Gå til innhold

Om vi hadde fått lov til å velge styreform, hvilken hadde du foretrukket?


Styreform  

272 stemmer

  1. 1. Hvilken styreform foretrekker du?

    • Autocracy (Rule by only one)
      4
    • Direct Democracy (Rule by the people through popular vote)
      66
    • Monarchy (Rule by one person; often hereditary)
      5
    • Geniocracy (Rule by intelligence)
      18
    • Meritocracy (Rule by the best)
      6
    • Technocracy (Rule by experts)
      54
    • Kratocracy (Rule by the powerful)
      0
    • Republic (Rule by non-monarch)
      9
    • Magocracy (Rule by mysticism and the supernatural)
      1
    • Sultanate (Rule by one person and Allah)
      0
    • Theocracy (Rule by God; often spiritual representatives)
      0
    • Kritocracy (Rule by judges)
      0
    • Nomocracy (Rule by law)
      5
    • Parliamentary democracy (Rule by the popular vote through parliament)
      28
    • Matriarchy (Rule by females)
      0
    • Patriarchy (Rule by males)
      1
    • Constitutional Republic (Democracy stricly limited in power by Constitution)
      4
    • Fascism (Rule by a national leader)
      2
    • Oligarchy (Rule by a few)
      1
    • Stratocracy (Rule by a military government)
      0
    • Aristocracy (Rule by nobles)
      2
    • Timocracy (Rule by property owners)
      0
    • Plutocracy (Rule by money)
      0
    • Communism (Rule by the workers)
      11
    • Corpocracy/Capitocracy (Rule by business)
      0
    • Atheocracy (Rule by non-religion; Rational laws)
      8
    • Bureaucracy (Rule by bureaucrats)
      0
    • Ineptocracy (Rule by the incompetents)
      2
    • Demarchy (Choice of rulers by lottery)
      2
    • Consensus Democracy (Rule through FULL agreement)
      5
    • Liberty (Rule yourself, have no rulers but law. ie Anarchy)
      36
    • Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ)
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det sånn: ikke engang i et demokrati som Norge klarer politikerne å IKKE gi penger til venner og bekjente rett fra statskassa, så alt utenom demokrati vil vel ende i et mylder av korrupsjon, kameraderi og "moral hazard"?

 

Demokrati, hvor Norge har et bittelite byråkrati i hvert fylke (folkevalgt) og et etpartisystem (også demokratisk). Anderledes, men fremdeles et demokrati.

 

Alt annet kan virke fornuftig, men mennesket er ikke i stand til å sitte med makt lenge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkte Demokrati leder såvidt foran Teknokratiet.

 

Dagens ordning ligger på 3.plass rett foran Frihet, men deres heiagjeng hevder at Anarkistene jukset. Merkelig nok ser de ikke ut til å ha fått med seg at de selv ligger på 3. plass med to andre alternativer langt foran seg selv.

 

PS. 70 stemmer i skrivende stund.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, demokrati funker ikke! Skal menneskeheten komme seg videre kan ikke hvermansen ha påvirkning på styret. Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir. Og politiske partier og ledere gjør ikke riktige beslutninger fordi de er bekymret for hvordan det vil påvirke neste valg. Den vanlige mannen (og kvinnen) i gaten er ikke kvalifiserte til å stemme. (Derfor stemmer jeg ikke selv i valg).

 

Jeg mener intellektuelle skal styre med råd fra eksperter.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke mitt alternativ.

Jeg vil at alle spørsmål 'ALLE' skal avgjøres via stemmegiving. Vi er i et samfunn, der nesten alle kan gi stemmer online og de andre kan gi postveien.

Totalitær demokrati vil si at vi stemmer over alt som skal innføres, endres og brukes penger på.

 

 

Merket nettopp at jeg ikke hadde besvart denne. Det du beskriver kalles Direkte Demokrati og det finner du over som

Direct Democracy (Rule by the people through popular vote)

Selv er jeg sterk tilhenger av dette, med den lille forskjellen at jeg anser at man bør ha individuelt veto for å unngå Tyranny of the majority

http://en.wikipedia.org/wiki/Dictatorship_of_the_majority

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, demokrati funker ikke! Skal menneskeheten komme seg videre kan ikke hvermansen ha påvirkning på styret. Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir. Og politiske partier og ledere gjør ikke riktige beslutninger fordi de er bekymret for hvordan det vil påvirke neste valg. Den vanlige mannen (og kvinnen) i gaten er ikke kvalifiserte til å stemme. (Derfor stemmer jeg ikke selv i valg).

 

Jeg mener intellektuelle skal styre med råd fra eksperter.

 

Ok, så du mener altså at en intellektuell elite skal stå for avgjørelsene, med råd fra "eksperter".

Men hvilke intellektuelle skal få styre? Og hvem skal gi dem retten til dette?

De aller fleste intellektuelle fronter et spesielt verdensbilde, som deres tanker kretser rundt. Hvilket verdensbilde skal få være rådende i samfunnsordningen? Finnes det noe objektivt, "riktig" svar på dette?

Jeg ser at du nevner den "høyreekstreme faren". Du fronter med andre ord en spesifik agenda. Samfunnet skal ikke styres av en generell intellektuell kaste, men en som støtter opp om ditt verdensbilde (et verdensbilde hvor de farlige "høyreekstreme" har FEIL og aldri må få komme til makten uansett hvor stor del av befolkningen som støtter opp om dem.)

 

Som allerede sagt, kan aldri politikk dreie seg om objektive, absolutte, universelle, "korrekte" svar. Det handler altfor mye om verdier og idealer, som er både kulturelt og individuelt betinget.

Et enkelt samfunn og en politisk kurs styrt av en "ekspert"-elite eller -kaste vil bli sett på som ideelt av noen, og katastrofalt av andre, alt ettersom hvilke verdier som ligger til grunn for analysen.

Et samfunn styrt av en intellektuell kaste kan utvikle seg i svært forskjellige retninger, som påvirket av disse menneskenes syn på verden.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir.

Enda bedre: Vis de normale partiene overser problemer lenge nok, og det kommer noen og lover å løse dem, gjett hvem folk stemmer på da? Det hendte mye på 1930-tallet som ene og alene går ut på dette. Fascismens mange farger, Roosevelt, SosialDemokratene, etc.

Lenke til kommentar

Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir.

Nå har vi vel ingen høyreekstreme partier i Norge, så da går det vel greit åkkesom.

 

Nei, men vi har partier som legger opp valgprogrammet etter spesifikk grupper. Og høyreekstremisme kommer og går. Det er ikke utenkelig at vi i Norge vil ha et stort høyre ekstremt parti om 50+ år.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir.

Nå har vi vel ingen høyreekstreme partier i Norge, så da går det vel greit åkkesom.

 

Nei, men vi har partier som legger opp valgprogrammet etter spesifikk grupper. Og høyreekstremisme kommer og går. Det er ikke utenkelig at vi i Norge vil ha et stort høyre ekstremt parti om 50+ år.

 

Ikke bare er det tenkelig, det er meget sannsynlig, nesten uungåelig om ikke den anti-nordiske og anti-europeiske utviklingen snart reverseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, demokrati funker ikke! Skal menneskeheten komme seg videre kan ikke hvermansen ha påvirkning på styret. Dette fordi folk stemmer ofte uten tanke på andre en dem selv, og det kan bli veldig galt når et høyreekstremt parti får mange stemmer fordi folk lar uvitenhet, hat og frykt påvirke stemmen de gir. Og politiske partier og ledere gjør ikke riktige beslutninger fordi de er bekymret for hvordan det vil påvirke neste valg. Den vanlige mannen (og kvinnen) i gaten er ikke kvalifiserte til å stemme. (Derfor stemmer jeg ikke selv i valg).

 

Jeg mener intellektuelle skal styre med råd fra eksperter.

 

Ok, så du mener altså at en intellektuell elite skal stå for avgjørelsene, med råd fra "eksperter".

Men hvilke intellektuelle skal få styre? Og hvem skal gi dem retten til dette?

De aller fleste intellektuelle fronter et spesielt verdensbilde, som deres tanker kretser rundt. Hvilket verdensbilde skal få være rådende i samfunnsordningen? Finnes det noe objektivt, "riktig" svar på dette?

Jeg ser at du nevner den "høyreekstreme faren". Du fronter med andre ord en spesifik agenda. Samfunnet skal ikke styres av en generell intellektuell kaste, men en som støtter opp om ditt verdensbilde (et verdensbilde hvor de farlige "høyreekstreme" har FEIL og aldri må få komme til makten uansett hvor stor del av befolkningen som støtter opp om dem.)

 

Som allerede sagt, kan aldri politikk dreie seg om objektive, absolutte, universelle, "korrekte" svar. Det handler altfor mye om verdier og idealer, som er både kulturelt og individuelt betinget.

Et enkelt samfunn og en politisk kurs styrt av en "ekspert"-elite eller -kaste vil bli sett på som ideelt av noen, og katastrofalt av andre, alt ettersom hvilke verdier som ligger til grunn for analysen.

Et samfunn styrt av en intellektuell kaste kan utvikle seg i svært forskjellige retninger, som påvirket av disse menneskenes syn på verden.

 

Hvilke intellektuelle som skal styre og hvordan disse skal bli valgt i en prosess har ikke jeg en bestemt oppskrift på. Ja, jeg har et verdensbilde og jeg har liten sans for ekstremisme. Men nå foreslår ikke jeg at jeg skal styre gjør jeg? Ser derfor mine meninger om slikt som irrelevant. Jeg ønsker et styre av Norge som består av mennesker som kan vurdere og bestemme på et godt grunnlag og som ikke er påvirket av tusenvis av nordmenn som har irrasjonelle meninger p.g.a. det som jeg sa tidligere. Gjerne hat og frykt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

"Ekstremisme" er bare noe som blir sett på som ekstremt av det etablerte regime og dets tilhengere, eller iforhold til det mest utbredte paradigmet. I et kommunistisk land vil du være ekstrem om du ikke er tilhenger av kommunisme, for eksempel.

 

Hva om disse såkalte "ekspertene" dine er de mest irrasjonelle? Samme hva de mener om det selv, det har lite å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ekstremisme" er bare noe som blir sett på som ekstremt av det etablerte regime og dets tilhengere, eller iforhold til det mest utbredte paradigmet. I et kommunistisk land vil du være ekstrem om du ikke er tilhenger av kommunisme, for eksempel.

 

Hva om disse såkalte "ekspertene" dine er de mest irrasjonelle? Samme hva de mener om det selv, det har lite å si.

 

Selvfølgelig kan ekspertene være irrasjonelle og påvirkes av frykt e.t.c. Men jeg tror det er en større sannsynlighet for at de fatter den riktige avgjørelsen. Hva som er den riktige avgjørelsen er det vanskelig for meg og si. Men det vil alltid være noen som er imot avgjørelser som blir tatt og påvirker en hel befolkning. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan vi skulle fått noe slikt til å funke. Men jeg misliker uansett dagen ordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...