Zulahn Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Ser begge modellene med GTX og Radeon er på tilbud. Er det noen grunn til det? Tenkte jeg skulle kjøpe meg pc eller burde jeg vente til det evt. kommer nye modeller? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Spesielt tilbudet med GTX 680M er såpass at jeg ikke kan se noen grunn til å ikke kjøpe nå. Om det er nye modeller like om hjørnet? Vet ikke. Clevo har tradisjon for å lansere neste generasjon et stykke utpå nyåret - sånn mars, april ca. Som tidligere sagt, kan jeg ikke anbefale versjonen med HD 7970M. Billigere ja, men det ser ut som om man sparer seg inn i problemer, gjør det ikke? Vil man absolutt ha HD 7970M, så velg en Alienware M17x i stedet. På den kan man koble ut hele Enduro-sulamitten. Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Spesielt tilbudet med GTX 680M er såpass at jeg ikke kan se noen grunn til å ikke kjøpe nå. Om det er nye modeller like om hjørnet? Vet ikke. Clevo har tradisjon for å lansere neste generasjon et stykke utpå nyåret - sånn mars, april ca. Som tidligere sagt, kan jeg ikke anbefale versjonen med HD 7970M. Billigere ja, men det ser ut som om man sparer seg inn i problemer, gjør det ikke? Vil man absolutt ha HD 7970M, så velg en Alienware M17x i stedet. På den kan man koble ut hele Enduro-sulamitten. Leveres den med 95% color gamut? Den på tilbud er veldig lik min config. Lenke til kommentar
Zulahn Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Leste linken du la med Thomit men jeg kan ikke se noe store problemer med Enduro etter hotfixen? Dessuten skal Alienware ha så sinssykt mye mer for akkurat det samme. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Spesielt tilbudet med GTX 680M er såpass at jeg ikke kan se noen grunn til å ikke kjøpe nå. Om det er nye modeller like om hjørnet? Vet ikke. Clevo har tradisjon for å lansere neste generasjon et stykke utpå nyåret - sånn mars, april ca. Som tidligere sagt, kan jeg ikke anbefale versjonen med HD 7970M. Billigere ja, men det ser ut som om man sparer seg inn i problemer, gjør det ikke? Vil man absolutt ha HD 7970M, så velg en Alienware M17x i stedet. På den kan man koble ut hele Enduro-sulamitten. Leveres den med 95% color gamut? Den på tilbud er veldig lik min config. Det opplyses ikke om hvilken av de to matte skjermene som sitter i den i spesifikasjonene - så vi kan vel gå u i fra ta det er den "normale"? I mine øyne er det en fordel - jeg har ikke bruk for utvidet fargerom på en bærbarskjerm. Kritisk fotoredigering driver jeg ikke med, og hadde jeg gjort det, hadde jeg brukt en god ekstern skjerm til denslags uansett. Utvidet fargerom er ikke noen fordel med 99 % av all software, inkludert OS'et - tvert i mot. Det er bare når du tar i bruk software som er beregnet på utvidet fargerom - som PhotoShop o.l. fotoredigering - at det har noe for seg. I det meste av all annen software, inkludert spill, vil ikke utvidet fargerom gi deg noe som er "bedre" - tvert i mot: utvidet fargerom vil kunne gi deg ytterligere fargeavvik. På skjermer med utvidet fargerom må du også operere med to kalibreringer eller innstillinger av skjermen, avhengig av om du bruker tilpasset software eller ikke. Kort sagt, er man ikke en ivrig fotoredigerer, og tenker å bruke laptopen mye til denslags, er man bedre stilt med "vanlig" skjerm, faktisk. Lenke til kommentar
Zulahn Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Synes forresten at det er litt for mye å legge på 2k for et litt bedre kort. FYI så skal jeg ha pcn gjennom 3 år, så det er jo greit at den holder seg. Men synes å se ut som at med hotfixen så var den ikke så ille. BIG1, har du HD 7970M? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Leste linken du la med Thomit men jeg kan ikke se noe store problemer med Enduro etter hotfixen? Dessuten skal Alienware ha så sinssykt mye mer for akkurat det samme. Ser fremdeles tonnevis av klager på driverne til AMD, i ulike forum rundt omkring. For min del begynner jeg å bli temmelig fed up av AMD's drivere til laptoper. For å si det sånn; det er ikke rart at AMD selger sine kort veldig mye billigere enn Nvidia. Hadde de ikke gjort det, hadde de ikke hatt nubbsjans i konkurransen Lenke til kommentar
