Gå til innhold

Anbefalinger på jobber for meg?

Anbefalte innlegg

Litt om meg. 20 år gammel, 183cm høy, tynn og spinkel. Ingen tidligere jobb erfaring. Ferdig med SSP (samfunnsfaglig) på VGS. Kan litt om data fra før (er vel lit nørd generelt sett). Ser etter en jobb jeg kan ha i hvertfall 6 måneder. Om den kunne tjent nok til livets opphold i en heller minimalistisk leilighet for 1 person hadde det vært bra, men har ikke noe imot å ha mere enn en jobb. Om mulig kunne jeg tenkt meg å bo et sted med 40k+ innbyggere, og i den sør-østlig (spess nær svenske grensa) delen av Norge om mulig. Er så klart villig til å flytte om det skal til.

Noe data relatert noe kunne vært greit, men helst ikke noe med mye repetisjon. Har heller ikk tatt IT fag på VGS. Å lære noe nytt på jobben og faktisk merke framgang i ferdigheter er fint. Å kunne undersøke andre ting på internet man interesserer seg for når det ikke er noe annet å gjøre er et pluss. Har ikke så gode ferdigheter med Office pakken. Kan en del om AV, internet security, har bygd egen PC, kan en del om data komponenter, har hørt om de fleste tingene some Linux, solaris, GNOME, photoshop, combofix, etc etc.

Alternativt til noe data relatert noe, en jobb som gir my adrenalin og "intensitet". Jeg vet ikke akkurat hva det skulle vært.

Om noe av dette høres urimmelig/urealistisk ut så er det selvfølgelig bare å informer om det også. :)

Endret av havsjø
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å jobbe med IT uten dokumenterte ferdighet kan bli vanskelig, som regel kreves det enten et vitnemål, erfaring, eller at noen går god for deg.

Du skal jobbe et sted i 6mnd, du har null erfaring, og kommer med mange krav. Finn.no Nav.no (og lignende sider) for å søke opp ledige jobber i det området du ønsker å jobbe i. Og nei, nav.no er ikke for å antyde at du burde snylte nav eller noe, de har en av landets beste oversikter over ledige jobber (ettersom at så mange firmaer legger ut annonser der).

At du har hørt om Linux eller Solaris er jo greit, men om du kan bruke dem i en arbeidssituasjon er en anna ting. GNOME er et desktopmiljø for *NIX platformer, og jeg har enda ikke møtt en person som er litt interisert i pc, og ikke aner hva photoshop er.

Vekter, butikk jobb i kassa, telefonselger, kundeservice aktige greier, det er det man får når man ikke har noe å stille med av utdanning / erfaring. Selv har jeg jobba flere jobber jeg misslikte sterkt, butikkmedarbeider, sykla med avis, distruburt reklame, telefonselger, sugde, men kan jo ikke akkurat jobbe som lege før man har utdanninga (ikke at jeg studerer medisin da).

Lenke til kommentar

Vekterkurs del 1 kan noen få via ansettelse, eller å ta selv, koster deg ca 5000 - 6000 og det tar deg 15 timer totalt. Trin 2 er opplæring på arbeidsplassen (så å si), og trinn 3 får du av jobben etter at du har vært på en arbeidsplass i rundt 6mnd. Så nei, vekterkurs er langt fra utdanning, det er et 15timers kurs alle kommer seg igjennom så lenge du klarer å åpne en dør. Fagbrev vekter er ikke økonomisk lønnsomt før man har arbeidet opp ansinitet i 2 sifret antall år.

Alt man trenger for å begyne å jobbe som vekter, er det 15timers kurset.

Som navnet tilsier, vekterkurs, det føres under "kurs / sertifikater" på en CV, ikke utdanning (der skriver man ting som videregående, fagskole, universitet, osv).

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Kanskje du kan finne deg jobb på en liten fabrikk hvor du kan ta for deg forefallende arbeid, samt stå til tjeneste med ferdighetene du har innen IT?

Finner du en liten fabrikk så har de kanskje ikke en IT ansvarlig.

Har du en jobb som er litt generell så kan du jo kanskje jobbe deg litt oppover sammen med faglærte.

Dette er det beste jeg kom på værtfall, om du vil ha litt spenning i hverdagen også!

Får sikkert en fin attest også om du kan vise ferdigheter på både IT og industriområdet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...