Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 For noen år siden kjøpte jeg en Acer aspire T135 Windows XP home edition Pc til min datter fra en butikk i Oslo. Nå har jeg overtatt den fullt brukbare Pc'en, men operativsystemet er slettet. Hun har hverken faktura eller recovery Cd og husker ikke butikken den ble kjøpt fra på nettet, Siden jeg er veldig fornøyd med Xp og det var det opprinnelige operativ systemet, vil jeg gjerne ha det. Nå er en løsning med en kopi som ikke fungerer smertefritt valgt Jeg har følgende spørsmål som jeg håper noen kan svare på: Må jeg henvende meg til Acer for å få fatt i en original Cd til Windows Xp? Hva med å installere Windows 7 på den gamle Pc'en og må jeg eventuelt kjøpe egen lisens? Er det sikkert at Windows 7 virker like bra på en slik gammel Pc som Windows Xp? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Sikker på at det ikke ligger en recovery-partisjon på harddisken? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Er det F9 under oppstart på en Acer? Mener vi prøvde det. Lenke til kommentar
agito Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Personlig trives jeg veldig godt med Windows 7 til litt svakere bærbare. Men om du vil ha tilbake recovery DVDen/USB med lisens skal det vel ikke være noe vanskeligere enn å ringe Acer's kundesupport og forklare situasjonen din. Endret 12. april 2012 av agito Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Takk for svar. Greit å vite mest mulig før jeg ringer. Snakket med min sønn i Bergen på telefon som mener han slettet partisjonen. Han lurer derfor på om det er mulig å få en Cd når det skulle vært en partisjon der. Trodde ikke det var så lett å slette en slik recovery partisjon, men han greidde det tydeligvis. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Det var vel mindre vanlig med Windows XP at de la med recovery partisjon. Stort sett fikk man med CD plater med Windows XP på den ene og drivere/programvare på den andre. Må jeg henvende meg til Acer for å få fatt i en original Cd til Windows Xp? Hva med å installere Windows 7 på den gamle Pc'en og må jeg eventuelt kjøpe egen lisens? Er det sikkert at Windows 7 virker like bra på en slik gammel Pc som Windows Xp? 1. Tviler vel på at Acer sender deg en XP plate, og om de gjør det vil det koste deg en del kroner. Men det koster ikke så mye å ringe dem for å sjekke da. 2. Det er langt fra sikkert at Windows 7 vil fungere like bra som XP. XP er 11 år gammel og laget for den hardwaren som var vanlig den gang, og det var ikke akkurat 4-6 kjerners CPUer med 3+ Ghz hastigheter og 16 GB RAM. Win7 fungerer bra på gammel hardware, men det er ikke like raskt som XP på slike pcer. På nyere pcer er Win7 nokså raskt. Plassmessig tar Win7 12-15 GB med litt oppdateringer, mens XP tar vel en 3-4 GB. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 1. Tviler vel på at Acer sender deg en XP plate, og om de gjør det vil det koste deg en del kroner. Men det koster ikke så mye å ringe dem for å sjekke da. Har de support i Norge, og er de bedre enn Dell? Kan være avgjørende for kjøp av neste stasjonære Pc med 3 harddisker på helst 3 - 5 Tb hver. 2. Det er langt fra sikkert at Windows 7 vil fungere like bra som XP. XP er 11 år gammel og laget for den hardwaren som var vanlig den gang, og det var ikke akkurat 4-6 kjerners CPUer med 3+ Ghz hastigheter og 16 GB RAM. Win7 fungerer bra på gammel hardware, men det er ikke like raskt som XP på slike pcer. På nyere pcer er Win7 nokså raskt. Plassmessig tar Win7 12-15 GB med litt oppdateringer, mens XP tar vel en 3-4 GB. OK, da leter jeg etter en Xp løsning. Jeg er svært fornøyd med Xp som jeg har på en annen gammel Fujutsi Simens stasjonær som jeg formaterer og reinstallerer med visse mellomrom. Da er den som ny. Mer enn god nok til å laste opp kode til internet siter og surfe på nettet. P.S. Acer bør jo behandle sine kunder bra. Denne meldingen skrives jo på min glimrende 3 år gamle Acer Vista bærbare med 4Gb minne og to harddisker på tilsammen 700 Gb. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Før du gjør noe mer, hvorfor ikke prøve en ubuntu-variant. Maskinen vil bli vesentlig raskere med f eks Lubuntu enn med XP. Gratis, fritt og ingen virus problemer. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Jeg vet at mange snakker varmt om Linux. På WPW (hvor jeg samtidig med denne tråden deltar i en diskusjon om beste søke motor. http://www.webprowor...t-search-engine ) installerte for eksemple et medlem Linux på en bærbar Pc og hun ble så fornøyd at hun også installerte det på den stasjonære. Jeg er mer skeptisk av følgende grunner: Man skal ikke fikse noe som funker forutsatt at jeg får fatt i en original Cd?? Kan lett få driver problmer på gamle maskiner er min erfaring. Min eldste datter som ikke er særlig Pc kyndig og lite interessert i Linux skal bruke maskinen. Usikker på om den fungerer med Dreamweaver og hva med drivere til en gammel, men dog relativt avansert automatisk matende Hp printer / PDF / skanner. Jeg har Xp driveren. P.S. Min yngste datter som fikk maskinen opprinnelig sverger nå til iMac. Hun er så fornøyd med Mac at hun endog har skaffet seg en bærbar Mac. Endret 12. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Å bruke Lubuntu er ikke vanskeligere enn å bruke XP. Å sette opp Lubuntu slik du vil, krever litt av deg. Dreamweaver må kjøres gjennom Wine under linux. Ellers finnes det alternativer til programmet under Linux. Er du avhengig av windows programmer, så hold deg til Windows. Men det koster deg lite å laste ned en live CD og kjøre enten via CD eller USB-minnepenn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Dreamweaver må kjøres gjennom Wine under linux. Ok, men dermed starter vel inkompatibilitetsproblemene. Jeg har aldri hørt om Lunbuntu, men om unbuntu, fedora, redhat etc. http://www.linuxquestions.org/ Ellers finnes det alternativer til programmet under Linux. Ja jeg kjenner NetBeans, Eclipse, ... men er fornøyd med og kjenner Dreamweaver. Jeg går først for en original Xp CD løsning. Skal gå å handle mat nå og kommer tilbake og ser om der er noen nye svar før jeg ringer Acer. Takk for all hjelp så langt. Jeg kan komme til å bruke Linux i fremtiden, men foreløpig er det ikke på min agenda. Endret 12. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Som tenkt finner jeg ikke umiddelbart et telefonnummer her: http://www.acer.no/ac/no/NO/content/home Men dette http://www.gulesider.no/finn:acer+computer+norway+as 32 84 30 00 er vel riktig telefonnummer. Ringer som nevnt etter handleturen så svar gjerne med mer presis informasjon eller erfaring. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg har prøvd meg på Linux mange ganger, med ulike distroer (Ubuntu, Mint, CentOS, DreamLinux etc) og konklusjonen er at ingen av de versjonene jeg har testet greier å erstatte Windows 100% for meg. I tillegg har jeg en bråte programmer som jeg er vant til å bruke som jeg ikke får kjørt i Linux. Så har man brukt Windows i alle år, så er ikke linux noe reelt valg. Til trådstarter: Har du sjekket litt med venner og familie om de ikke har en gammel XP plate liggende? De fulgte som sagt med så og si alle pcer som ble solgt med XP. Så de bør være enklere å skaffe enn f.eks Windows 7. (dog Windows 7 kan man laste ned fra nett fra lovlige steder). XP kan ikke lastes ned lovlig fra andre steder enn MSDN/MSDNAA/Technet, men hadde du hatt tilgang til disse, hadde du jo ikke laget denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Til trådstarter: Har du sjekket litt med venner og familie om de ikke har en gammel XP plate liggende? De fulgte som sagt med så og si alle pcer som ble solgt med XP. Så de bør være enklere å skaffe enn f.eks Windows 7. (dog Windows 7 kan man laste ned fra nett fra lovlige steder). Har en recovery Cd til min Fujitsu Simens Pc som jeg benytter når jeg har formatert C disken og gjenoppretter den pcen. http://www.diskusjon...owtopic=1287195 Jeg prøvde en gang for noen år siden å installere den på en annen Pc med nøyaktig samme problem som nå uten at det lyktes. Mener den tester på maskinvare uten at jeg er helt sikker på det. XP kan ikke lastes ned lovlig fra andre steder enn MSDN/MSDNAA/Technet, men hadde du hatt tilgang til disse, hadde du jo ikke laget denne tråden. Hvordan får man tilgang til dem da? Jeg ser at du har signatur lenker som omhandler Windows. Må jeg se der? Hvor kan jeg som en nødløsning laste ned Windows 7 lovlig til denne Pcen? Ringer ikke Acer før i morgen. Dette haster ikke. Endret 12. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg har skrevet om hvordan man kan laste ned Windows 7 og Office 2010 fra Digital River som er de som står for de digitale kopiene av Win7 og Office 2010 for Microsoft her.... Krever jo at du har en gyldig Windows 7 lisens for å aktivere. MSDN og Technet er noe man kan kjøpe hos Microsoft for å utvikle og teste programmer. Begge gir tilgang på så og si alt Microsoft har laget, samt lisenser til disse (inkludert lisenser til f.eks XP). Technet koster minst (ca 2.000 kroner for ett år) mens MSDN starter på ca 4.000 kroner pr år. Du kan lese mer om dette her... MSDNAA er noe som studenter som studerer noe som er IT relatert ofte får helt gratis mens de studerer. Inneholder bare enkelte programmer og færre lisenser. Kan ikke kjøpes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Jeg har skrevet om hvordan