Gå til innhold

DAC-krav om gode høytalere, eller forbedring uansett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg lurer på hvordan jeg kan øke lydkvaliteten i mitt lydsystem, hovedsaklig da med tanke på musikkavspilling, og delvis film/serie/generell lyd.

 

Per dags dato har jeg kun et enkelt Logitech Z906 5.1 data-høytaler systsem. Dette systemet har innebygget forsterker i subwofferen, og tv, dekoder, blåtannmotager med jack, og htpc er koblet i denne enheten.

 

Jeg ser at en måte å øke lydkvalitet på er å spille av filer av høyere kvalitet, som FLAC og wav, men hovedsaklig hører jeg på mp3 filer og vil fortsette med dette en stund fremover. Også mangel på ny musikk i flac format.

 

En annen er å kjøpe dyre gode høytalere (f. eks som i Klipsh RF62) og en god forsterker, men hvis jeg ikke vil kjøpe nye høytalere eller forsterker, kan jeg like vel utnytte meg av en DAC, eller er dette umulig/ugunstig/irrelevant?

 

Ligger begrensningen i høytalerannlegget mitt? Hvis alternativet er å kjøpe store gode høytalere, ser jeg ingen grunn til ikke bare å kjøpe et Bose-annlegg til 14.000 isteden så får jeg fiks ferdig pakke med det jeg syns er god nok lyd, i tillegg til at de er plassbesparende. Spørsmålet er om det er mulig for meg å øke lydkvaliteten uten å gå til innkjøp av nye høytalere, og fordyrende forsterkere, men isteden kjøpe noe jeg kan koble til og spille lyden gjennom før den når høytalerne? (ps: spørsmålet kan forsåvidt og gjelde for hodetelefoner, men da kunn uten egen strømtilkobling til enheten såklart^^)

 

Håper det finnes svar på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke brukt noe særlig med penger for å få bedre lyd i anlegget du allerede har. Det er og blir et Pc-høyttalersett, og ikke et hifi-anlegg. Jeg ville heller ikke kjøpt noe fra Bose, med mindre desig og merke er viktig for deg. I ren lydkvalitet er de overpriset.

 

Klipsch RF62 mkII er i en helt annen klasse, og om du har råd ville jeg gått for det. Husk at du ikke må spare penger når det gjelder forsterker.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt noe særlig med penger for å få bedre lyd i anlegget du allerede har. Det er og blir et Pc-høyttalersett, og ikke et hifi-anlegg.

Ja, så det er altså slik at en USB-DAC/ evnt frittstående DAC av noe slag, ikke vil gi noe mer juice fordi høytalerne i utgangspunktet ikke er bygd for å gjengi spekteret på den oppgraderte lyden DAC`en leverer?? ^^

 

Så altså for å få utnyttet seg av en DAC må man enten bruke hodetelefoner, eller ha en forsterker og høytalere som kan gjengi spekteret, ellers er det ingen vits? :p litt vansklig dette...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt noe særlig med penger for å få bedre lyd i anlegget du allerede har. Det er og blir et Pc-høyttalersett, og ikke et hifi-anlegg.

Ja, så det er altså slik at en USB-DAC/ evnt frittstående DAC av noe slag, ikke vil gi noe mer juice fordi høytalerne i utgangspunktet ikke er bygd for å gjengi spekteret på den oppgraderte lyden DAC`en leverer?? ^^

 

Så altså for å få utnyttet seg av en DAC må man enten bruke hodetelefoner, eller ha en forsterker og høytalere som kan gjengi spekteret, ellers er det ingen vits? :p litt vansklig dette...

 

Til pc-bruk har jeg et par B&W MM1. Knallgode høyttalere, med overraskende god bassgjengivelse.

 

Jeg ville nok skilt mellom musikk og pc-bruk (spill).

 

Mitt råd - spar opp litt mer penger og kjøp deg et musikkanlegg med en grei USB-dak, et par høyttalere du liker lyden til (hør flere før du kjøper selv) og så kjøper du en forsterker som passer til høyttalerne.

Lenke til kommentar

Uansett høyttalere du har, vil du få utbytte med en DAC som kilde for musikken din. Å kjøpe en slik vil med andre ord ikke være dumt uansett om du bare vil sjekke hvordan det vil låte med høyttalerne du har nå, eller om du bestemmer deg for å kjøpe et nytt anlegg. Så en DAC ville jeg kjøpt uansett.

 

Det beste er selvsagt å investere i høyttalere og en god stereoforsterker med en DAC som lydkilde. Har du ikke råd til det, kan et godt kompromiss være å kjøpe noen aktive høyttalere med innebygd forsterker. Lyd&Bilde har testet mange gode i forskjellige prisklasser. Jeg ville kjøpt det over Bose lett, og det er enda enklere.

Lenke til kommentar

Aha, ok. Takk for alle svar! Da har jeg blitt litt klokere. En dac vil nok gi bedre gjengivelse i mitt eksisterende Logitech Z906 5.1, men ut etter hva jeg forstår her, ser det heller ut som om jeg bør kjøpe meg bedre høytalere og en god forsterker i første omgang. Dette vil vel og strengt tatt øke lydkvaliteten markant, og sikkert i større grad enn ved kun dac og eksisterende lydannlegg tror jeg... Har etterhvert og tenkt på å investere i noen Klipsch RF62 + Onkyo 709.

 

Når det er sagt har jeg og et par KRK Rokit 6 monitorer jeg bruker i musikkproduksjon til laptop. Disse skal jeg kanskje benytte som musikkanlegg ettervhert. De er aktive, og er nå tilkoblet et eksternt USB-lydkort (Fast track Pro). Vet ikke hvordan det eventuelt blir å koble dac til disse da dac-en ikke kan være tilkoblet i "musikkproduksjons-modus", så jeg blir vel her nødt til å skifte fysisk med kablene i såfall når jeg skal høre musikk...

Lenke til kommentar

Fast track Pro er jo essensielt en DAC.

Er det? På hvilken måte da? Er det ikke bare et "lydkort"? Meningen med monitorer er jo at lyden skal bli flatest mulig og ingen toner blir "farget". Lydkortet trodde jeg i så måte kun var for å koble opp mot pc via usb, og for å balansere lyden riktig osv. Så det du mener er at jeg allerede "har en dac" i fast track pro`en min? Syns jo lyden er meget god i høytalerne når jeg spiller musikk, men den blir jo litt "flat". Har ingen muligheter til å justere diskant osv på den heller...

Lenke til kommentar

DAC = Digital -> Analog converter. Altså tar den digitalt fra datamaskinen din og overfører analogt til høyttalerne dine. Dvs. at alle PCer med en vanlig jack-utgang har en innebygd DAC, men kvaliteten på disse er nesten uten unntak laaaangt dårligere enn hva man får i en ekstern DAC. Grunnene til det er mange, blant annet PCns vibrasjoner og annen hardware som forstyrrer de ømfientlige analoge signalene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

ok, tror jeg har skjønt greia nå. Sånn jeg ser det, så må jeg laste ned flere filer i FLAC/WAV for å øke lydkvaliteten. Problemet er bare det at jeg hører på populærmusikk, og denne sliter jeg med å finne i flac og wav. Kan heller ikke spille av dette på mp3-spillern, så da må jeg fort ha to separate biblioteker. Så hvis det skulle "lønne seg" og jeg faktisk hadde fått en lydkvalitet det hadde vært verdt å betale for, så måtte jeg enten kjøpt en god dac og gode høytalere for å øke den generelle lydkvaliteten av mp3-filene ved hjelp av hardware, eller lastet ned bedre lydfiler (noe jeg ikke finner stor av). Tror jeg legger prosjektet på is frem til jeg får meg hus og dedikert hjemmekino tror jeg. Kan bli litt dyrt nå for liten forbedring gitt :p

Lenke til kommentar

Om mp3-filene er på 320 kbps så er kvalitetspotensialet absolutt der. Jeg hører forskjell på flac og mp3 i anlegget mitt, uten altfor store problemer. Til mobil bruk bruker jeg dbPoweramp for batch-konvertering av album. Det funker bra. Jeg lager et eget bibliotek for mp3 og et for flac. Utover det bruker jeg Spotify på mobilen, så det er lenge siden jeg har lagt over musikk på telefonen manuelt. Spotify er genialt!

 

Ta et skritt av gangen. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et rimelig stereo-anlegg og en dac på bruktmarkedet (avforum.no eller hifisentralen.no), enten ved en ønskes kjøpt-annonse eller tilsvarende. Spar opp litt penger gjennom sommeren (som skal nytes ute uansett) og legg noen tusen i et anlegg til høsten. Du kommer langt med 5-6.000 på bruktmarkedet med litt kløkt.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, så må jeg laste ned flere filer i FLAC/WAV for å øke lydkvaliteten. Problemet er bare det at jeg hører på populærmusikk, og denne sliter jeg med å finne i flac og wav. Kan heller ikke spille av dette på mp3-spillern, så da må jeg fort ha to separate biblioteker. Så hvis det skulle "lønne seg" og jeg faktisk hadde fått en lydkvalitet det hadde vært verdt å betale for, så måtte jeg enten kjøpt en god dac og gode høytalere for å øke den generelle lydkvaliteten av mp3-filene ved hjelp av hardware, eller lastet ned bedre lydfiler (noe jeg ikke finner stor av).

Jeg tror du ikke helt har forstått hva en dac gjør. Ved å kjøpe en dac kommer du ikke til å forbedre filene dine på noen som helst måte, men du kommer til å gi ett bedre signal til forsterkeren din. Om du har musikkfiler som ikke holder mål, kommer det ikke til å forandre seg om du kjøper en dac.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, så må jeg laste ned flere filer i FLAC/WAV for å øke lydkvaliteten. Problemet er bare det at jeg hører på populærmusikk, og denne sliter jeg med å finne i flac og wav. Kan heller ikke spille av dette på mp3-spillern, så da må jeg fort ha to separate biblioteker. Så hvis det skulle "lønne seg" og jeg faktisk hadde fått en lydkvalitet det hadde vært verdt å betale for, så måtte jeg enten kjøpt en god dac og gode høytalere for å øke den generelle lydkvaliteten av mp3-filene ved hjelp av hardware, eller lastet ned bedre lydfiler (noe jeg ikke finner stor av).

Både MP3 og FLAC filer vil ha nytte av en DAC, men MP3 vil få mer utbytte av det enn FLAC filene, siden FLAC er mer identisk med CD versjonene enn MP3 (ikke like mye å hente).

 

Jeg tror du ikke helt har forstått hva en dac gjør. Ved å kjøpe en dac kommer du ikke til å forbedre filene dine på noen som helst måte, men du kommer til å gi ett bedre signal til forsterkeren din. Om du har musikkfiler som ikke holder mål, kommer det ikke til å forandre seg om du kjøper en dac.

Jo, det gjør man. En DAC er rett og slett ett lydkort/konverter. Det er den som gjør det digitale signalet analogt, slik at høytalerne kan spille lyden. Problemet er at en "billig" PC / CD-spiller / forsterker får ofte en dårlig laget / billig konverter. Ved å bruke en DAC som da er spesifikkt laget for denne jobben vil du få bedre kvalitet. (En dårlig laget konverter lager støy / jitter)

http://www.lessloss....page.html?id=40 <- mer info

Så du har litt rett at en DAC ikke "forbedrer" lyden, men den mer eller mindre renser den for støy.

 

Da skulle jeg ønske jeg hadde en like god dac som deg, fordi det er ikke noe en dac kan gjøre.

Selv har jeg en Cambridge Audio Dacmagic og jeg merker stor forskjell på alt fra FLAC, MP3, Spotify osv med denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skulle jeg ønske jeg hadde en like god dac som deg, fordi det er ikke noe en dac kan gjøre.

 

Vel, i den forstand at DAC ikke aktivt endrer filen du spiller av har du rett, men det analoge signalet DAC vil sende til stereoen din vil være purere og renset for jitter (resultatet avhenger selvsagt i hvilken grad DACen presterer). Derfor vil jeg påstå at en ekstern DAC vil få dårlige signaler til å låte bedre enn hva de gjør rett fra f.eks en PCs analoge jack.

 

edit: Det er veldig begrenset hvor bra dette kommer frem i en video filmet med mobiltelefon, men jeg mener allikevel at det skinner igjennom, så jeg har tatt meg bryet og laster opp en video as we speak. Legger den ut her ASAP.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Selvsagt blir resultatet fantastisk når man kjører det gjennom en runde med dårlig opptak og ut gjennom andre sine anlegg uten dac...

 

 

 

Hvorfor skal folk alltid laste opp video når de skal demonstrere lydkvaliteten i anlegget sitt? Eneste måten å få frem lyden som du hører er jo å faktisk være der å lytte selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...