Zulahn Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Hmm... forstått det sånn at P150E er ganske lett å oppgradere? Hvis det er saken tror jeg heller at jeg oppdaterer den om et par år. Den kommer til å holde bra for mitt bruk. Skal ha den til 3 år studie og game på når jeg ikke er hjemme på stasjonære. Ser helt klart problemet. Men er ikke keen på 2k ekstra. Endret 14. oktober 2012 av Zulahn Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Oppdatere, hvordan? Tenker du f.eks. å sette inn det aller nyeste av skjermkort som er på markedet om to år? Det tror jeg bare du kan glemme. Samme med prosessor. I laptopverdenen fungerer det ikke på den måten. Hvis du setter inn et GTX 660M nå, så kan du senere oppgradere til et GTX 680M på en Clevo, hvis du vil - altså skjermkort av samme generasjon. Eller bytte ut i7-3610 med et i7-3820 kanskje. Noe mer enn det skal du ikke regne med. Edit: Den eneste forskjellen på Clevo og de fleste andre produsenter her, er at Clevo'ene er dimensjonerte for å kunne imøtekomme flere ulike oppsett av hardware. Kjølingen og strømfordelingen og hovedkort er dimensjonert for å kunne ta seg av både GT 650M og GTX 680M, både i5-3510 og i7-3920, for å si det sånn. Andre produsenter har som regel bare dimensjonert kjøling og strøm for akkurat den hardware'n de selges med - forsøker man seg på å oppgradere - hvis det i det hele tatt er mulig - kommer man temmelig sikkert til å fort løpe inn i problemer både med kjøling og strømkapasitet ... blåskjerm i første boot-up er som regel resultatet da ... eller svidd hardware litt senere. Og i tillegg er Clevo'ene oppbygget slik at det skal være temmelig enkelt for brukeren selv - i hvert fall de litt mer viderekomne - å bytte hardware på egen hånd. Men det er altså kun innenfor gitte rammer; altså at hardware kommer fra omtrent samme generasjon, i hvert fall - og i de fleste tilfeller, bare bytte med hardware som det allerede nå er mulig å få maskinen konfigurert med. PS. Du betaler ikke 2k ekstra for å få et litt bedre kort. Du betaler 2k ekstra for å få et kort som faktisk ganske så ofte fungerer slik det er tenkt, uten mange problemer. Og fra et firma som beviselig er mye flinkere med driveroppdateringene sine. De siste 3-4 årene har jeg ingen dårlige erfaringer med Nvidia's drivere. Når de gir ut nye WHQL-drivere (kan ikke uttale meg om beta-drivere), så virker de faktisk som regel akkurat som tiltenkt. Med AMD sparer du 2 k, men er avhengig av at AMD muligens kanskje fikser kortet og driverne sine en gang i fremtiden. Kanskje. I mellomtiden får du ofte ikke den ytelsen du har betalt for. Om noen gang. Og så må man krysse fingrene og håpe at de ikke har køddet det til i neste driveroppdatering igjen. En driveroppdateringsavdeling som er mer opptatt med å fikse problemer enn å faktisk øke ytelsen ... Slik jeg ser på totalen her. så betaler man 2k mer for å få et mye, mye bedre kort Å betale mindre for et lignende produkt, mot å til gjengjeld regne med å få problemer her og der - problemer som går direkte på den tiltenkte funksjonen og ytelsen på produktet - det har aldri vært noen god handel, i mine øyne. PS nummer to: Vi snakker om prisforskjellen mellom 14 k og 12k her, for tiden. Det er noe som sier meg at hvis man ikke har råd til 14k, da har man vel egentlig ikke råd til 12k heller, og at man burde heller se etter å få så god ytelse som mulig for omtrent halvparten av dette, altså 6-7k ...? Multicom har maskiner i dette prisområdet, med GT 650M/GTX 660M. Eller nøye seg med en stasjonær maskin. Da kan man få spillytelse langt over både GTX 680M og HD 7970M, til en rimeligere penge. Endret 14. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Synes forresten at det er litt for mye å legge på 2k for et litt bedre kort. FYI så skal jeg ha pcn gjennom 3 år, så det er jo greit at den holder seg. Men synes å se ut som at med hotfixen så var den ikke så ille. BIG1, har du HD 7970M? Står i profilen min, gtx680m. Lenke til kommentar
Asmodean1337 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har AMD kort og kjører spill som Dishonored og X-Com om dagen uten problemer med ytelse. Eneste problemet er at jeg får random bluescreen, får beskjeden om at windows ikke klarte å gjenopprette skjermdriveren, er dette en del av Enduro problematikken? Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har lest om flere med clevo laptoper som har byttet fra 480M til 580M. Folk som har byttet mellom andre typer skjermkort også. Det er vanskelig, men ikke umulig. Pluss at laptop-skjermkort er ekstremt dyre. Ihvertfall high-end. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Det er ikke umulig, så lenge man vet hva man gjør, og er en smule fingerferdig. Men så lett som bare å ta ut eksisterende skjermkort, sette inn et nytt og vips er alt klart, er det som regel ikke. Såfremt koblingen mellom hovedkort og skjermkort er samme standard, og det passer rent fysisk, er ingenting umulig. Man må uansett passe på kjøling og strøm, og at kontakt mellom skjermkort og kjøleblokk er akkurat den samme som før. Kjøleblokken må ofte byttes ut samtidig med skjermkortet, eller man må mekke til den man har. Som oftest behøves det en en oppdatert BIOS, og man blir gjerne nødt til å mekke en slik selv, hvis man ikke finner noen som har laget en fra før og er villig til å dele. Man kan ikke gå ut i fra at Clevo lager en ny BIOS for de som vil oppgradere med annen hardware enn det maskinen er beregnet på. Noen ganger kan man få tak i ny BIOS fra en av forhandlerne, hvis de har tatt seg bryet med å yte slik service til brukerne i slike tilfeller. Så, for de som er ivrige nok på å få det til (og er villige til å bruke uforholdsvis mye penger på det), kan det nok gå seg til, ja. Jeg var selv i tanker på å opgradere mitt GTX 280M med en generasjon nyere kort, nemlig GTX 480M - men la det på hylla da det ville innebære alt for mye fikling og penger Men jeg ville nok ha fått det til, hvis jeg absolutt ville. Endret 14. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
kruse Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er pga noe surr med enduro og det integrerte skjermkortet. Får det selv, men 7970M fungerer for det. Takk for svar.. var det snakk om at dette skulle rettes opp? Jeg hadde dette problemet som jeg fikset i går ved å installere catalyst beta versjon 12.9 om jeg husker riktig. Si i fra om du trenger lenke, er på skolen nå. Det fulgte med en dvd brenner med PCen som tar samme plass som SSD. Jeg har hørt det finnes kabelovergang slik man kan bruke dvd-driven eksternt? Usb til hvilken tilkobling? :-) Hvor sikkert er det å installere catalyst beta versjon 12.9? Så en annen hadde problemer. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Aldri trygt å installere beta-versjoner av noe som helst. Gjøres kun på eget ansvar, og hvis du er villig til å være forsøkskanin for softwareprodusenten(e). Lenke til kommentar
GodComplex Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Vurderer å kjøpe denne med gtx 680m nå til 13 999, men bir litt stivt når jeg også må kjøpe med dvd rom. Har også sett litt på Xishan w350e til bare 7 300 med gtx 660m, men frykter denne pcen ikke er kraftig nok til spilling og litt heavy duty cpu bruk. Noen som har noen anbefalinger som ligger ca- i mellom disse på prisklasse? sett at amd 7970 er til kun 12 000 men har strøket den fra listen grunnet diverse driver problemer, eller har disse problemene blitt fixet? Endret 16. oktober 2012 av GodComplex Lenke til kommentar
jotto Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg lurte litt på utgaven som kan konfigureres etter ønske, men jeg ser at det er et bra tilbud på http://www.multicom.no/Kunshan-P150E-15e6-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-3610QMe-16GBe-120GB-SSD-750GB-harddiske-GeForce-GTX-680Me-HDMIe-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10621109 . Den er jo satt ned 4000 kr, men den har 3610QM CPU istedetfor 3720. Er dette en eldre utgave av PCen, tro? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 (endret) Ikke eldre, bare med litt svakere prosessor, uten OS (minst 800 avslag bare der, i forhold til normal pris på W7HP64 - det er ikke helt så enkelt som bare å trekke fra det samme beløpet som når man velger uten OS på den konfigurerbare), og så et 22% avslag på toppen av det hele. Det er samme maskin ellers. Muligens også billigere skjerm, hvis det er skjerm med normalt fargerom som leveres på den på tilbud, mens det er skjerm med utvidet fargerom som standard på den konfigurerbare. Ikke helt sikker på om det er Intel 520 serie SSD på den billige heller, kanskje er det den billigere 330-serien. Går ikke fram av spesifikasjonene. Kanskje er strømforsyningen mindre og billigere også, i og med at det man vet hvilken prosessor den skal klare å levere strøm til, og den trenger derfor ikke å være stor nok til potensiellt å kunne håndtere en i7-3920XM prosessor. Bare spekulasjoner fra min side, selvfølgelig - kontakter du Multicom så vil de vel fortelle deg nøyaktig hva som er hva. Endret 16. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Det ser ut som et kjempetilbud. Kunne man valgt enten eller, ville jeg valgt 3610QM framfor 3720QM dersom man skal spille da forskjellen mellom disse to er liten, og enda mindre i spill. Bruker heller de pengene på SSD eller noe annet. Tviler på at de leverer P150M med noe mindre enn 180W strømforsyning. Faktisk nesten så jeg foretar meg et impulskjøp og selger min gamle P150 Lenke til kommentar
BIG1 Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Hmmm. Nå får jeg bare 5,3 i Windows sin score på "skrivebordsytelse for windows aero"... Har nyeste bios og nyeste nvidia driverne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå