mariacrm Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hallo! Jeg er en femten år gammel jente med en stor interesse for foto. For to-tre år siden kjøpte jeg et Canon EOS 450D, som kanskje ikke var så smart. Jeg fant ut etter en stund at jeg kanskje burde satset på en nyere modell med flere funksjoner, og nå som det har gått noen år, har jeg funnet ut at jeg skal skaffe et nytt kamera. Et ordentlig kamera. Nå tenker du kanskje at jeg er den typen tenåring som kjøper et speilreflekskamera, setter det på auto og tar bilder i speilet, men nei. Jeg bruker alltid funksjonen M, og som oftest manuell fokus. Jeg skal som sagt ha et nytt kamera, og da helst et Canon EOS-kamera. Vurderer Canon EOS 7D, som ligger rundt 10 000-lappen, og er mer enn villig til å betale det for et kamera. Kanskje mer også. Jeg skal ikke skaffe nytt kamera før på høsten, siden jeg da får penger fra konfirmasjonen min, men jeg vil gjerne finne litt ut om alternativene mine. Så er det noen kameraer jeg burde vurdere? Eller burde jeg kanskje vente litt og se om det kommer noen nye modeller? Setter stor pris på forslag! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Vis du har linser som du kan bruke på nytt kamera vil jeg iallefall sterkt vurdert å holde meg til samme system, hvis du rett og slett står helt åpent med tanke på nytt ville jeg begynt med å lage en liste over hva du skal bruke kameraet til hovedsaklig og hvilken funksjoner og egenskaper som er viktigst for deg. ut ifra det kan du lese deg opp på kameraene til de forskjellige produsentene i prisklassen og se hvilket som passer deg og dine behov best. personlig har jeg et Sony Alpha SLT-A77 med litt div ekstrautstyr til som jeg er meget fornøyd med. Lenke til kommentar
IceImp Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Dersom du er ute etter den beste bildekvaliteten og gjerne er låst til Canon gjennom tidligere innkjøp av objektiver eller om det bare er en smakssak, så ville jeg sett på et 5D Mark II. Om du kjøper det brukt så får du det for 9-10 000 kroner (prøv foto.no-s bruktmarked) nå som Mark III har blitt sluppet. Kjøpte selv et med 3000 eksponeringer til 10 000 kroner og er storfornøyd. Oppgraderte fra 550D (og tidligere fra 450D). Hovedgrunnen til å velge 7D over 5D2 er at førstnevnte har best autofokussystem og mindre bildebrikke som reduserer problemer med rolling shutter under videoopptak. At den har liten bildebrikke gjør at du kommer 1.6 ganger nærmere, som hjelper på for dem som tar bilder av fugler eller sport og vil ha en billig telekonverter. Etter min mening gir 5D2 mye finere bildefiler enn 7D og mye mindre støy ved høy ISO takket være mye større sensor. Om du tar bilder av annet enn fugler så ville jeg klart gått for en brukt 5D2. Andre er sikkert uenige. Om du er fornøyd med autofokusen på 450D så vil du heller ikke reagere på autofokusen til 5D2, selv om mange andre gjør det. I motsetning til 450D, kan du skifte mattskive på disse dyrere kameraene. 5D2 har en veldig stor søker, er som natt og dag i forhold til 450D, hvor du veldig enkelt kan installere Canon Eg-s som gjør det superenkelt å fokusere manuelt med raske objektiver. Siden du nevner at du gjør det. Min konklusjon: vil du ha et raskt kamera, velg 7D, vil du ha et kamera som tar finere bilder enn 7D, velg 5D2. Om du har objektiver av EF-s typen, vil du ikke kunne bruke dem på fullformat, dog. 1 Lenke til kommentar
tvister Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Tror ikke du vil merke noen direkte revolusjon på bildekvaliteten om du oppgraderer kameraet. Forskjellen blir nok mest bruksmessig. Så det blir nok hva slags type fortografering som er viktigst for deg som vil avgjøre hvilket kamera som er best egnet for deg, (5Dii til landskap og studio, 7D/60D til action sport) sånn grovt sett. Kameraene vil duge til de meste av fotografering og de fleste kamera som er i handelen i dag vil produsere gode bilder. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 .... Jeg fant ut etter en stund at jeg kanskje burde satset på en nyere modell med flere funksjoner, og nå som det har gått noen år, har jeg funnet ut at jeg skal skaffe et nytt kamera. Et ordentlig kamera. Nå tenker du kanskje at jeg er den typen tenåring som kjøper et speilreflekskamera, setter det på auto og tar bilder i speilet, men nei. Jeg bruker alltid funksjonen M, og som oftest manuell fokus. Jeg tror du må si litt mer om hva du liker å ta bilder av, og hva du savner med 450D for å få klare anbefalinger. Du sier du savner funkjsoner på 450D, men samtidig bruker du M og ofte manuell fokus. Jeg kan godt forstå ønske om noe nytt, ønske om bedre søker også for manuell fokus, men bortsett fra det er det vanskelig å se hva du savner på 450d som slett ikke er noe dårlig kamera. Så litt mer info om hva du savner og hva du ønsker av ditt nye kamera vil gjøre det enklere å anbefale noe. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Som ivrig 7D bruker siden det kom ut så kan jeg trygt annbefale dette , det er vel totalt sett det beste cropkamera på markede pr i dag , joda noen vil sikkert hevde at D7000 vistnok skal være litt skarpere , og det er mulig men den forskjellen er isåfall mikroskopisk og ikke synelig for andre enn pixelfantaster , når det gjelder fokussystem er nok 7D av det beste og en får en skuddtakt på hele 7 bps og det uten å måtte montere på ekstrautstyr av noe slag . Nye modeller kommer med jevne mellomrom og skal en vente på de , blir en vel sittende og vente er jeg redd . Mvh. Snekker`n Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Dersom du driver mest med landskap, fotografering i dårlig lys osv er det du ser mest for deg ville jeg valgt 5D. Om action, dyrefoto og annen normale fotoaktiviteter er målet ville jeg valgt 7D. Jeg har forøvrig begge så jeg har en viss ide om hva jeg snakker om. Og antar du allerede har noe utstyr som hovedsaklig er Canonkompatibelt og da er det lurt å holde seg til det... 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 , når det gjelder fokussystem er nok 7D av det beste og en får en skuddtakt på hele 7 bps og det uten å måtte montere på ekstrautstyr av noe slag .Nye modeller kommer med jevne mellomrom og skal en vente på de , blir en vel sittende og vente er jeg redd . Mvh. Snekker`n angående 7D og det du sier her så vil jeg si at det ikke er en stor forskjell mellom dette og A77 til sony, med mindre TS har endel systemspesifikt tilbehør. 7D vs A77 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Nå var vel jenta ute etter å oppgradere innon Canon, så hva A77 får til er forholdsvis irrelevant.... 2 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Nå var vel jenta ute etter å oppgradere innon Canon, så hva A77 får til er forholdsvis irrelevant.... beklager men, jeg har ikke sett en eneste plass at det er canon ekslusivt valg, det har vel faktisk flere av oss spurt om og ikke fått svar. Ordet "foretrekbart" er det velsom er brukt, ikke skal ha canon. jeg kommer bare med det jeg mener er et godt alternativ, med de forbehold jeg har tatt tidligere i henhold til utstyr. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Nå var vel jenta ute etter å oppgradere innon Canon, så hva A77 får til er forholdsvis irrelevant.... beklager men, jeg har ikke sett en eneste plass at det er canon ekslusivt valg, det har vel faktisk flere av oss spurt om og ikke fått svar. Ordet "foretrekbart" er det velsom er brukt, ikke skal ha canon. jeg kommer bare med det jeg mener er et godt alternativ, med de forbehold jeg har tatt tidligere i henhold til utstyr. Helt greit å komme med andre forslag . Men jeg hevder fortsatt at totalt sett er 7D fremdeles kongen på haugen når det gjelder cropkamera , en mening jeg står for selv om jeg er blitt nikonist . Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg har lyst til å ta tak i denne uttalelsen: For to-tre år siden kjøpte jeg et Canon EOS 450D, som kanskje ikke var så smart. Jeg fant ut etter en stund at jeg kanskje burde satset på en nyere modell med flere funksjoner, og nå som det har gått noen år, har jeg funnet ut at jeg skal skaffe et nytt kamera. Et ordentlig kamera. Hva er det egentlig som gjør at du føler at 450D ikke er et ordentlig kamera? Hvilke funksjoner er det du savner. Ettersom du liker å fotografere i M, så vil jeg tro at du ønsker bedre ergonomi, men utover det, så kan jeg ikke se at 450D mangler noe vesentlig. Det kan være greit å vite hvilke objektiver du har i dag, for hvis du kun har standard-kitet, så vil jeg anbefale at du bytter til et bedre objektiv først. Har du en brukbar samling av crop-objektiver (EF-S), så må du bytte all optikken også hvis du går for 5D/5DMkII istedet for en 7D. Det samme gjelder bytte av merke. Har du kun kit-objektiv, og fortsatt er bestemt på å kjøpe nytt hus, så kan du godt vurdere andre merker som Nikon (f.eks. D7000) eller Pentax (da K-5). Sony A-77 er også nevnt. Jeg ville også vurdert Canon ESO 60D da den har en klart bedre ergonomi enn 450D, samtidig som den har en utvippbar skjerm som kan være nyttig i mange sammenhenger. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg er enig med de her som påpeker at siden du bruker manuelle innstillinger så er en oppgradering i seg selv noe stor vits, men ved å kjøpe 60D foreksempel så får du flere kontrollhjul så du slipper å gå innom menyene for og bytte funksjoner, det kan være en god grunn for og bytte kamera. 7D tror jeg ikke du har behov for sålenge du ikke bruker automatikk, det er der 7D er best, bildekvaliteten er lik på 7D, 60D, 550D og 600D. Trives du med å bruke tid på og ta et bilde tror jeg du ville få størst utbytte med og gå over til fullformat "5D". Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hallo! Jeg er en femten år gammel jente med en stor interesse for foto. For to-tre år siden kjøpte jeg et Canon EOS 450D, som kanskje ikke var så smart. Jeg fant ut etter en stund at jeg kanskje burde satset på en nyere modell med flere funksjoner, og nå som det har gått noen år, har jeg funnet ut at jeg skal skaffe et nytt kamera. Et ordentlig kamera. Nå tenker du kanskje at jeg er den typen tenåring som kjøper et speilreflekskamera, setter det på auto og tar bilder i speilet, men nei. Jeg bruker alltid funksjonen M, og som oftest manuell fokus. Jeg skal som sagt ha et nytt kamera, og da helst et Canon EOS-kamera. Vurderer Canon EOS 7D, som ligger rundt 10 000-lappen, og er mer enn villig til å betale det for et kamera. Kanskje mer også. Jeg skal ikke skaffe nytt kamera før på høsten, siden jeg da får penger fra konfirmasjonen min, men jeg vil gjerne finne litt ut om alternativene mine. Så er det noen kameraer jeg burde vurdere? Eller burde jeg kanskje vente litt og se om det kommer noen nye modeller? Setter stor pris på forslag! Siden du er såpass inne i de manuelle innstillingene så vil du få det mye lettere med å velge et mer semi/profesjonelt kamera da knapper og tilgjengelighet samt ergonomi er langt bedre enn på rimeligere modeller. Jeg må også si at det er artig å lese at en 15 år gammel jente tar bilder i manuelle innstillinger og spør om utstyr som for en 15 åring er et realt innhogg i økonomien. Men det høres ut som om du vet hva du vil ha, men føler allikevel jeg mangler litt informasjon for å gi de rette rådene. Det jeg vil vite er: 1. Hva tar du i hovedsak bilder av? 2. Hva er de største bakdelene med 450D som du savner? 