Gå til innhold

Jeg sitter på en idè til et spill

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter på en idè til et mobilspill, og har kommet så langt som å lage noen konsepttegninger og skrevet litt om hvordan det skal fungere.

Her er haken: Jeg har absolutt ingen erfaring med utvikling av mobilspill, men jeg kunne tenke meg å finne noen som har det for å inngå et evt. samarbeid dersom det kunne vise seg at det var noe hold i min idè.

Jeg husker at TeliaSonera for litt over et år siden hadde en kampanje der en kunne presentere idèer for app-utviklere og at man kunne vinne noe gavekort eller lignende, og det var vel noe i den duren jeg kunne tenkt meg med dette, hvis det for eksempel finnes utviklere som tar i mot idèer og man kan sitte igjen med noe om man lykkes.

Er det noen som har noen gode råd / erfaringer på hvordan jeg bør gå frem videre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik: Å ha en idé er flott, men idéer har de fleste i spillbransjen, så du kommer deg ingen vei med idéer alene. Er du fast bestemt på å gjøre noe ut av idéen din må du enten kontakte noen som utvikler spill og virkelig overbevise dem om å utvikle din idé, noe som er høyst usannsynlig, eller du får sørge for å få den gjennomført selv. Sistnevnte metode forutsetter at du enten lærer deg nok programmering til å lage det på egen hånd, eller betaler noen for å gjøre det for deg. Førstnevnte er mer komplisert: Du må finne en utvikler som faktisk gidder høre på slikt og er villige til å la deg tjene noe på det, og du må ha idéen ferdigdesignet. Ingen gidder å høre på en idé alene. Et design er minimum for å bli tatt seriøst. For hvis du ikke legger masse innsats i idéen på forhånd, hvordan kan du da tro at noen andre vil gidde å legge noe innstats i den?

Jeg snakker basert på diverse informasjon jeg har fått fra forelesere og artikler jeg har lest over de siste par årene (går på et spilldesignstudie).

• Liker 3
Lenke til kommentar

For å si det slik: Å ha en idé er flott, men idéer har de fleste i spillbransjen, så du kommer deg ingen vei med idéer alene. Er du fast bestemt på å gjøre noe ut av idéen din må du enten kontakte noen som utvikler spill og virkelig overbevise dem om å utvikle din idé, noe som er høyst usannsynlig, eller du får sørge for å få den gjennomført selv. Sistnevnte metode forutsetter at du enten lærer deg nok programmering til å lage det på egen hånd, eller betaler noen for å gjøre det for deg. Førstnevnte er mer komplisert: Du må finne en utvikler som faktisk gidder høre på slikt og er villige til å la deg tjene noe på det, og du må ha idéen ferdigdesignet. Ingen gidder å høre på en idé alene. Et design er minimum for å bli tatt seriøst. For hvis du ikke legger masse innsats i idéen på forhånd, hvordan kan du da tro at noen andre vil gidde å legge noe innstats i den?

Jeg snakker basert på diverse informasjon jeg har fått fra forelesere og artikler jeg har lest over de siste par årene (går på et spilldesignstudie).

Takk for godt input. Det var akkurat noe sånt jeg var på jakt etter å få vite :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Pass på før du gjør noe som helst. For det første, en idé går ikke under åndsverksloven, kun løsningen. Eksempel på dette er f.eks at det var flere Angry Birds-kloner på markedet før Rovio kom og gjorde det til sitt konsept. Samme med Tiny Wings, du finner det eksakt samme spillet på Android med pingviner istendenfor fugl, ergo har de stjålet ideen men funnet en annen løsning. Du finner standard-avtaler på nettet.

Dermed, før du pitcher/PM-er noe som helst bør du få en gjensidig taushetsplikt-aktig kontrakt signert. Du vil ikke bli Mark Zuckerberg-ed av noen som kan kode ned ideen din kjapt.

Så, det finnes flere løsninger for å lage spill uten å kunne kode. Jeg husker ikke hvor i farta men litt googling får deg langt, men det finnes altså flere nett-sider du kan pitche til så tar de sin del av kaka om de bestemmer seg for å lage det. Ikke ideelt, men bedre enn å la ideen råtne og angre på alle pengene du kunne tjent. Det er også flere nettsider/programmer som lar deg lage spill (dog sikkert litt begrenset).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...