Gå til innhold

Smarttelefon til dame på 60 (seniortelefon)

Anbefalte innlegg

Hei

Skal gi en ny telefon til min mor på 60. Hun har nå en gaaaaaaaaammel Nokia med knøttliten skjerm som er veldig dårlig til å se bilder av barnebarn på :)

Jeg tenker å gi henne en ny telefon i bursdagsgave, og har følgende kriterier:

1. LETT Å BRUKE, min mor prøver gjerne ny teknologi, men det må være relativt greit å forstå/anvende.
  2. God skjerm til å se bildene av barnebarna på.
  3. Gjerne et greit kamera.
  4. God å skrive meldinger på.
  5. Batterilevetid er en god ting, men ikke et must..

Noen som har peiling på en grei telefon til en gammel dame?? Eventuelt erfaringer med dette...?

Svar mottas med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone er greit i den form at det er lettere å finne noen som kan hjelpe om det er noe man lurer på. Lumia 800 er også enkel, har godt batteri så spørsmålet der er om tastaturet er godt nok.

Android kan også ha en fordel om du har tid til å sette den opp for henne på forhånd. Da kan du fikse et tastatur som er stort nok, fikse hurtigknapper for kontaktene hun ofte ringer og til galleriet osv. Ang modell burde hun vel uansett OS få kjent litt på noen så hun vet hva som er best for henne, men 3.5-3-7 er vel ca det nederste punktet de fleste ønsker.

Lenke til kommentar

iPhone er jo veldig lett å forstå seg på og bruke, men skjermen blir kanskje litt liten for å se på bilder av barnebarna. Også er den jo unødvendig dyr, men det er den enkleste smartphonen på markedet atm.

Er fullt mulig at iPhone fungerer ganske enkelt i noe, men i mange tilfeller så kan iOS være rene fustrasjonen for en del folk.

Er bare å sjekke linken i signaturen min som er om brukervennligheten mellom Android og iOS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et alternativ til en telefon med iOS' brukervennlighet er en som kjører Windows Phone (WP). Her finnes bredere utvalg i skjermstørrelser enn den ene man får på iPhone, og også i prisalternativer. Snart kommer Nokia Lumia 610, som er en rimelig modell med WP, og det finnes med skjerm opp til 4,7" (HTC Titan).

Lenke til kommentar

Min mor på 63 har en HTC Incredible S (4' skjerm) og svigermor Galaxy SII (4,3' skjerm). Begge er veldig fornøyde, og ingen av dem er på noen måte noen racere på tenkologi. Har hjulpet dem i gang og fjernet og lagt til etter hva som er hensiktsmessig for dem, men ser at de har veldig glede av stor skjerm og mulighet for nettilgang.

iPhone er selvsagt et alternativ, men for voksne damer kan skjermstørrelse være noe å ta med i vurderingen. iOS er et enkelt og greit os. Selv synes jeg muligens det er litt overkill med en så dyr telefon til min mor, da hun ikke bruker den til tunge oppgaver.

Hadde jeg skulle kjøpt til min mor i dag, så hadde jeg nok landet på en GSII. Den er relativt greit priset om dagen, men fortsatt en meget god telefon.

Endret av learntofly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har satt opp flere ulike telefoner til mange 50+ brukere.

De telefonene som jeg får hyppigst spørsmål om hjelp til er Android telefoner.

Ellers er både iPhone og Nokia Lumia telefoner både enkle, brukervennlige og bra telefoner.

Men holder en knapp på Nokia Lumia 800:

Enkel å sette opp, enkel å bruke, grei batteritid (etter siste oppdatering), skarp skjerm, bra byggkvalitet, billigere enn iPhone og mange liker utseende samt mulighet for fargevariasjoner.

Hvis større skjermstørrelse og frontkamera er ønskelig så kommer Lumia 900 om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg skal også gi gave til min 60 år gamle mor og vurderer HTC One V. Den har 3.7" så den er ikke den største og er utstyrt med litt dårligere maskinvare, men tror ikke hun trenger mer.

Noen som vil godt for noe annet? 2700 for one V er det høyest jeg kan gå. Derfor er iPhone, Lumia 800 og SGS2 ute av bildet.

Sense kan vel bli greit for en litt eldre dame, ikke sant?

Lenke til kommentar

Noen som vil godt for noe annet? 2700 for one V er det høyest jeg kan gå. Derfor er iPhone, Lumia 800 og SGS2 ute av bildet.

Sense kan vel bli greit for en litt eldre dame, ikke sant?

Enig i ditt valg. iphone synes jeg er en håpløs mobil. En-håndsoperasjon av den har jeg for lengst gitt opp siden tastaturet i portrettmodus er totalt ubrukelig. Å skrive lengre meldinger (mer enn et par ord) fungerer dårlig, selv etter godt over et halvt år med tilvenning. Elendig også at man ikke kan velge andre typer tastatur, som for eksempel klassisk mobiltastatur-layout gjerne akkompagnert med en slags ordliste. Din mor vil trives meget godt med HTC'en.

Lenke til kommentar

Enig i ditt valg. iphone synes jeg er en håpløs mobil. En-håndsoperasjon av den har jeg for lengst gitt opp siden tastaturet i portrettmodus er totalt ubrukelig. Å skrive lengre meldinger (mer enn et par ord) fungerer dårlig, selv etter godt over et halvt år med tilvenning. Elendig også at man ikke kan velge andre typer tastatur, som for eksempel klassisk mobiltastatur-layout gjerne akkompagnert med en slags ordliste. Din mor vil trives meget godt med HTC'en.

Det høres bra ut!

Billig WP7 alternativ til HTC One V:

Nokia Lumia 710 fra 2200,-

Sammenligning Nokia Lumia 710 og HTC One V

Nå er det sånn at ingen i familien har WP7, mens flere av oss har Android, og noen også HTC og derfor kjenner Sense i tillegg. Hun kommer til ¨trenge hjelp i staten med Android, men mener du at hun kan klare seg helt uten hjelp hvis hun får WP7?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ang tastatur for iPhone synes jeg at det er det beste jeg har hatt på noen touchtelefon. For korte meldinger funker enhånds i portrait mode greit nok, mens jeg bruker helst landscape mode og begge hender for lenger meldinger eller e-poster.

WP7 er veldig enkelt i bruk. Hun vil kanskje trenge hjelp til å tilpasse startskjermen, eller å bli vist hvordan dette gjøres, men ellers er det meste enkelt og svært logisk, og vil gjøre det enklere for henne å ta i bruk Win8 til høsten. Alle nerdefunksjonene jeg lærte meg å utnytte gjennom mange års bruk av Windows Mobile 5.x-6.x er borte.

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at ingen i familien har WP7, mens flere av oss har Android, og noen også HTC og derfor kjenner Sense i tillegg. Hun kommer til ¨trenge hjelp i staten med Android, men mener du at hun kan klare seg helt uten hjelp hvis hun får WP7?

For å kaste ut en brannfakkel, så mener jeg at WP7 er enklere å ta i bruk og mer intuitivt enn Android.

Så hun har større potensiale til å bli self reliant med WP7.

Hun vil jo sikkert føle en trygghet i det at dere har android.

Men det er jo tilfredsstillende å mestre sin egen telefon og være mindre avhengig av andre.

WP7 er veldig enkelt i bruk. Hun vil kanskje trenge hjelp til å tilpasse startskjermen, eller å bli vist hvordan dette gjøres, men ellers er det meste enkelt og svært logisk, og vil gjøre det enklere for henne å ta i bruk Win8 til høsten.

Hvis hun i fremtiden kommer til å bli en Windows 8 bruker, så er det definitivt en gjennkjennelses faktor mellom WP7 og Windows 8.

Hovedoppgaven bør jo være å dekke hennes behov på en enkel og sikker måte. Ikke at vi "mobil assistentene" skaffer henne en telefon som har masse funksjoner som vi liker og som kanskje ikke passer like bra for henne.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding folkens, jeg landet på HTC One V fordi søstrene mine som også er med på gaven, heller ville gi Android som de kunne hjelpe med. Selv sikler jeg på WP7 på min neste mobil, men det ble ikke det for muttern denne gangen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...