphones were sold.[3] Today, nearly 10 times as many smartphones are sold and the top mobile operating systems marketed as "smartphones" by market share are Android, Symbian, Apple iOS, RIM BlackBerry, MeeGo, Windows Phone, and Bada.[4] Note that these statistics only include operating systems marketed as "smartphones" (for example, they don't include Nokia's S40 operating system, which has larger market share). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg