UkjentFaktor Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hei. Jeg er en ung mann i begynnelsene av 20- årene og trenger virkelig hjelp. Så jeg takker på forhånd for alle tilbakemeldinger og svar. Bakgrunn: Sommeren 2010 fikk jeg forelegg for skyting av airsoft/softgun gevær ut av mitt vinduet. Forelegget var på 6000 NOK og jeg har erkjente meg som skyldig og betalte ned forelegget. I januar 2012 begynte jeg og fullførte kurs som taxi/drosjesjåfør i Trondheim hos NorgesTaxi og har bestått kjentmannsprøven. Men etter å ha levert både bestått kjentmannsprøve, legeattest og bevis på fullført kurst hos politiet, fikk jeg avslag på grunn av forelegget. Problemstilling: Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen her? Må jeg bare gi opp? (Det er litt trist med tanke på at Taxieieren har både dekket kurset og uniformen for meg) Er skikkelig fortvilet? Finnes det noe håp? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Det rettslige vilkåret er beskrevet i yrkestransportlova § 37c første ledd: Den som skal få kjøresetel, må være fylt 20 år og ha slik vandel at politiet ikkje finn vedkommande uskikka til å virke som førar av slik motorvogn som nemnd i § 37 a. Vilkåret er altså at vandelen din tilsier at ikke er uskikket til å føre drosje. Politidirektoratet har hatt enkelte klagesaker som kan være relevante. I VPOD-2010-2218 var mann født i 1973 nektet kjøreseddel. Mannen var domfelt for en rekke forhold frem til 2004, deretter ingenting før ett forelegg i 2007 der han nektet å følge politiets påbud. Politidistriktet avslo i 2010, men Politidirektoratet omgjorde fordi forelegget ikke var alvorlig nok og resten var blitt gammelt. Andre avgjørelser fra direktoratet tyder på at tre år for et forelegg, da er det for gammelt til å legge vesentlig vekt på. For din del er dette halvannet år gammelt, altså vesentlig ferskere. Vurderingstemaet er passasjerenes komfort og sikkerhet, og uvøren bruk av "våpen" som kan skade er ikke akkurat sikkerhetsmessig ubetenkelig. Dersom du skal påklage dette avslaget til Politidirektoratet må du argumentere med det i bakhodet - direktoratet legger svært liten vekt på deg og din situasjon og at det å ikke få kjøreseddel vil være kjipt for deg. 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Men denne figuren Arfan Bhatti fant politiet det for godt å servere kjøreseddelen Du kan jo eventuelt nevne dette også i argumentasjonen. Dette er vel noe man kan kalle en inkonsekvent vurderingspraksis for å si det pent ... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Ut av bilvinduet eller boligen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå