Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue screen etterfulgt at "Missing operating system"

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en PC med "Asus P8P67 Evo B3" hovedkort og "Corsair SSD Performance 3 Series™ 128GB", annen HW tror jeg ikke er relevant for mitt problem.

Problemet er følgende. En gang i uka så får jeg en blue screen, denne forsvinner etter et minutt (så ikke alltid jeg ser den), PC'en tar så en omstart også kommer det opp "Missing operating system".

Går jeg så inn i UEFI'en (BIOS'en) så finner den disken min, men den er ikke lengre satt som boot disk. Setter jeg den tilbake så boot disk fungerer alt som det skal igjen.

Forslag til hva dette kan være?

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har vært i BIOS og loadet "Optimized Deafaults" så kan RAID ha blitt disablet. Hvis det er disablet så enable den igjen.

En annen ting være at du har korrupt "Master Boot Record (MBR)".

Miniguide for å fikse MBR på Windows 7 (Hvis du kjører annet OS er det litt forskjellig så si ifra hvis dette er tilfellet):

• Sett i Windows 7 CDen og boot fra CD-romen.
  • Velg deretter "Språk/Language," "Tid/Time" og "Keyboard Input" i det første vinduet og trykk "Neste".
  • Klikk på "Reparer Din Datamaskin/Repair Your Computer" for å få tilgang til System Recovery vinduet. Velg deretter "Ledetekst/Command Prompt". Skriv deretter "bootsect /nt60 C:\" (Uten gåseøyne) hvis det er C disken windows er installert på. Alternativt så kan du også skrive "bootsect /SYS" eller "bootsect /nt60 ALL" for å reparere system partisjonen eller alle partisjoner.
  • Løs ut CDen og restart PCen. Windows burde nå boote vanlig.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Mitt hovedkort støtter ikke RAID og såvidt jeg har lest andre steder så anbefaler de ikke å bruke RAID men heller å bruke AHCI.

Det er ikke noe galt med MBR'en. Jeg tror jeg har funnet problemet, virker som flere har hatt det og at jeg må returnere disken. Den skal vist oppføre seg bedre om jeg plugger den i Intel sine SATA slotter. Litt rart at Marvell SATA slottene har problemer med en SSD disk med Marvell på seg ;)

Lenke til kommentar

Det var det da. Lest videre og det virker som folk har problemer Intel chipset og.

Nå mener jeg ikke å krangle, men husker at jeg sjekket ut benchmarking osv. når jeg kjøpte dette og at Marvell sine var raskere. Det hadde jo vært rart å ha SATA 3 slotter på hovedkortet som var tregere enn de orginale ;) Vi får håpe Komplett godtar min retursøknad, og jeg håper på å få bytte til en annen disk. Såvidt jeg har lest er det mye problemer med Corsair, spesielt med Force serien.

Lenke til kommentar

Hvor ble det av "rediger" knappen her på forumet.

Uansett... Jeg viste faktis ikke at det var Intel SATA 3 porter på det kortet, jeg trodde det bare var SATA 2 fra de. Hehe :p Jeg vet ikke hvor jeg har koblet inn SSD'en for å være ærlig. Jeg skal ta en titt. Er den på marvell sine porter så skal jeg bytte over til Intel sine og se hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen for å unngå Marvell kontrolleren er at den har høyere latency.

Ved å bruke native Intel porter vil systemet ganske enkelt føles mere responsivt.

Bruk 6 Gb/s portene , som er de gråe :

1309231309vCDHSFLFHh_1_15_l.jpg

Mitt hovedkort støtter ikke RAID

Ut ifra det jeg har lest, så støtter HK'et RAID :

1309231309vCDHSFLFHh_2_12_l.gif

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen for å unngå Marvell kontrolleren er at den har høyere latency.

Ved å bruke native Intel porter vil systemet ganske enkelt føles mere responsivt.

Bruk 6 Gb/s portene , som er de gråe :

Jeg fant ut av det i brukerhåndboka til hovedkortet nå. Nå har jeg byttet, så får vi håpe det er mer stabilt. Men vanskelig å vite, kan gå opptil en mnd. mellom hver kræsj. Og noenganger ukentlig

Ut ifra det jeg har lest, så støtter HK'et RAID :

Dette sa jeg i forbindelse med Marvell SATA chipsettet, og disse støtter ikke RAID (sjekket akkurat), mens Intel støtter det slik du sier.

Takk for god hjelp. Jeg kan fremdeles ikke si problemet er løst, men skal komme tilbake til tråden når jeg vet mer, som er enten at maskina kræsjer, eller at den ikke kræsjer iløpet av en mnd eller to.

Lenke til kommentar

Problemet er så absolutt ikke løst dessverre. I dag skjedde det igjen, og nå står SSD'en i en av Intel SATA 3 portene. Omstarten etterpå så finner den alle diskene, men boot settingene må oppdateres. Når det er gjort starter den opp som normalt.

Jeg regner med at dette skjer fordi disken mister kontakt med kontrolleren, og da endres boot rekkefølgen.

Lenke til kommentar

Går ut fra at du har siste FW på HK og SSD?

Prøvd med annen SATA-kabel?

Det er ingen FW update til SSD'en, men har nylig oppgradert HK ja.

Har ikke prøvd å bytte kabel nei. Kanskje jeg skal prøve det før jeg sender den inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...