3. Hva har du av objektiver/optikk fra før? Jeg ser noen her anbefaler 5D MK II og det er intet dårlig valg, men hvis du i dag sitter med objektiver av typen "EF-S" så kan ikke disse brukes på 5D MK II (eller fullframe kameraer idet hele tatt) Dermed må du også legge penger i nye objektiver og da begynner kronene og rulle Mulig det er meg som missforstår deg litt, men det virker litt som om du er veldig opptatt av kamerahuset, siden det ikke nevnes noe om objektiver. Det er jo som kjent objektivene som leverer bildekvaliteten, mens det er kameraet som gir deg mulighetene. Men kan komme med en veldig forenklet forklaring av tre kamerahus: Canon 7D: Som sagt kanskje det beste crop kameraet på markedet. Rask autofokus, god til action fotografering. Canon 5D MK II: Dette får du brukt for omtrent samme pris som 7D. Bedre bildekvalitet samt bedre ISO egenskaper. Autofokusen er langt treigere enn på 7D og den ikke ikke fullt så god til "action". (Selv om den så klart ikke er ubrukelig til dette) Canon 5D MK III: Dette kameraet er nesten like rask som 7D (Med tanke på seriefotografering) Autofokusen er den samme som sitter i 1Dx og hakket bedre ennden som sitter i 7D. Bildekvalitet og ISO egenskaper er generelt bedre enn 7D. Men kameraet er svindyrt og muligens langt over ditt budsjett. Når alt kommer til alt så mener jeg at 7D er et kanonflott kamera for deg. Her kan du også bruke objektiver med betegnelsen "EF-S" hvis du har dette fra før. Men husk at et flott kamera også fortjener skikkelig optikk. Hva du trenger her kommer jo ann på hva du tar bilder av. Men siden det ser ut til at du har godkjennskap til fotografering så vil jeg også uten unntak råde deg til å gå for faste brennvidder kontra zoom. Jeg er selv en ivrig entusiast og etter at jeg solgte normalzoomen min så har jeg ikke savnet den i det hele tatt. Det tok faktisk mange år før jeg forsto at man fint kunne klare seg uten en normalzoom. Man må bare endre litt på planene i noen tillfeller. Til gjengjeld så får man optikk med langt bedre optisk kvalitet og lysstyrke for en rimeligere penge. Man trenger ikke kjøpe faste brennvidder fra 10 til 400mm. Kjøp de brennviddene du bruker mest. Husk at det hjelper lite med dyrt og flott kamera når du slenger på en såkalt "superzoom" til 1000-lappen. Da mener jeg du vertfall har startet oppgraderingen i feil ende. Kan sammenlignes med å kjøpe en Porche Cayenne Turbo og montere på regumierte vinterdekk. Du skjønner sikkert tegninga Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Hallo! Jeg er en femten år gammel jente med en stor interesse for foto. For to-tre år siden kjøpte jeg et Canon EOS 450D, som kanskje ikke var så smart. Jeg fant ut etter en stund at jeg kanskje burde satset på en nyere modell med flere funksjoner, og nå som det har gått noen år, har jeg funnet ut at jeg skal skaffe et nytt kamera. Et ordentlig kamera. Nå tenker du kanskje at jeg er den typen tenåring som kjøper et speilreflekskamera, setter det på auto og tar bilder i speilet, men nei. Jeg bruker alltid funksjonen M, og som oftest manuell fokus. Jeg skal som sagt ha et nytt kamera, og da helst et Canon EOS-kamera. Vurderer Canon EOS 7D, som ligger rundt 10 000-lappen, og er mer enn villig til å betale det for et kamera. Kanskje mer også. Jeg skal ikke skaffe nytt kamera før på høsten, siden jeg da får penger fra konfirmasjonen min, men jeg vil gjerne finne litt ut om alternativene mine. Så er det noen kameraer jeg burde vurdere? Eller burde jeg kanskje vente litt og se om det kommer noen nye modeller? Setter stor pris på forslag! Hvis du forteller hvilke objektiver du har kan det bli lettere å finne et kamera som passer. Dersom du f.eks har masse EFS-optikk så er 5D utelukket. Videre sitter det samme sensor i 600D og 60D som i 7D, så med manuelle innstillinger er disse tre omtrent likeverdige. Sånn sett kan 60D være et bedre kamera for deg da det er nyere enn 7D og har fler funksjoner. 7D har ikke utvippbar skjerm, og den tar ikke SD-kort. 60D har høyttaler for videoavspilling, noe 7D ikke har, samt bedre batterikapasitet og høyere oppløsning på skjermen. Endret 12. april 2012 av robertaksland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå