Gå til innhold

Problemer med 09 MacBook Pro og iPhoto

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med pc i over 12 år og er godt over gjennomsnittet interessert i det. Jeg har egentlig alltid vært en apple hater men har de siste 2 årene blitt litt rundere i kantene ang det. Kjøpte en iphone til kona for jeg har hørt at det "bare virker" osv.

Da laptopen vår røyk bestemte jeg meg for å kjøpe en mac da vi holder på en del med bilder og jeg har hørt at det er nettopp det mac er veldig god på. Kjøpte en 2009 modell macbook pro på finn.

Vi har hatt den i ca 6 måneder nå å det har fungert sånn passe. Installerte iphoto for å kunne redigere bilder osv. Har installert bootcamp da det var noen programmer som ikke fungerer med mac. Men de virkelige problemene startet for 2 uker siden da iphoto plutselig sluttet å fungere.

Vi har ca 20 gig med bilder på maskinen som jeg enda ikke har rekt å laste opp i livedrive skulle inn på iphoto å se på bilder. Den brukte veldig lang tid på å komme inn å tilslutt fikk jeg feilmelding. Slettet iphoto å installerte det på nytt. Hjalp ingenting.

Fant også ut at bildene ikke ligger i en normal mappe men iphoto mappa som jeg da ikke kommer inn i da iphoto ikke fungerer. Vanvittig dårlige løsninger har jeg aldri vært bort i. Er det noen som kan komme med råd? Jeg ser nå at bootcamp plutselig er vekk. Maskinen bruker lang tid på å åpne vindu å oppstart ta10 minutter.

Endret av Danda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man driver med video/foto eller egentlig gjelder dette alt viktig, så er en eller to eksterne harddisker veldig viktig.

Du kan også lagre bilder på 2 forskjellige PCer. For det at 2 HDDer som ikke er koblet til hverandre på noen måte, knekker sammen samtidig er det liten sjangse for.

Jeg kan ikke hjelpe deg stort uten om å si at BACKUP er utrolig vikitig.

Håper du finner ut av dette. ( og kanskje kjøper en ekstern HDD).

Alle bildene ligger forresten under Finder > Bilder > Iphoto-bibliotek.

Vis du ikke kan åpne Iphoto må du finne ut hvodan du kan åpne den mappen uten å åpne Iphoto.

Høyreklikk > brenn på plate. kan vel fungere.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Fant også ut at bildene ikke ligger i en normal mappe men iphoto mappa som jeg da ikke kommer inn i da iphoto ikke fungerer.

"iPhoto Library" inneholder alle bildene du har i iPhoto, og er en mappe med spesialstatus som i utgangspunktet er lukket for direkte tilgang, for å forhindre at brukere roter til iPhoto-databasen, m.m. Alt som skal legges til/fjernes/endres i denne mappen skal i utgangspunktet gjøres gjennom iPhoto.

Finn "iPhoto Library" (vanligvis i Bilder-mappen), høreklikk på ikonet, velg "Vis innholdet i pakken". Du får da opp et vanlig Finder-vindu med katalogstruktur, som viser innholdet i spesialmappen der iPhoto lagrer bildene. Originalbildene dine ligger sannsynligvis i mappen "Masters". Ikke endre innholdet i "iPhoto Library" manuelt (må gjøres gjennom iPhoto), men du kan kopiere bildene dine herfra og til en backup-disk.

Ellers beskriver du problemer som går langt ut over iPhoto. Kan være symptomer på harddiskproblemer. Første ting du bør gjøre er å finne Diskverktøy, og kjøre "Verifiser disk" - hvis ingen problemer der, kjør "Reparer diskrettigheter". Det er en start i alle fall...men er redd du kan ha verre problemer enn som så.

Installert noe spesielt i det siste, som f.eks MacKeeper (NB! Malware, styr unna!!) ?

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har ikke ekstern hardisk som backup men bruker livedrive, hadde ikke rekkt å uploade alt før det skjedde, har vertifisert hdd nå den er i orden.

Jeg finner ikke iphot mappen etter at jeg slettet iphoto programmet da jeg fikk beskjed at jeg ikke fikk startet det, installerte det på nytt men finner ikke mappen fordt. skal se omjeg kommer mef inn i bootcamp å få tak i bildene der.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke iphot mappen etter at jeg slettet iphoto programmet da jeg fikk beskjed at jeg ikke fikk startet det, installerte det på nytt men finner ikke mappen fordt. skal se omjeg kommer mef inn i bootcamp å få tak i bildene der.

Har du en fil eller en mappe, egentlig hva som helst, som heter noe med «iPhoto» i Bilder-mappen din? Du kan også søke etter «iPhoto» i Spotlight (forstørrelsesglasset helt øverst til høyre på skjermen din).

Lenke til kommentar

En håndfull innlegg har blitt slettet for å holde tråden fri for off-topic. Dette er ingen «generelle erfaringer med Mac»-tråd, og for å tydeliggjøre dette har emnetittelen blitt endret. Hvis de som har fått innlegg slettet ønsker innholdet tilsendt, kan dette ordnes ved å sende meg en melding (se under).

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...