Tmz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Hei For et par år siden fikk jeg en bil av mine foreldre, i de årene jeg har hatt den har jeg hatt mange utgifter iform av slitedeler + noe annet småtteri. Er ihvertfall snakk om titalls tusen. Det var forsåvidt et par ting som måtte skiftes når jeg kjøpte den også, blandt annet var den uten sommerdekk og trengtes ny regreim. Men på denne tiden var det kun jeg som brukte den så greit nok at jeg tok alle utgiftene, men i mars ifjor dro jeg inn til førstegangstjenesten og min søster ble 18 år og fikk lappen i august. Siden jeg hadde fått bilen av mine foreldre disponerte vi nå bilen likt og vi ble enige om at vi skulle dele utgiftene likt osv. Selv om jeg var i militæret og kun var hjemme annenhver uke. Det som skjedde var at clutchen røyk etter kort tid, men ifølge mine foreldre var det jeg som hadde sliti ut den så den måtte jeg betale siden min søster nesten ikke hadde rekt å kjøre før den røyk. Jeg reagerte egentlig ikke så veldig mye på det, men nå nylig begynte bilen å lekke girkasseolje, og forstillinga var skeiv og verkstedregningen ble på 2800 kroner. Bilen trenger også nye sommerdekk. Nå mener hun og mine foreldre at jeg skal ta hele regninga igjen siden hun skal på folkehøyskole til sommern og bruker derfor ikke bilen etter det. Foreldrene mine sa de skulle betale for sommerdekkene mens jeg skulle ta de 2800 kronene. Er ikke det at det er snakk om så mye penger, men jeg synes dette er latterlig urettferdig, nå har det oppstått en feil mens vi begge har brukt bilen, da bør det vel absolutt deles 50/50? Søsteren min har to deltidsjobber og klarer fint å hoste opp de pengene som trengs, men siden hun er russ så vil hun heller bruke pengene på det. Jeg mener ihvertfall at hvis jeg skal betale alt så skal kun jeg få lov til å bruke bilen.. Er det bare jeg som er sær? Virker som alle tar hennes parti.. Endret 11. april 2012 av Tmz Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hva med aa dele utgiftene i den andelen dere har brukt bilen. Del antall aar du har brukt bilen paa totalt antall aar bilen har vaert i bruk (siden du fikk den), gjoer det samme med soesteren din. Nekter hun ville jeg bare betalt pengene, er ikke vaert aa lage kvalm ut av det. Du har allerede faatt en bil og foreldrene betal sommerdekkene. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Tror ikke det lar seg gjennomføre, jeg kjørte vesentlig mer i starten når jeg fikk lappen en det hun gjorde osv. Eneste jeg ville var å dele de nåværende utgiftene, og jeg ville ikke lage kvalm men ble selvsagt litt oppgitt. Men å lage kvalm det klarer fint min mor å ta seg av. Nå mener hun jeg tyrraniserer dem kun fordi ting ikke går min vei, jeg har da ikke sagt noe til dem eller konfrontert dem eller noe, bare fordi jeg ikke klarer å smile og være glad og late som ingenting når jeg føler meg urretferdig behandlet. Skal sies at jeg kanskje krangler med moren min 1-2 ganger i året maks, så at jeg kan være så jævli tror jeg ikke noe på, når det er uenigheter med henne går det ikke ann å diskutere en gang... Må bare legge seg flat eller så får man huden full Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Høres ut som om det ligger mer under her enn hva tråden gir inntrykk av. Men foreslå følgende: - Faste utgifter deles 50/50. Eksempelvis EU-kontroll, dekk, oljeskift osv. - Uregelmesisge utgifter deles etter nytteverdi. Dvs at den som bruker den mest dekker mest av de uforutsette utgiftene(ting som bryter sammen osv). På den måten må søsteren din faktisk bidra for å ha muligheten til å bruke bilen, og mens den som bruker den mest må ta den største kostnaden med uforutsette utgifter. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Klart hun skal betale halvparten av dette. Du måtte betale clutch etter at du hadde brukt den, og hun må betale etter at hun har brukt den. Hun har slitt like mye på bilen som du. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Nå mener hun og mine foreldre at jeg skal ta hele regninga igjen siden hun skal på folkehøyskole til sommern og bruker derfor ikke bilen etter det. Det er som om jeg skulle brent ned huset til familien min og sagt at de får ta regningen, for jeg skal jo uansett flytte ut om få måneder. Idioti, med andre ord. Så klart er det bare rimelig at dere deler utgiftene, også clutchen. Det at søstra di er russ eller skal på folkehøyskole bør heller ikke bety noe. Folk må jo forstå at også du har andre ting du heller vil bruke penger på enn reparasjoner. 2 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Vi ble enige om å dele det oss imellom, men hun hadde ikke penger nå så jeg måtte legge ut. Så kan vel si det ordner seg. Det ligger ikke så mye mer under, moren min mener kanskje jeg ikke har grunn til å klage siden jeg allerede får mye økonomisk støtte fra dem, og at det egentlig ikke er noe synd på meg, men poenget mitt var jo at det var urettferdig mellom meg og min søster. Hun argumenterte også med at jeg var mye mer avhengi av bilen i jobbsammenheng, og at jeg derfor brukte bilen mye mer. Det er sant at jeg kanskje har litt førsterett hvis jeg skal på jobb, men jeg jobber maks 3-4 ganger i uken og jobber endel kveld og sånn så hun kan fint kjøre meg hvis hun trenger bilen imellomtiden. Hun er forsåvidt helt avhengi av bil i sin helgejobb hun også- Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Det høres ut som en urettferdig fordeling ja. Du får prate med moren din og si at dette er en fin mulighet for søsteren din å lære seg å ta ansvar.. for det vil mest sannsynlig ikke være noen der til å ta regningen når hun sliter ut sin egen bil og noe må repareres. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Kjøp henne ut eller kjøp deg en ny bil. Er ikke alle som forstår seg på bilbudsjetter. En annen løsning er at du holder bilen og at din søster kan benytte den mot et kilometertillegg. Eks. 5 kr pr km. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå