Gå til innhold

NAS til musikk/film/backup, minst 4*2TB lagring

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en NAS som skal strømme data til en Squeezebox Touch (må derfor kunne kjøre Logitech Media Server), en Cambridge 751BD (film i 1080P med god kvalitet) og som skal brukes til backup av bilder og andre viktige dokumenter.

Jeg har fått anbefalt en QNAP TS 459 Pro, men ser rundt og finner en del potensielle alternativer.

Prisklassen er under 5.000, og jeg har fire 2TB disker liggende klare.

Støy er ikke et tema da denne skal stå i gangen.

Hva ville du valgt - og hvorfor?

Takker for alle innspill.

-Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet et par NAS disker (netgear og iomega), riktignok en del rimeligere løsninger og ble aldri fornøyd.

Med et budsjett på 5000 får du en mer enn god nok server. Det er løsningen jeg endte med, og er kjempefornøyd. Bruker den til backup av 2 maskiner og den forer PS3 med encodet film i 1080p uten problemer.

Ulempen som jeg ser det er størrelse, men her står den på kottet så det er ingen sak.

Lenke til kommentar

Ideelt sett skal jeg kunne sette NASen på en hattehylle som er vel en rundt 30 cm dyp. Estetikken er ikke ultraviktig, men litt av målet er også å slippe å ha på hovedmaskinen utover når denne brukes til spill/kontorarbeid.

Jeg skal ta noen mål og se hva jeg kan få plass til, mistenker at jeg må holde meg til en vanlig NAS.

Lenke til kommentar

Har selv flere Netgear NAS stående i drift og er strengt tatt godt fornøyd med de men de har litt begrenset hastighet.

Uansett, det jeg skulle si var at du må sjekke at diskene dine er kompatible med det naset du bestemmer deg for da de fleste NAS er hårsåre på hvilke disker, minne og eksterne enheter de støtter.

Lenke til kommentar

Og jeg håper ikke du har "green" disker for de er ikke laget for 24h-drift.

Mine største problemer med de NASene jeg testet var hastighet og lite fleksibilitet. Med serveren har jeg full kontroll på OS, programmer, hardware (oppgraderer ved nødvendighet).

Iomega sin løsning hadde horribel RAID løsning (JBOD eller raid 1), jeg ønsket å utnytte begge diskene, men med JBOD har man ingen kontroll på hvilken disk filene er på, og for å oppgradere harddiskene måtte man få plassert alt et annet sted før utbytte.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt fire stykk Samsung SpinPoint F4EG 2TB.

("&%%& - De støttes tydeligvis ikke av nevnte QNAP-modell..)

Litt forbi angrefristen også..

NASet kommer ikke til å være i aktiv drift 24/7. Jeg ser nå, i etterpåklokskapens navn, at jeg burde kjøpt server-edition disker fra listen i stedet for at jeg hev meg på lasset da Komplett hadde Supertirsdag for en liten tid tilbake.

Lenke til kommentar

Valget er veldig enkelt!

En slik: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Evnt kan du spare 6-700kr på å velge modellen under som har 1,3ghz cpu.

Kjører en slik selv med Windows home server 2011, og det fungerer bare fantastisk! Streamer film,tv-serier og musikk til bla Apple TV.

Den så kjekk ut - kan den kjøre Logitech Media Server (og et torrent/magnet-program?)

Lenke til kommentar

Valget er veldig enkelt!

En slik: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Evnt kan du spare 6-700kr på å velge modellen under som har 1,3ghz cpu.

Kjører en slik selv med Windows home server 2011, og det fungerer bare fantastisk! Streamer film,tv-serier og musikk til bla Apple TV.

Den så kjekk ut - kan den kjøre Logitech Media Server (og et torrent/magnet-program?)

Den er veldig kjekk, liten og snop. Ser bra ut, og lite støy. Det går helt fint, Logitech Media server kjøres på Windows også, så det går som smurt. Kjører selv utorrent på min under windows home server 2011(som igjen tar automatisk backup av det jeg ønsker).

PS, med litt moding, så får du plass til 5-6 disker i disse.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Altså:

Du kjøper en slik:

http://www.dustinhome.no/hp-proliant-n40l-microserver-amd-turion-ii-15-2mb-2g-250gb/product/5010608769?intcmp=searchProvider_dacsa

OS: http://www.dustinhome.no/microsoft-windows-home-svr-2011-64-bit-win-eng-10-cal-dvdoem/product/5010597623

Og Stablebit Drivepool: http://stablebit.com/

Da blir alle harddiskene samlet i en stor "pool". Dvs at du får da 1 stor harddisk på 8tb, istedet for 4x 2tb disker.

Så kan du bruke resterende 2000kr på pils eller annet kos :) Evnt en 5.2" til 3.5" tray for å ha OS disken i DVD bayen, så du kan bruke alle 4 hdd skuffene til lagringsdiskene.

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke dine samsung disker, det er Western Digital Green diskene som er belemret med problemer. Seagate og Samsung sine "eco/green" disker skal ikke ha problemer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

A common assumption is that "server-grade" drives fail less frequently than consumer-grade drives. Two independent studies (one by Carnegie Mellon University and the other by Google) have shown that the "grade" of a drive does not relate to the drive's failure rate.[35][36]

Key observations from Dr. Schroeder’s research:

High-end “enterprise” drives versus “consumer” drives?

"Interestingly, we observe little difference in replacement rates between SCSI, FC and SATA drives, potentially an indication that disk-independent factors, such as operating conditions, affect replacement rates more than component specific factors.”

Petabytes on a Budget v2.0: Revealing More Secrets

We are constantly looking at new hard drives, evaluating them for reliability and power consumption. The Hitachi 3TB drive (Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630) is our current favorite for both its low power demand and astounding reliability. The Western Digital and Seagate equivalents we tested saw much higher rates of popping out of RAID arrays and drive failure. Even the Western Digital Enterprise Hard Drives had the same high failure rates. The Hitachi drives, on the other hand, perform wonderfully.

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...