Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Har egentlig aldri falt meg inn å bygge PCer for andre, komplett og Dustin bygger for deg, de tar ikke så mye for det. Hadde jeg valget ville jeg ha kjøpt fra komplett eller dustin enn en kar på finn. Du kan jo prøve det selv, siden du skal kjøpe deler antar jeg at du skal bygge selv. Er veldig lett, etter at du har bygd den, tar du ut komponentene etter et halvt år og fjerner støv, så sitter alt. Tar ikke lang tid for å vite akkurat hvor de forskjellige komponentene skal sitte. Endret 11. april 2012 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) les om igjen du... GTX 560 Ti Går litt kjapt igjennom svingene. Men anyways, det gjør jo bare at han mye mer burde gå for oppsettet jeg lagde bare med en GTX 560 TI istedet for A8-3870k oppsettet. Endret 11. april 2012 av terje k. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Mange demoPCer hos komplett nå. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&bn=11003&sortBy=p&zbo2=true Lenke til kommentar
HelpM3 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 også lurte jeg på en forvirrende ting, jeg så en pc uten grafikkort. hvordan funker det ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Mange demoPCer hos komplett nå. http://www.komplett....tBy=p&zbo2=true Ingen av de er innenfor TS sitt budsjett. også lurte jeg på en forvirrende ting, jeg så en pc uten grafikkort. hvordan funker det ut? Da bruker du CPUens grafikkprosessor. Den er innebygd i CPUen. Lenke til kommentar
HelpM3 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Aight btw, noen som har lite å gjøre? kunne gitt meg en liten Guide i hva jeg skal være ops på med å velge deler? og hva som må til hva osv xD Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 https://prisguiden.no/liste/131616 Etter min mening så er dette det beste du kan få for under 4000 kr. (droppet cd rom, er mulig å installere windows på andre måter.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Aight btw, noen som har lite å gjøre? kunne gitt meg en liten Guide i hva jeg skal være ops på med å velge deler? og hva som må til hva osv xD 1.Les ALT du kommer over av datarelaterte artikler.(For å holde seg oppdatert) 2.Pass på at hovedkortet og prosessoren har samme sokkel. 3.Pass på at PSUen kan levere nok strøm. 4.Er du i tvil, eller ikke helt sikker på om dette er det beste du får for x-antall penger, spør her på forumet. 4. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 https://prisguiden.no/liste/131616 Etter min mening så er dette det beste du kan få for under 4000 kr. (droppet cd rom, er mulig å installere windows på andre måter.) Koster jo ingen ting å kjøpe CDrom, hvis TS ikke har nok penger til det venter han en uke til han har spart opp nok. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 https://prisguiden.no/liste/131616 Etter min mening så er dette det beste du kan få for under 4000 kr. (droppet cd rom, er mulig å installere windows på andre måter.) Koster jo ingen ting å kjøpe CDrom, hvis TS ikke har nok penger til det venter han en uke til han har spart opp nok. Hvis TS kun har 4000 kr og ikke kan vente en uke og vet hvordan han kan installere windows uten CD så har han spart den hundrelappen. Selv har jeg ikke brukt min CDrom på flere år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hva med spill og DVDer? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Ut i fra det han har skrevet så skal han spille cs og drive med nedlastning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Ut i fra det han skriver skal han game, drive med nedlasting og se film. Han har ikke sagt noe om at han skal laste ned filmen eller se fra DVD. Lenke til kommentar
sindre94 Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 det er lagt inn fler forslag som har glemt hovedkort eller psu, just saying.... i3 og 6870 eller 560 ti (om du får det på tilbud, er dette klart best). Lenke til kommentar
terje k. Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Aight btw, noen som har lite å gjøre? kunne gitt meg en liten Guide i hva jeg skal være ops på med å velge deler? og hva som må til hva osv xD Det er visse deler på markede som er bedre enn de andre. Og når du skal bygge PC så gjelder det å snakke med folk som har god kunnskap i det. For 4000 tusen kan du få en god PC, men for 8000 tusen kan du få en mye bedre PC. Delene som du trenger i en PC er: Hovudkort (HK) Prosessor (PSU) Rambrikker/Minne Strømforsyning (PSU) Kabinett (Trengs ikke, men hvor skal du ellers ha delene dine?) Harddisk (HDD/SSD) Forskjellen på HDD og SSD er at SSD er flashback memory som gir mye raskere ytelse av harddisken. HDD er det ett spinnende "hjul" som spinner. CPU cooler. (Kjølevifte til CPU, når du kjøper en CPU så følger det med "stock cooleren". Den er helt OK, men skal du overklokke så er det anbefalt å kjøpe en god CPU cooler så ikke CPU'en din overheater. Skjermkort (GPU: Er den viktigeste delen i pcen din når det kommer til spill og grafikk). Optisk drev: Er ikke nødvendig nå til dags, folk bruker den sjeldent, men skal du installere OS trenger du den. (Du kan også installere OS med USB, men det er greit å ha optisk drev itilfelle du engang får bruk for den. Også koster de jo nesten ingenting). Oppsettet jeg har satt sammen til deg er det rette delene for ditt budsjett, og du kommer ikke til å få noe bedre ytelse av noen andre oppsett, rettere sagt det er de beste delene du kan få for 4000kr. I oppsettet har jeg lagt lite/mye penger i det forskjellige tingene. Lite penger i HDD. (Ikke at det er en dårlig harddisk, bare at det er bare 500GB på den. Lite penger i kabinett. (Igjen ikke at kabinettet er noe "dårligt". Kunne brukt mer penger på prosessoren men da går du over budsjett. (Men det er forsatt en bra prosessor) Lite penger i optisk drev. (Optiske drev bruker du sjeldent og til så sjeldent så har det ikke noe å si hvor "god" den er. Har valgt low-profile ram, og bare 4GB ram. Grunnen til dette er pga for gaming, som er ditt formål så trenger du ikke så mye mer ram en 4GB, kansje til spill som BF3 (Og da snakker vi om ultra settings) Men uansett for å kjøre på ultra på BF3 så krever det ett sterkere skjermkort, og da går du igjen over budsjett). Strømforsyningen er laget av Corsair, som er kjent for å ha kvalitet strømforsyninger og jeg har valgt en billig strømforsyning, 600watt. (Igjen selv om den er billig er den ikke dårlig) Og da med alle disse pengene du har spart på alle andre deler har du fått råd til GTX 560 ti som er ett veldigt bra skjermkort og skal du velge ett bedre skjermkort må du bare ut med mer penger, eller kjøpe billigere komponenter av andre ting, som feks CPU/PSU osv som gjør at du får dårligere ytelse. Hovudkort: Såg at jeg manglet HK nå, som da gjør at du går over budsjett men jeg forsetter uanstett. Hovudkortet er er billigt hovudkort, men det er allikevell bra, litt mer penger og du kunne fått bedre kjøling antageligvis, litt mer "features", men HK har det du trenger uansett. Og det er at det er overklokkings venlig, og at det støtter sli/crossfire som gjør at du kan kjøre 2x 560 ti SENERE når det trengs. Som dette også betyr at det er lett for deg å "oppgradere" senere. Oppsettet ble 700kr over budsjett, men hadde jeg vært deg ville jeg heller ha ventet litt og skrapt sammen de ekstra pengene, for det er virkelig verdt det. edit: Det med kabinett, ville forsikra meg god kjøling og lagt til en 120mm vifte som skal være i fronten på kabinettet. Eksempel: http://www.dustinhome.no/cooler-master-sickleflow-120mm-2000-rpm-red-led/product/5010618895?intcmp=searchProvider_dacsa http://www.dustinhome.no/cooler-master-sickleflow-120mm-2000-rpm-green-led/product/5010618893?intcmp=searchProvider_dacsa Husk at det må være 120mm vifte. Endret 11. april 2012 av terje k. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Endel gode forslag her synes jeg. i3/GTX 560 er jo en prima kombo. Kanskje litt overkill til akkurat det spillet TS flagga, men da kan han jo spille de nyeste spilla også, og det til 4000kr. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Har strengt tatt planer om selv å gå for en slik løsning når Risen 2 lanseres. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Aight btw, noen som har lite å gjøre? kunne gitt meg en liten Guide i hva jeg skal være ops på med å velge deler? og hva som må til hva osv xD Ta en titt på denne linken https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1426425 Lenke til kommentar
HelpM3 Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 angående SSG og HDD, så for jeg 1-1.5TB eller 120GB SSD, så hvordan kan SSD kjøpet være fremdeles lurest? eller må jeg kjøpe begge ved kjøp av SSD for å få nok kapasitet? Saxx98, takk for linken. igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå