Gå til innhold

Forskjellen på NEX-5N og NEX-7?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke forskjellene her.

Har selv Nex 7 etter å ha testet 3/5(5n) og løsningen med de kontrollhjulene på toppen er bare genialt for å raskest mulig gjøre innstillinger (2 på topp + "iso" hjulet bak). Veldig raskt å jobbe på den måten. I tilegg har du noen flere mpixels om du skal croppe osv.

MEN så nærme en release av Olympus OM-D E-M5 så ville jeg ventet og testet den om jeg var deg , litt annet konsept osv men store optikk utvalg / værtettet / innebygd stabilisator gjør den i allefall på papiret til et gunstigere valg. Regner med den dukker opp i posten snart her, får se om ikke Nex forsvinner ut da eller blir reserve til reserve kamera ;-)

Lenke til kommentar

Joda, er klar over at NEX-7 er storebroren og i utgangspunktet er et bedre kamera enn NEX-5N, men jeg synes kanskje 5.000,- blir litt mye å gi for to ekstra knapper og VF. ISO egenskapene er også dårligere på NEX-7, så jeg klarer ikke helt å svaelge prisen.

For 10.000,- får man faktisk 7D (selv om dette ikke er noe alternativ)

Lenke til kommentar

Gikk fra D7000 med 24-70 2.8/70-200 VR II osv, grei bildekvalitet.

Nedtur med Sony nex optikken i etterkant, der burde du prøve først og se om hjørneskarphet/ca osv er levelig eller ikke.

Derfor en ide å sjekke mFT verden mtp optikk kvalitet også før du evt shopper Nex. Med mindre du skal bruke konverter osv og annen optikk på de.

Eller bare vente og se på hva som dukker opp av billig brukt Nex :-)

Lenke til kommentar

Hva er din erfaring med optikken ? Sitter med kit 18-55 f3.5-5.6 og testet 16mm f2.8 litt men ikke fornøyd med hjørneskarphet/ca på disse. Vurderer Carl Zeiss 24mm 2.8 men avventer å få OM-D for å teste først. Får evt ta avgjørelsen av å dumpe Nex7 vs kjøpe Carl Zeiss osv når Om-D er testet ut. Planen er å ha -1- handy god kvalitet walk-arround kamera/optikk i tilegg til Nikon utstyret. Da krever jeg også bedre bildekvalitet av optikken :-)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet NEX-5N veldig grundig så kan ikke si noe om optikken, annet at førsteinntrykket mitt er veldig bra. Men det er så klart ingen 5D MK III killer, men det er ikke meningen heller.

Man må offre noe når man skal ned i størrelse og vekt :)

Lenke til kommentar

Offre ? uff nei nei nei ..

Min filosofi er at har man noe som leverer kvalitet (data eller foto, whatever) så skal neste gjenstand levere minst like god eller vesentlig bedre kvalitet i tilegg til nye morsomme features.

Ingen "downgrade" er tillatt ;-)

Nex7 måler seg som kamera fint mot D7000 men det gjør ikke optikken etter min mening.

Gjetter på du har den 18-55 standard optikken, isåfall kan du jo teste litt ekstra og se hvordan det ligger ann i hjørnene. Minner litt om svakhetene til 10-24mm Nikon, soft og ca .. Mere lyst til å kaste dem så langt man får dem :-)

Lenke til kommentar

Et viktig moment for noen er at 7 sansynligvis er mer vanskelig enn 5-N i forhold til å bruke legacy objektiver, dvs vidvinkler. For meg er er NEX bare et digitalt bakstykke som skal henge bakpå topp objektiver (har ingen fra Sony). Så i forhold til billedkvalitet er det fortsatt objektiver som gjør størst forskjell.

Dersom man sammenligner objektive mål fra DxOmark så er det ikke store forskjeller på parametre mellom 5N, 7 og for eksempel Nikon D7000. Nikon leder hårfint på dynamikk og høy ISO, men 7 har ørlite bedre fargedybde og 5N er ørlite bedre enn 7 på høyISO.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/736|0/(brand)/Sony/(appareil2)/737|0/(brand2)/Sony/(appareil3)/680|0/(brand3)/Nikon

Lenke til kommentar

Har ikke testet Nex 7, men har 5N og kan si noe om den - i tillegg til hva jeg har lest meg til:

(Potensielle) fordeler 5N (i uprioritert rekkefølge):

1. Størrelse (hvis man vil ha så lite og lett som mulig)

2. Mindre filstørrelser (diskplass, redigeringstid)

3. Noe bedre på høy ISO (men ikke stor forskjell, spesielt ikke om man nedskalerer Nex 7-filene fra 24 mp til 16 mp)

4. Bedre med 3.partsoptikk (visstnok noe fargebrytningsfeil i hjørnene på Nex 7)

5. Pris (men ikke stor forskjell om man kjøper ekstern EVF)

6. Tiltbar ekstern EVF (men den er DYR, enklere med manuell fokus, samt MYE bedre å fotografere i sollys)

7. Touchscreen

(Potensielle) fordeler med Nex 7 (i uprioritert rekkefølge):

1. Størrelse (bedre ergonomi)

2. Flere mp (om man ofte bedriver cropping, i det vanlige liv er 16 mp mer enn nok etter min mening)

3. Større filer, mer detaljer i bildene p.g.a. flere mp

4. Innebygget EVF (kan bruke ekstern blitz samtidig med EVF)

5. Egne separate kommandohjul (enklere/raskere å endre innstillinger)

6. Innebygget popup-blits

Så da er det jo bare å se hva man prioriterer, størrelsen/mp/EVF kan jo være både positivt eller negativt - alt etter behov...

Generelt sett har jo Nex-serien foreløpig noe dårlig utvalg/ikke topp originaloptikk (men det er vel ikke noe tema for deg, da du jo allerede har 5N), spesielt 16 mm/2.8 har jo fått mye tyn for manglende kantskarphet. Synes kitzoomen er grei, men ikke noe mer. Med adapter er det jo få begrensninger for hva man kan bruke av optikk (men da selvsagt manuell fokus og blendervalg), selv liker jeg godt den manuelle tilnærmingen.

Edit: Omformulering siste setning

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...