AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg er altså da en gutt på 21 år. La meg først gi en rask bakhistorie til min nåværende sitvasjon. Jeg er født og oppvokst i Oslo. Hadde egentlig en ganske grei og relativt normal oppvesk helt til jeg fikk en kraftig depresjon i 1. klasse på videregående. Noe som gjorde at jeg falt ut av skolen. Jeg mistet kontakt med nesten alle vennene jeg hadde og tilbrakte de neste årene for meg selv på gutterommet. Etter flere mislykkede forsøk på starte på skolen igjen og diverse psykiater/psykologer endte jeg til slutt opp hos en psykiater som klarte og hjelpe meg til å bli nesten helt frisk. Frisk nok til å flytte ut av oslo for meg selv og starte på en fagskole som ikke krevde studiekompetanse. På denne skolen gikk jeg i 2 år. Og siden jeg omtrent ikke hadde hatt sosial kontakt med mennesker utenfor familien min de siste 3 årene, lå jeg ganske langt etter i den sosiale utviklingen og ble nødt til å lære mye på kort tid. Jeg gikk fra en sosialt tilbakestående loner til en gjenomsnitslig tenåringsgutt. Vel, spol fram til i dag. Etter å ha ha bodd utenbys i 2.5år flyttet jeg tilbake til Oslo for 3 måneder siden for å studere videre. Men siden jeg ikke har videregående må jeg bruke de neste året på å ta opp fag. Så her er problemet mitt. Vennen mine fra skolen er nå for langt unna til å se gjevnlig. De få vennen jeg har igjen fra ungdomskolen i oslo er flytten til andre deler av landed for å studere. Jeg begynner ikke på en skole igjen før om et år, og jeg har lite lyst til å tilbringe det året alene i leiligheten min. Så jeg er stilt med det problemet å bygge et sosialt netvært fra bunnen av i en "ny" by. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det når jeg ikke har en skole eller noe annet sted hvor jeg gjevnling møter andre mennesker på min egen alder. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre, enten det er spesifike ting eller løse ideer? Anonym poster: 5ce757befe23b9bfd0b859c47a1b5608 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hei! Kinkig problemstilling det der. Hadde på mange måter samme problemstilling selv da jeg flyttet til Oslo. Kjente ingen what so ever. Da jeg startet på Universitetet ble jeg med på fadderuken og meldte meg inn i en studentforening. Nå er jeg styremedlem i den foreningen, og har fått flere nære venner der. Mitt tips er å bli med på diverse sosiale aktiviteter der det er naturlig å snakke uten å kjenne hverandre fra før. Fadderuken er et perfekt sted å møte folk. Du kan også prøve å melde deg opp i noen fag på Universitetet til høsten(koster 500 kroner/semester), og deretter melde deg inn i OSI(Oslo-Studentenes Idrettsklubb). Der er det dans, klatring, sykling etc etc. I en slik forening er det ofte 30+ medlemmer der ca. 10 møtes regelmessig. Det er et perfekt sted å møte nye mennesker, for bakgrunnen din er ikke spesielt relevant. Hvis en er litt frampå, og prøver å bli kjent med folk, så kan en fort ende opp med flere gode vennskap på den måten. Ellers, så er det forumtreff en gang i blant i Oslo. Det er sikkert en eller annen her på forumet som kan ta deg "under sin vinge" og hjelpe deg å treffe folk. Spør f.eks i tråden "Trenger du noen å snakke med?". Hadde jeg hatt mulighet, så skulle jeg tatt deg med på et par sosiale samlinger. Dessverre har jeg alt for mye å gjøre med studier og jobb. Når du først har fått en venn du stoler nogenlunde på, så kan du bli med vedkommende på fest/sosiale samlinger og prøve å koble deg inn på hans/hennes nettverk. Deretter på din venns venners nettverk osv. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Vanskelig det der, må vel nesten bare få deg en god venn du føler deg trygg på å koble deg på hans nettverk som sagt over her. Har litt problemer med noe av det samme selv, har et slags vennenettverk som vi har hatt fra ungdomskolen av, men folk har forandret seg så mye så er ikke så mye sammen lenger, noen har forsvunnet helt og andre har kommet inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå