iPostman Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hei Jeg giftet meg i Mai 2011, men kona er arbeidsledig fram til nå pga skole. Men i min selvangivelsen sto det klasse 1. Skulle ikke det stå klasse 2? Bør jeg endre på det? evt. hvordan gjør man det? Hjertelig takk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Siden dere ikke giftet dere før 31. oktober 2010 skal det ikke være utfylt med skatteklasse 2. Vilkåret for skatteklasse 2 er at dere lignes felles, og det skjer ikke automatisk når dere gifter dere i skatteåret. Din kone, som tjener minst, kan kreve felles ligning med deg. Det gjør hun under punkt 5 i sin selvangivelse. Da får du automatisk skatteklasse 2. Du kan i din selvangivelse (igjen, under punkt 5) vise til din kones selvangivelse og kreve felles ligning og skatteklasse 2. Men hun må også gjøre det. Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 oh, det kan være et problem. Hun har aldri jobbet og er fra tyskland (har fått oppholdtilatelse). Så hu fikk ingen selvangivelse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 For min del antar jeg at et brev fra henne med samme innhold vedlagt din selvangivelse vil ha tilstrekkelig notoritet, men du bør kontakte Skatteetaten for nærmere veiledning. Hvis hun ikke har formue eller inntekt i Norge er hun bare selvangivelsespliktig hvis hun blir pålagt det av skattemyndighetene, jfr ligningsloven § 4-2 første ledd - og det kan godt hende de er interessert i å pålegge henne det hvis hun oppgir å være forsørget av deg. Lenke til kommentar
iPostman Skrevet 13. april 2012 Forfatter Del Skrevet 13. april 2012 det gikk bra, har ringt og fikk bekreftet. Ekteskapet er registrert hos dem og trenge ikke å legge ved noe. danke shon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå