fomox Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg skal opp i vg3 norsk muntlig om rundt 2 uker. Nå mangler jeg et særemne, hva kan jeg egentlig velge å skrive om? mvh. Fomox Lenke til kommentar
Ned Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Om du ikke har gått gjennom vanlig videregående og har noe særemne fra før av som ble gjort i fellesskap med klassen, har du ganske mange alternativer. Mest brukt er vell det moderne gjennombrudd og en fordypning innen Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie. En ide hadde vell vært å sett de gjennom de modernistiske brillene og se hva som leder fram til Brandes sitt utsagn ved at litteratur skal ta samfunnsproblem opp til debatt som et eksempel av hva du kan skrive/lese om. Lenke til kommentar
fomox Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Kan velge omentrent hva jeg vil ja, men det er også litt av problemet Er absolutt ikke intrissert i litteratur egentlig, men har vel ikke noe valg når det gjelder særemnet (kan ikke skrive noen artikler, faktatekster? ) Lenke til kommentar
Ned Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg har selv hatt to særemner, da jeg tar opp norsk igjen på et intensivgymnas. Første gangen tok jeg J.R.R Tolkien og Ringenes Herre og sammenlignet Tolkiens ideologier med Ringenes Herres metaforiske bilder gjennom Mordor som "jernteppet". Ganske interessant , men ganske diffust og mye synsing. Fikk 4 på den. Eller så har du det jeg hadde nå for 2 uker siden, nemlig Albert Camus og Den Fremmede. Har du ikke lest boken, så oppfordrer jeg deg til å lese den. Fryktelig interessant bok og garantert en av de bøkene som sitter igjen hos deg om du skjønner tankegangen. Lettlest bok med mye mellom ordene der områder som eksistensialisme, absurdisme og nihilisme går igjen. Mye stoff på nettet også. Anbefaler å ta Albert Camus som særemne altså, guddommelig mann! Lenke til kommentar
fomox Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Klarer ikke lese en bok på 2 uker (har mye annet å lese på også), men tror du det er mulig å klare seg vd bare å lese annmeldelser og oppsummeringer? Lenke til kommentar
Ned Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Tviler sterkt på at det er nok. Det er du selv som skal lære noe, ikke bare gjengi andres åndsverk om nettopp Albert Camus og Den Fremmede. Boken er på 150 sider og har du en kveld ledig, så får du lest den. Deretter kan du pløye gjennom nettet etter avhandlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå