Gå til innhold

Test: Her er Norges billigste nettbutikk

Anbefalte innlegg

Handler stort sett bare fra Dustinhome.no jeg ,

en betaler i norske kroner, en får ingen norsk tull / moms utenom , og all service betaler de for returen, og de følger norske

kjøpslover og reklamasjon.

så for meg er det godt nok i norge.

"Norskt" er ikke altid best.. ;)

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøyde meg med å skumlese denne litt triste artikelen. Kunne ikke tenke meg å kjøpe duppeditter uten å se og prøve noen funksjoner i butikk. Men en artikkel om hvilken netbutikk som gir gode priser inkludert moms og frakt. I artikelen står det at du får bedre rettigheter i en nettbutikk?. Men hvordan er det med garanti og reklamasjon fra pixmania som da er fransk. Har man da 2års garanti på tv hvor døde piksler dekkes det første evt 2året også fra enkelte produsenter og hva med reklamasjonen. Servicen på min lokale butikk er god litt stive priser på enkelte produkter men viker litt på prisen så det blir rimeligere. Det jeg kjøpte ifjor som er billigere på nett var tv og speilrefleks hadde spart 4000ca på å kjøpe på nett.

Lenke til kommentar
Ærlig talt folkens, nå må dere se forskjell på "billigst" og "best". Det er langt fra det samme. Billigst er det HW har testet i denne testen, og noe som kan måles objektivet etter et sett kriterier. Resultatet er sammenlignbart og repliserbart, dvs at dersom noen andre gjør de samme beregningene vil de komme frem til samme resultat. Slik testen er gjennomført, med de kriteriene som er satt, er Pixmania billigst. De kunne ikke konkludert med noe annet bare fordi de helst skulle sett et annet resultat, eller fordi de ikke liker Pixmania. Det ville vært useriøst og svært dårlig jouralistikk - for ikke å nevne metodikk.Jeg har ingen problemer med å akseptere at Pixmania er billigst. Strengt tatt er de ikke norske, som noen har påpekt, men de konkurrerer på noenlunde like fot mot norske butikker og dermed er det naturlig at de er med i testen likevel. Betyr dette at jeg selv ville handlet på Pixmania?Ikke om det så smalt. Ikke om det gikk snøras en viss varm plass. Jeg anser ikke Pixmania som en seriøs butikk som jeg ønsker å støtte med pengene mine.Men det er mitt valg, basert på mine og andres erfaringer. Det er ikke noe som kan måles objektivt, og dermed noe som er svært vanskelig å teste på en seriøs og fornuftig måte. Det beste kompromisset er nettopp det som HW har gjort, å teste prisnivået og gjøre oppmerksom på at pris ikke er alt.
Ja, det er sant at det er forskjell på billig og best. Dog, når tek.no gir pixmania førsteplass kan det se ut som en anbefaling selv om de ikke eksplisitt skriver dette. Jeg har bare hørt negative ord om pixmania, likevel skriver hw.no at butikken får greie brukeromtaler. Igjen, selv om det ikke står der, leser jeg dette som en anbefaling av pixmania, og det er jeg tydeligvis ikke alene om.Når en nettbutikk har et slikt frynsete rykte burde det blitt nevnt. Selvsagt,det kan være at dette er et rykte som henger igjen fra gamle tider og at pixmania faktisk har forbedret seg.

Enig i dette levrandører og produsenter bruker utmerkelser som dette aktivt og det er forstålig

Lenke til kommentar

Føler en trang til å dele min erfaring med DustinHome.

Kan starte med å dele at de greide å sende meg feil produkt hele 7 ganger på rad. Til slutt viste det seg at de ikke hadde produktet jeg bestilte på lager.

Så hvorfor sende et "tilsvarende" produkt uten å informere kunden?

Jeg ringte utallige ganger for å forsikre meg om at neste gang de sendte var det riktig produkt. Hvor vanskelig kan det være å sjekke at de faktisk har produktet på lager?

Jeg anbefaler sterkt Komplett.no, de har suveren service. Det er 45 dagers åpent kjøp og de setter høy prioritet på god service. Det merkes når man prater med dem i retursaker.

Konkurrentene har virkelig noe å lære av Komplett.no.

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen erfaring med pixmania men det jeg har hørt har ikke vært bra, og som de fleste av leserne her på hw så styrer jeg unna uansett hvor billig de måtte være. Handler hos dustinhome eller komplett for det meste. (Ingen erfaring med netonnet)

Lenke til kommentar

Hvis du legger til studentrabatten til Dustin, vil jeg tippe på at de klarer å havne på topp over Pixmania. Det er selvfølgelig ikke noe man kan gjøre i en slik sammenligning som over, siden det gjelder en begrenset kundegruppe, men jeg føler at det er på sin plass å nevne det.

Endret av flinx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en handleliste i prisguide her en dag. Da ble Pixmania billigeste alternativ, men problemet var at prisguiden hadde listst flere av produktene uten fraktkostnader. Det viste seg til slutt at netshop var billigere.

Nå var det èn handlekurv, men ville bare nevne det.

Som skrevet tidligere, med tanke på alle rabatter og slikt man kan få, så blir jo ikke den jevnt over billigste nødvendigvis den som trekker minst fra kontoen :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en god og solid måte å gjennomføre og presentere testen på. HW har både fått med representative produkter med priser og tilbakemeldinger fra kunder. Usikker på om det er riktig å oppsummere tilbakemeldingene på Pixmania som greie - muligvis bør man vekte de massive problemene folk har hatt med reklamasjon noe tyngre enn bare gjennomsnittstallet.

Det er en uttalelse i testen jeg reagerer på, og som jeg ikke fatter at HW har dekning for i testmaterialet: "Varehusene billige på nett". Testen viser jo ettertrykkelig at de IKKE er billige på nett. Tvert imot er de svært dyre. De er kanskje billigere på nett enn de selv er i butikk, men det er da et temmelig absurd sammenligningsgrunnlag i en test av nettbutikker. Overskriften burde vært "Varehusene dyre på nett" eller kanskje "Varehusene er dyre".

Kan hende reagerer noen på den uthevede skriften, men det er slik den er brukt i artikkelen - hvor overskriften nærmest fungerer som villedende reklame for dyre varehus. Særlig gjelder det når man ser underoverskriften i sammenheng med tittelen på artikkelen.

Lenke til kommentar

Du vet at dustinhome sine kontor ligger i sverige, med lager osv i sverige?

Jeg synes HW har vært ryddige denne gangen, og fokusert litt mer på det med brukeropplevelse og brukererfaringer og ikke bare pris som sist.

Begrenset hvor mye man skal prøve å beskytte folk ifra seg selv. "dont dry your pet in the microwave" nivået klarer vi oss uten.

Dustin sitt hovedkontor ligger i sverige ja, men det norske kontoret ligger i Oslo, og gjør at Dustin med rette kan kalle seg en norsk butikk mtp. at de faktisk har en tilstedeværesle i Norge.

Pixmania derimot er et fransk firma med en nettside tilgjengelig på Norsk.

https://www.gulesider.no/firma/dustin-norway-as:p10001768739 om du skulle være i tvil angående Dustin.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor man sammenligner billig og service istedenfor.

Ser man kun på pris sier det ikke stort.

Isteden for billigst, dealextreme er jo ennå billigere, men ennå dårligere der det er ren tilfeldighet at noe virker og tollbehandlingen kan fort gjøre ting dyrere igjen.

Hei,

Å kunne ta med service i en totalvurdering hvis vi skulle ha kåret "norges beste nettvutikk" er uten tvil det beste. Det er et tema vi har diskutert flere ganger og noe vi gjerne skulle ha gjort.

Men, det vi så langt har sett er at det vil være ufattelig tidkrevende og veldig vanskelig å gjøre en faktisk test på denne måten, noe som innebærer en objektiv og repeterbar fremstilling (noe som er kriteriet for en "test")

Vi har derfor valgt å konkretisere denne testen ned til noe vi kan måle objektivt og noe vi kan repetere - prisen. Det er ene og alene pris som er vurderingsgrunnlaget i denne testen, men vi har lagt inn brukerefaringene kundene selv har hatt med butikkene få oppmerksomhet veldig nære prisresultatene.

Men hvordan kan Pixmania havne på førsteplassen om redaksjonen har tatt med brukererfaringer med i vurderingen?

Hei,

Brukererfaringene er ikke tatt med i vurderingen, de er bare opplyst sammen med resultatet fra pristesten.

Hvorfor er butikker som har under 20 av 30 varer i det hele tatt med i testen? Ser ikke poenget når de ikke engang kan levere.

Markedet for forbrukerelektronikk inneholder utrolig mange forskjellige produkter og veldig mange nettbutikker har forskjellig soritment. For å gjøre et rettferdig utvalg i en test som dette har vi derfor plukket ut 30 produkter (opp fra 20 i 2009), og satt en grense på at butikken har 50 % av varene i sitt sortiment for å være med på topplisten. På den måten får vi tegnet et bilde av prisnivået, som er målet med denne testen. En litt mer utfyllende begrunnelse står på side 2 i testen: http://www.hardware....butikk/107595/2

Slik er det jo hver gang denne testen kommer, At det blir mange innlegg i formuet om PIXmania.

Hadde Hardware folkene lest gjennom alle disse kommentarene i formumet hvert år så hadde de nok lært og ikke tatt med PIXmania i denne testen flere ganger.

Så da blir det bare automatisk mange innlegg fra folkene, Kanskje Hardware tar med PIXmania med vilje for å få litt liv i forumet ?

Hva mener dere ?

Jeg kan betrygge deg med at vi leser alle innleggene i artikkelkommentarene våre. Forrige gang Pixmania vant kom mange av de samme kommentarene som i dag, men det endrer fortsatt ikke det faktumet at Pixmania er en nettbutikk på det norske markedet, og prisene er hva de er.

Vi kan ikke lage en helt objektiv test og utelukke enkeltbutikker på et subjektivt grunnlag. Det vi imidlertid kan gjøre er å fronte brukernes erfaringer fra prisguiden, noe vi denne gangen har gjort.

http://www.prisguide...tikker/pixmania

Norges billigste nettbutikk, men av topp 3 er ingen egentlig norske!?

Pixmania bør ikke betegnes som en Norsk nettbutikk bare fordi de har service-damer i norge som snakker norsk, da de verken har lager i Norge eller i Norden.

Når produkter sendes FRA Norge, kan nettbutikken betegnes som norsk.

Når produkter sendes TIL Norge, synes ikke jeg den bør betegnes som en "Norsk" nettbutikk, med tanke på retur og levering osv.

Ikke at dette nødvendigvis har noe relevans for artikkelen, tilgi meg for å være litt pirkete en onsdags formiddag :-)

Kriteriene som setter rammene for hvilke nettbutikker vi har valgt står under andre mellomtittel på side 2:

http://www.hardware....butikk/107595/2

Det er mange utsalgssteder her til lands, uavhengig av hvilke produkter de måtte selge, som ikke er Norskeid oppover i hele systemet. Men så lenge de faller under norsk forbrukerkjøpslov så har vi tatt de med fordi butikkene konkurrerer her til lands.

Classic hw.no

Det burde vært påkrevd ett visst servicenivå for å være med i testen.

At pixmania får æren av å være på førsteplass gjør meg rett og slett kvalm! Skamme seg hw.no! >_<

At Pixmania, med lager i Frankrike, havner på førsteplassen i denne testen er ikke annet enn tragedie. For å ikke kjenne til den dårlige omtalen Pixmania får(angående kundeservice) må man ha levd i en hule de siste årene. Og en som har levd i en hule de siste årene burde ikke skrive en slik test som dette...

Vel, når en butikk havner på førsteplass så ligger det i kortene at butikken får en del mersalg som en følger av dette. Om redaksjonen her synes det er helt greit å premiere Pixmania for noe som helst så får de da ta kritikken for det.

Latterlig at dere vil anbefale noen å handle hos pixmania!

Hei,

Se det første svaret lenger opp. Dette er en pristest, ikke en "beste nettbutikk"-test, noe både tittel, ingress, emblemer og store deler av brødteksten forteller. Basert på de kriteriene vi har satt, som vi fronter hele veien, er resultatet hva det er.