man kan laste ned Windows 7 og Office 2010 fra Digital River som er de som står for de digitale kopiene av Win7 og Office 2010 for Microsoft her.... Krever jo at du har en gyldig Windows 7 lisens for å aktivere. MSDN og Technet er noe man kan kjøpe hos Microsoft for å utvikle og teste programmer. Begge gir tilgang på så og si alt Microsoft har laget, samt lisenser til disse (inkludert lisenser til f.eks XP). Technet koster minst (ca 2.000 kroner for ett år) mens MSDN starter på ca 4.000 kroner pr år. Du kan lese mer om dette her... MSDNAA er noe som studenter som studerer noe som er IT relatert ofte får helt gratis mens de studerer. Inneholder bare enkelte programmer og færre lisenser. Kan ikke kjøpes. Ok, men 2000 + spanderer jeg ikke på en så gammel Pc. En butikk der jeg bor har tilbudt seg å ordne maskinen for Kr 600 + Moms. Får da ikke recovery Cd, men sikker en installasjon av deres lisens. Jeg har enda ikke ringt Acer. Venter på eventuelt nye svar her. Endret 13. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 (endret) Glimrende hjelp ved å ringe Acer på nummeret ovenfor. Sender Windows produkt nøkkel og Pc'ens serien nummer på ePost og får tilsendt recovery Cd for 720 inklusive moms og frakt. Noen bedre? Begynner å bli bedre enn Dell om dette funker. Recovery Cd må jeg ha, da jeg reformaterer (tar en vårrengjøring på mine) maskiner med visse mellomrom. Endret 13. april 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Glimrende support fra Acer. Jeg måtte fylle ut og underskrive et PDF dokument med Windows produkt nøkkel, PC serienummer etc og skanne det inn på min gamle Hp skriver og sende det til Acer. Etter noen dager mottok jeg 5 cd skiver, slik at jeg kunne sette alt tilbake til fabrikk standard. Nå har jeg to brukbare Pcer med Windows Xp som fungerer utmerket til mitt behov. Jeg ser ingen grunn til å oppgradere til SPII og SP III. Det er nå meget lett å reformatere alt og sette begge Pcer tilbake til fabrikkstandard der de er som nye. Og det fulgte med ett års abonnement på Norton Antivirus fra Installasjonsdato. Da er det jo bare å installere alt på nytt en gang i året (gjort mens man forbereder en middag) og så har man ett års abonnement på Norton antivirus (selv om jeg tidligere har ansett antivirus programmer som det største viruset på grunn av alle ressursene de stjeler). I tillegg har jeg en kraftig Acer Bærbar og to eksterne harddisker på 2 Tb hver. Alt kobles i nettverk, så da kan jeg også kutte ut mitt dyre internett abonnement, da jeg kan jobbe offline med mine internettsiter med xampp eller BitNami som inneholder PostGreSQL. I en stadig hardere internasjonal konkurranse gjelder det om å kutte til beinet på kostnader. Mine datamaskiner er kraftige not til mitt bruk. Min planlagte oppgradering til en ny stasjonær maskin som kan kobles i mitt nettverk er nå utsatt til Windows 8 er stabilt. Jeg hadde en horisont på dette på ut 1912, da Windows 8 forventes å være lansert. Nå kan denne horisonten forlenges med 2 til tre år. Hvorfor skal man fikse noe som fungerer utmerket? Det som krever mest lagringsressurser er videoer. Jeg har vel 300 GB med videoklipp, men med 4 Tb ekstern lagring holder det i massevis foreløpig. Bruken av Embarcadero RAD studio har jeg nedgradert til je kjøper meg ny Pc. C++Builder 2009 of 2010 er installert på min bærbare sammen med tre versjoner av Python, så da har jeg mer enn nok å gjøre i mitt mini nettverk. Jeg har allerede avbestilt mitt faste internett abonnement til 417 / måned. Det gjenstår nå å teste om der er gode nok mobile bredbånd til mitt bruk som er billigere. Internett sitene kan jo like godt lages på Pcen (local host). Jeg går også for en multi site installsjon av Drupal og der kan my gjøres uten kraftig bredbånd når koden først er lastet opp. Det samme gjelder WordPress. Mine oppsalgstavler basert på phpBB versjon 3.10 (siste versjon) trenger ikke oppdatering før om tre fire år. De har jeg kontroll på og kan skrive innhold på fra en internett kafe i Norge eller i langtvekkistan. Så da gjenstår det vel bare å finne en minimalistisk internett løsning. Google AdSense, og andre affiliate providers er det neste som fyker. Med norsk lønns nivå står ikke inntektene fra denne reklamen i forholde til arbeidsinnsatsen og dessuten ser jo mange av sitene mine ut som dårlig pyntede juletrær. Det gjelder om å ta kontrolle selv. Takk til alle dere som har bidratt positivt til mine tråder og poster. Tidstyvene, mange kvais statistiker og idioter for å si det rett ut som drar deg ned på sitt nivå for så å tro at de har vunnet diskusjonen er også stort sett historie. Tid er penger. Endret 11. mai 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå