Gå til innhold

Xbox - lyd i alle høyttalerer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Xbox kopla til Z-680. Når en høre på musikk som er stereo så kommer det bare lyd ut i fra de to front høyttalerene. Går det an å få 2 kanals lyd ut igjennom alle sammen? stereo lyd fra alle høyttalerene? :roll:

Enten er dette et dumt spørsmål, eller så er det svært klønete formulert.

Stereo lyd er to kanaler. Få 2 kanals lyd i 5 høyttaler? Hæ - venstre kanal i 2 1/2 høyttaler og høyre i 2 1/2 høyttaler? :roll:

Det du kan gjøre hvis du vil ha lyd i alle høyttalerne, er å bruke "Effect"-knappen på kontrollenheten til Z-680. Der kan du velge forskjellige effekter og få en "fake" surroundeffekt fra en stereo kilde. Men da får du ikke stereo i ordets rette forstand...

Lenke til kommentar

Egentlig ikke så veldig dumt spørsmål.

Dolby Prologic I og II standarden ble jo designet for å kunne tilby

å få lik lyd i alle høytalere i et surround anlegg, når du egentlig har en stereokilde som f.eks en vanlig musikk CD

Personlig synes jeg at stereo bør spilles i stereo... men men det er kun min mening...

Lenke til kommentar
Dolby Prologic I og II standarden ble jo designet for å kunne tilby å få lik lyd i alle høytalere i et surround anlegg, når du egentlig har en stereokilde som f.eks en vanlig musikk CD

Dolby Prologic er ikke laget for å gjengi vanlig stereo lyd. Det er et system hvor baklyden og senterlyden er mixet inn i stereosignalet. Poenget er at hvis du spiller en film som er kodet i Dolby Surround Prologic på et stereosystem så får du et vanlig stereo lydbilde, mens du får 4 kanaler (høyre, venstre, senter og mono bak) hvis du kjører det samme signalet gjennom en egnet surround-prosessor. Hvis du sammenligner med nyere systemer som Dolby Digital, DTS o.l. så er dette flerkanalssystemer som må spilles i riktig antall kanaler. Du kan ikke f.eks. bare gjengi høyre og vendtre kanal og få et fornuftig lydbilde.

Dolby Prologic II er en videreutvikling av Dolby surround som i tillegg til å fungere i bare to kanaler også gir mulighet for stereo baklyd og å "lage flerkanal surround" av et ordinært stereosignal.

Personlig synes jeg at stereo bør spilles i stereo... men men det er kun min mening...

Helt enig.

:yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...