Gå til innhold

Privatist eller realfagskurs?

Lorrison

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 19 år og står ved et slags veikryss her. Jeg er ferdig med studiespesialiserende snart og vil da få generell studiekompetanse. Men jeg gjorde en bommert i førsteklasse, og valgte bort realfagene. Jeg har nå lyst til å ta realfagene alikevel, og jeg føler at det vil utvide mine muligheter mye. Hvilken måte vil være smartest å gjøre dette på?

Jeg vet at enkelte høyskoler tilbyr halvårlige realfagskurs for de med generell studiekompetanse, men uten fordypning i realfagene. Jeg har vurdert å gå denne veien siden det antageligvis vil gå fortere og også være lettere å lære enn man ville ha hatt det hvis man var privatist og står til ansvar selv. Men jeg forstår det også sånn at det halvårlige realfagskurset kan være ganske intensivt, noe jeg kan forstå siden man skal igjennom 2 års pensum i 2 fag på et halvt år. Slik kan det nok gå litt fort men jeg er ganske sikker på at jeg det kan gjøres, handler vel mye om selvdisiplin fra egen part.

Men for å gjøre dette må jeg selvfølgelig flytte ut fra reiret, og alternativet er å ta realfagene som privatist. Realfagene jeg er mest interresert i er R1/R2 som er et must, og fysikk. Jeg skal i forsvaret snart og det er muligheter for å få gjort noe som privatist i tjenesten. (er ivhertfall det forsvaret selv sier)

Regner med at å ta fag som privatist tar lengre tid, men kan også spare en del penger ettersom jeg kan bo hjemme. Jeg leter egentlig etter noen som vet noe ytterligere om de forskjellige veiene, kanskje egen eller andres erfaringer som kan være nyttige å vite. Akkurat nå er det eneste jeg vet stort sett informasjonen man blir gitt fra de forskjellige offentlige nettstedene samt skolene, og jeg forhørt meg lite fra folk med kunnskap utenfor disse kanalene. Setter pris på alt av tips og kunnskap dere kan dele :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har hatt T-matte fra VG1 så blir R1 og ikke minst R2 mye vanskeligere som privatist. For mange vil R1 alene være vanskelig uten en god lærer, men har du en grei matematisk forståelse så vil R1 være grei skuring med Sinusbøkene.

Jeg hadde nok belagt meg på å tatt halvårskurset om du har planer om å komme igang med utdanningen så fort som mulig. Klart det kommer til å stille store krav til deg selv og din egen innsats utenfor forelesninger, men sånn er også livet. Antall timer jobbing avgjør om du er i stand til å kunne klare å gjennomføre halvåret, uavhenging av intelligensnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...