Gå til innhold

mobilapper og copyright

Anbefalte innlegg

(veit ikke om jeg la denne på riktig sted?)

Etter jeg var på The Gathering fikk jeg lyst til å prøve å lære meg hvordan lage apper og spill til WP7

Fått noen enkle ideer som jeg kunne tenke meg å sette ut i live, men hvordan er det med copyriht på f.eks lyder tatt fra sanger, tenkte på noe lignende DaftPunk soundboardet man får til iOS og Android.

Eller forsåvidt andre soundboard også... Har hvem som helst lov til ta biter fra film/musikk og lage en app med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis ikke, med mindre du har eierens tillatelse. Men, du kan komme unna med det.

Er du heldig så vil de som styrer med copyrighten til feks Daft Punk ikke se det du har laget. Hvis de gjør det kan det være det ikke gjør noe med det hvis de tenker det hjelper på promoteringen.

Værste som skjer er vel at du får en mail om at de eller du må fjerne applikasjonen.

Så jeg ville bare satset for det. Om de bestemmer seg for å fjerne den får de gjøre det. :)

Lenke til kommentar

I prinsipp så må du har rettigheter til alt du bruker i din App, men det finnes tonnevis med apps som kommer unna med å bruke copyrighta musikk/grafikk etc.

For en uka siden så ble jeg slappa med en DMCA (herlige digital millennium act) complaint for content infringement, rett fra Nintendo of America på en av mine mindre apps. Måtte da fjerne appen innen 1 dag, det fins en prosess for å gjenomprette appen, men da må du fjerne alt som de klager på.

Appen var en ganske simpel gratis app til WP7 som hadde en samling med Augmented Reality kort til Nintendo 3ds'n som jeg gjorde for å bli vandt med dev tools og marketplace. Selvfølgelig hadde de rett i at de eier IP'n, men at de i det hele tatt tar seg tid til å ta ned små apps (400 downloads \o) som det forstår jeg ikke. Blir nesten som å ta ned en fansite på nettet.

Så det skjer at apps blir tatt ned fordi du bruker noe du ikke har lov til å bruke, men det skjer veldig sjeldent og avhenger av at firmaene som eier det faktisk sender inn en DMCA complaint. (når det kommer til bruk av IP,copyright i alle fall og wp7 marketplace)

Lenke til kommentar

Forferdelig mye prat om hva du kan slippe unna med her. Faktum er at du ikke har lov til å bruke andres verk om du ikke eksplisitt har lov til det (gjerne med lisenser som Creative Commons, GPL, osv.), eller at verket er gammelt nok til å havne utenfor copyright -- eller de delene du bruker havner innunder sitatretten, som neppe gjelder for det du har tenkt å lage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...