Gå til innhold

Om vi hadde fått lov til å velge styreform, hvilken hadde du foretrukket?


Styreform  

272 stemmer

  1. 1. Hvilken styreform foretrekker du?

    • Autocracy (Rule by only one)
      4
    • Direct Democracy (Rule by the people through popular vote)
      66
    • Monarchy (Rule by one person; often hereditary)
      5
    • Geniocracy (Rule by intelligence)
      18
    • Meritocracy (Rule by the best)
      6
    • Technocracy (Rule by experts)
      54
    • Kratocracy (Rule by the powerful)
      0
    • Republic (Rule by non-monarch)
      9
    • Magocracy (Rule by mysticism and the supernatural)
      1
    • Sultanate (Rule by one person and Allah)
      0
    • Theocracy (Rule by God; often spiritual representatives)
      0
    • Kritocracy (Rule by judges)
      0
    • Nomocracy (Rule by law)
      5
    • Parliamentary democracy (Rule by the popular vote through parliament)
      28
    • Matriarchy (Rule by females)
      0
    • Patriarchy (Rule by males)
      1
    • Constitutional Republic (Democracy stricly limited in power by Constitution)
      4
    • Fascism (Rule by a national leader)
      2
    • Oligarchy (Rule by a few)
      1
    • Stratocracy (Rule by a military government)
      0
    • Aristocracy (Rule by nobles)
      2
    • Timocracy (Rule by property owners)
      0
    • Plutocracy (Rule by money)
      0
    • Communism (Rule by the workers)
      11
    • Corpocracy/Capitocracy (Rule by business)
      0
    • Atheocracy (Rule by non-religion; Rational laws)
      8
    • Bureaucracy (Rule by bureaucrats)
      0
    • Ineptocracy (Rule by the incompetents)
      2
    • Demarchy (Choice of rulers by lottery)
      2
    • Consensus Democracy (Rule through FULL agreement)
      5
    • Liberty (Rule yourself, have no rulers but law. ie Anarchy)
      36
    • Annet (Vennligst indiker ved post eller PM hvilken for å legge denne til som alternativ)
      2


Anbefalte innlegg

Jeg ser selv sterkt i mot direkte demokrati hvor folket skal ta avgjørelser gjennom folkeavstemming. Fordi folket generelt har ikke kunnskap nok til å ta slike avgjørelser. Det blir synsing på høyt nivå, uten forståelse for konsekvensene av de valgene man tar.
Akkurat som dagens regjering altså. :green:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke mitt alternativ.

Jeg vil at alle spørsmål 'ALLE' skal avgjøres via stemmegiving. Vi er i et samfunn, der nesten alle kan gi stemmer online og de andre kan gi postveien.

Totalitær demokrati vil si at vi stemmer over alt som skal innføres, endres og brukes penger på.

 

 

Høres ut som enten Direkte Demokrati eller Konsensus Demokrati fra listen over (Muligens en kombinasjon av disse, som jeg selv er tilhenger av.)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, om du ser på utsagnet mitt som bokstavelig :p. Det trenger ikke å handle om enkeltpersoner, men kan også handle om å innføre diskriminerende lover, for eksempel. Det er potensiale for veldig mange avskyelige lover, selv om sjangsen for at det skjer kanskje ikke er verdens største.

Er ikke problematikken akkurat den samme med representativt demokrati? Ellers bare observere at vi allerede har "veldig mange avskyelige lover" som følge av denne styreformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om du ser på utsagnet mitt som bokstavelig :p. Det trenger ikke å handle om enkeltpersoner, men kan også handle om å innføre diskriminerende lover, for eksempel. Det er potensiale for veldig mange avskyelige lover, selv om sjangsen for at det skjer kanskje ikke er verdens største.

Er ikke problematikken akkurat den samme med representativt demokrati? Ellers bare observere at vi allerede har "veldig mange avskyelige lover" som følge av denne styreformen.

 

Kan skrive under på den...

Lenke til kommentar
Herregud, så mye latterlig statshaterne lirer av seg. "Ineptocracy" har ingenting her å gjøre, for det er ikke en styreform, og det viser hvor useriøst dette er.
Er det ikke nettopp dette dagens regjering representerer på mange områder med å ha en tilfeldig tildelig kun basert på kjønn, partitilhørighet og geografisk herkomst?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, så mye latterlig statshaterne lirer av seg. "Ineptocracy" har ingenting her å gjøre, for det er ikke en styreform, og det viser hvor useriøst dette er.

 

Jeg påpekte at de fleste styreformer idag ikke er rene, men blandingssystemer. Norge vil jeg anse som en blanding av følgende: Representativs demokrati, byråkrati, monarki, ineptokrati, kleptokrati, kommunisme og fascisme.

 

PS. Muligens mangler en eller anne del av dagens system.

 

Merk disse styreformene er stort sett tatt fra wikipedia (link i første post), som vel er "useriøse" ifølge deg?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Teknokrati er ikke et rettferdig system da det skaper et kastesystem. Ekspertene vil aldri ta vare på underklassen, og siden ingen i underklassen har representative i styret så vil de bli undertrykket. Slik fortsetter den onde sirkelen til vi ikke er bedre enn lobbyistene i USA, der de rike styrer landet for å gjøre seg selv rikere og resten fattigere.

 

Hvorfor tror du at ekspertene aldri vil ta vare på underklassen? Sosiologer vil f.eks være bevisst på å styrke sosial mobilitet i samfunnet.

 

Hvorfor skal de rike ta vare på de fattige? Hvorfor skal teknokratene ha lyst på bedre trygdeordning når alle heller kan få goder av bedre helsetjeneste?

 

Jeg har selvfølgelig tro på at de vil bry seg, men hvem tror du vinner om man setter seg i en vanskelig situasjon? Det vil bli ensidig om 'klassen' ikke kan få representere sin mening. Samfunnet er splittet opp enten du liker det eller ei, og hver samfunnsgruppe har sine meninger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ineptocracy er ikke en skikkelig styreform, men det er et kallenavn man kan feste på land der hvor det sentrale styret svikter. Det er ingen som ønsker å ha et Ineptocracy i utgangspunktet, og det er ingen klart definert styreform, men altså en slags merkelapp man kan legge på styresmakter.

 

Herregud, så mye latterlig statshaterne lirer av seg. "Ineptocracy" har ingenting her å gjøre, for det er ikke en styreform, og det viser hvor useriøst dette er.
Er det ikke nettopp dette dagens regjering representerer på mange områder med å ha en tilfeldig tildelig kun basert på kjønn, partitilhørighet og geografisk herkomst?

 

Dette er satt veldig på spissen for å passe ditt ståsted og dine synspunkter. Dagens regjering baserer seg på mye mer enn de tre tingene du nevner. Tilstrekkelig mange har valgt dem fordi de identifiserer seg med deres politikk.

Lenke til kommentar

 

Dette er satt veldig på spissen for å passe ditt ståsted og dine synspunkter. Dagens regjering baserer seg på mye mer enn de tre tingene du nevner. Tilstrekkelig mange har valgt dem fordi de identifiserer seg med deres politikk.

 

Tja, men det er jo bemerkningsverdig at dagens styreform stadig setter inkompetente folk i ledelsesstillinger?At regjeringspartiene fikk flest stemmer er vel irrelevant i en duskusjon om styreformer? Avstemmingen tyder på at oppsluttningen om "det norske Demokratiet" er veldig lav

Lenke til kommentar

Nå er dere helt på jordet. Ineptocracy er ingen styreform - i beste fall er dette konseptet et mobbeord man kan bruke om regjeringer og tilhørende byråkratier. Så lett er det. Skatteflyktning sin "definisjon" (uten kildehenvisning). Den definisjonen er for øvrig ikke noe man bare kan stemple en regjering med - det krever bevisføring.

 

Hvordan del_diablo plutselig trekker kompetanse inn i diskusjonen fatter jeg ikke. Og analysen din om at vi velger ut fra status quo er noe uklar, men jeg skal si meg enig i at mange i Norge har det for godt til å gidde å bry seg om politikk, hvis du mente noe sånt. Vi vil bare opprettholde status quo.

Lenke til kommentar

Status Quo er veldig mye mer utbredt enn somså. F.eks, hvem er de store partiene, og hvem vil sitte med makten i morgen? Mest sannsynlig de som allerede har makt, da tingenes tilstand holder tingenes tilstand på plass.

Et system uten status quo kunne vært intresangt, spesielt siden å være et veletablert party ikke ville ha vært noe verdi, da det ikke finnes noe sånt konsept. På en annen side så vil vel et sånt system ikke fungere mot det menneskelige psyken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...