Gå til innhold

Om vi hadde fått lov til å velge styreform, hvilken hadde du foretrukket?


Styreform  

272 stemmer

  1. 1. Hvilken styreform foretrekker du?

    • Autocracy (Rule by only one)
      4
    • Direct Democracy (Rule by the people through popular vote)
      66
    • Monarchy (Rule by one person; often hereditary)
      5
    • Geniocracy (Rule by intelligence)
      18
    • Meritocracy (Rule by the best)
      6
    • Technocracy (Rule by experts)
      54
    • Kratocracy (Rule by the powerful)
      0
    • Republic (Rule by non-monarch)
      9
    • Magocracy (Rule by mysticism and the supernatural)
      1
    • Sultanate (Rule by one person and Allah)
      0
    • Theocracy (Rule by God; often spiritual representatives)
      0
    • Kritocracy (Rule by judges)
      0
    • Nomocracy (Rule by law)
      5
    • Parliamentary democracy (Rule by the popular vote through parliament)
      28
    • Matriarchy (Rule by females)
      0
    • Patriarchy (Rule by males)
      1
    • Constitutional Republic (Democracy stricly limited in power by Constitution)
      4
    • Fascism (Rule by a national leader)
      2
    • Oligarchy (Rule by a few)
      1
    • Stratocracy (Rule by a military government)
      0
    • Aristocracy (Rule by nobles)
      2
    • Timocracy (Rule by property owners)
      0
    • Plutocracy (Rule by money)
      0
    • Communism (Rule by the workers)
      11
    • Corpocracy/Capitocracy (Rule by business)
      0
    • Atheocracy (Rule by non-religion; Rational laws)
      8
    • Bureaucracy (Rule by bureaucrats)
      0
    • Ineptocracy (Rule by the incompetents)
      2
    • Demarchy (Choice of rulers by lottery)
      2
    • Consensus Democracy (Rule through FULL agreement)
      5
    • Liberty (Rule yourself, have no rulers but law. ie Anarchy)
      36
    • Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ)
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil du ha det mer inn med teskje eller skjønte du at "None of the above" ikke betyr det samme som "Liberty"?

Vil du ha det mer inn med teskje eller skjønte du at

 

"None of the above (Rule yourself, have no rulers but law. ie Anarchy)"

faktisk betyr akkurat det samme som:

"Liberty (Rule yourself, have no rulers but law. ie Anarchy)"

 

Og ble endret fra første til andre versjon etter DIN oppfordring om å lage en egen gruppe med "Annet" (Som INGEN har stemt på noensinne)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Stemmer ikke i og med at Anarki, først og fremst er en beskrivelse av "State of Nature" og ikke i seg selv en politisk filosofi.

 

Nå var det snakk om anarkisme som en politisk ideologi og ikke anarki som en samfunnsform, men ja naturtilstanden i form av anarki har blitt diskutert av Hobbes, Locke osv. lenge før Marx og Proudhon kom på banen.

Lenke til kommentar

Så kan jeg nå få følgende nye kategorier:

Nei

Hvorfor ikke?

 

Fordi styringsformen av denne avstemningen ser ut til å være ett Diktatur, og du har ikke overbevist Diktatoren. :)

 

Diktatoren har tidligere påpekt at liberalisme ikke er en styreform, og at det i praksis ikke er noen forskjell på AnarkoKapitalismen og AnarkoKommunismen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så kan jeg nå få følgende nye kategorier:

Nei

Hvorfor ikke?

 

Fordi styringsformen av denne avstemningen ser ut til å være ett Diktatur, og du har ikke overbevist Diktatoren. :)

Hmmm. var det ikke du som var for anarki da? Og nå er du plutselig for diktatur istedenfor. Jaja jeg anntar at det bare er den sanne Skatteflyktning som nå kommer til syne...

Lenke til kommentar

Jeg har nå stemmt på:

- Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ) (1 stemmer [0.88%])

 

Og jeg "indikerer ved post" at jeg ønsker alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hmmm. var det ikke du som var for anarki da? Og nå er du plutselig for diktatur istedenfor. Jaja jeg anntar at det bare er den sanne Skatteflyktning som nå kommer til syne...

Tja, vel ettersom jeg er for Direct Consensus Democracy, så om du får ALLE som har stemt over til å støtte ditt forslag så skal jeg endre avstemmningen. :)

Lenke til kommentar
Hmmm. var det ikke du som var for anarki da? Og nå er du plutselig for diktatur istedenfor. Jaja jeg anntar at det bare er den sanne Skatteflyktning som nå kommer til syne...

Tja, vel ettersom jeg er for Direct Consensus Democracy, så om du får ALLE som har stemt over til å støtte ditt forslag så skal jeg endre avstemmningen. :)

Det står ikke noe i "annet" alternativet om at det må være 100% stemmer på "annet" for at en ny kategori skal oprettes.

 

Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ)

 

Nei jeg har lest gjennom det 3 ganger nå og finner ingen sted i denne setningen at 100% må støtte dette alternativet for at en ny kategori skal opprettes. Så må jeg sende det på PM for at disse kategoriene skal opprettes?:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg har nå stemmt på:

- Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ) (1 stemmer [0.88%])

 

Og jeg "indikerer ved post" at jeg ønsker alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Hmm, har du intensjon om å stemme på noen av disse?Som tidliger påpekt er ikke "liberalisme" en styringsform og hører dermed ikke hjemme i en avstemmnimg om Styringsform, mer en f.eks. AP eller FrP hører hjemme i denne avstemmningen selv om du måtte ønske dem som alternativer.Videre har jeg påpekt at det i praksis ikke er noen forskjell mellom AnarkoKommunisme og AnarkoKapitalisme i praksis, og dermed ligger begge i allerede eksisterende alternativ med Frihet (..ie Anarki)Uansett så har du gjort klart at du ikke er tilhenger av noen form for Anarkisme, og dermed er ditt forslag ugyldig.

Lenke til kommentar

Jeg har nå stemmt på:

- Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ) (1 stemmer [0.88%])

 

Og jeg "indikerer ved post" at jeg ønsker alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Hmm, har du intensjon om å stemme på noen av disse?

Det herr diktator må jeg jo vurdere når disse alternativene blir tilgjengelige...

Lenke til kommentar
Nei jeg har lest gjennom det 3 ganger nå og finner ingen sted i denne setningen at 100% må støtte dette alternativet for at en ny kategori skal opprettes. Så må jeg sende det på PM for at disse kategoriene skal opprettes?:

Det er god forumskikk å lese første post, spesielt i en avstemmning:

Eventuellt om din preferanse ikke er inkludert (Kleptocracy - Rule by thieves, anyone?) Så si fra så skal jeg legge den til

Lenke til kommentar
Nei jeg har lest gjennom det 3 ganger nå og finner ingen sted i denne setningen at 100% må støtte dette alternativet for at en ny kategori skal opprettes. Så må jeg sende det på PM for at disse kategoriene skal opprettes?:

Det er god forumskikk å lese første post, spesielt i en avstemmning:

Eventuellt om din preferanse ikke er inkludert (Kleptocracy - Rule by thieves, anyone?) Så si fra så skal jeg legge den til

Jepp. Og jeg har sagt i fra flere ganger nå, men jeg kan gjerne gjennta en gang til.

Jeg vil ha alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Jepp. Og jeg har sagt i fra flere ganger nå, men jeg kan gjerne gjennta en gang til.

Jeg vil ha alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Du har KUN EN stemme (også i ett demokrati) så du får si hvilken som ER DIN PREFERANSE (og som er en styreform). :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Jepp. Og jeg har sagt i fra flere ganger nå, men jeg kan gjerne gjennta en gang til.

Jeg vil ha alternativene:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

Du har KUN EN stemme (også i ett demokrati) så du får si hvilken som ER DIN PREFERANSE (og som er en styreform). :)

Min preferanse er at jeg og alle andre skal få velge i:

- Liberalisme (slett det gammle alternativet som du omdøpte fra "noene of the above" og lag en ny)

- Kapitalistisk anarki

- Kommunistisk anarki.

I tillegg til de kategorier som allerede er der....

 

 

Hva er det du er redd for herr diktator? At du skal miste stemmer på det DU foretrekker når anarki står i klartekst fremst i alternativet? At du skal miste stemmene fra anarkokommunistene til din anarkokapitalisme? At du skal miste de 8 stemmene fra de som stemmte på "none of the above"?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

<p>

Hva det du er redd for herr diktator?
Jeg er redd "liberalisme" ikke er en styreform, ikke mer enn AP eller FrP er en styreform.

 

Videre er jeg "redd" at der ikke er noen forskjell i praksis mellom AnarkoKommunisme og AnarkoKapitalismen.

1. i likhet med flere andre av alternativene du allerede har som alternativ.

 

2. tull. Det ene er med penger, firmaer, privat eiendommsret og hierarkier, det andre er uten penger, uten privat eiendomsrett og uten hierarkier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...