Nøyde meg med å skumlese denne litt triste artikelen. Kunne ikke tenke meg å kjøpe duppeditter uten å se og prøve noen funksjoner i butikk. Men en artikkel om hvilken netbutikk som gir gode priser inkludert moms og frakt. I artikelen står det at du får bedre rettigheter i en nettbutikk?. Men hvordan er det med garanti og reklamasjon fra pixmania som da er fransk. Har man da 2års garanti på tv hvor døde piksler dekkes det første evt 2året også fra enkelte produsenter og hva med reklamasjonen. Servicen på min lokale butikk er god litt stive priser på enkelte produkter men viker litt på prisen så det blir rimeligere. Det jeg kjøpte ifjor som er billigere på nett var tv og speilrefleks hadde spart 4000ca på å kjøpe på nett.

Siden Pixmania har norsk språk på sine nettsider, oppgir prisene i norske kroner og ellers henvender seg direkte til norske kunder, får du de samme rettighetene som i andre nettbutikker som oppfyller de sammme kriteriene. (deriblant de store som Komplett, MPX, Netshop, PS, Multicom osv.). Enkelte nettbutikker velger imidlertid å gi deg bredere vilkår enn det som er satt i lovverket.

Vell Newegg sender internasjonalt nå, så antar de er med neste år hw.no?

Dessverre, nei. Newegg faller ikke under det norske lovverket som er hovedkriteriet for hvilke nettbutikker som er med i denne testen.

Billigste varer, kanskje

MEN dere har ikke regnet med frakt og da ville pixmania ha havnet på siste plass

Bruker prisjakt mye og da er som regel pixmania billigst, men med frakt blir de mye dyrere enn konkurentene

NetonNet har elendig utvalg

Og ja, Norges billigste? som sagt er ingen av de på topp 3 norske...

Tok dere med Play.com og amazon.co.uk?

Frakt er tatt med i beregningene, som beskrevet på side 2: http://www.hardware....butikk/107595/2

Av samme grunn som at Newegg ikke er med i testen, er heller ikke Amazon eller Play med.

Lenke til kommentar

Det er en uttalelse i testen jeg reagerer på, og som jeg ikke fatter at HW har dekning for i testmaterialet: "Varehusene billige på nett". Testen viser jo ettertrykkelig at de IKKE er billige på nett. Tvert imot er de svært dyre. De er kanskje billigere på nett enn de selv er i butikk, men det er da et temmelig absurd sammenligningsgrunnlag i en test av nettbutikker. Overskriften burde vært "Varehusene dyre på nett" eller kanskje "Varehusene er dyre".

Kan hende reagerer noen på den uthevede skriften, men det er slik den er brukt i artikkelen - hvor overskriften nærmest fungerer som villedende reklame for dyre varehus. Særlig gjelder det når man ser underoverskriften i sammenheng med tittelen på artikkelen.

Hei,

Takk for tilbakemeldingen.

Grunnlaget for den mellomtittelen kommer fra at varehusene (Elkjøp, Expert, Siba, Lefdal) har priser som er et hakk under gjennomsnittet. Det er tatt med for å vise at selv om man skal handle på nett, bør man ikke umiddelbart utelukke både varehusene og spesialforhandlerne (Fotovideo, Digitalimpuls osv.) Varehusene hadde imidlertid ikke nok produkter til at de ble med på topplisten.

Hvis du ser på tabellen som tar for seg alle resultatene: http://img.gfx.no/1020/1020845/totalbilde.jpg

Der ligger varehusene i bolken for 5-15 produkter, med priser som ligger fra 4,1 til 6,2 prosent under det totale gjennomsnittet, mens Fotovideo ligger 9,1 % under . Det er lave priser, men ikke fullt så lave som de billigste nettbutikkene. Jeg er helt enig i at resultatene ikke viser at de er billigst, men de er fortsatt gode.

Lenke til kommentar

Nilsen: Jeg skal krype til korset og moderere "svært dyre" til "dyre". :)

Gjennomsnittsprisen påvirkes sterkt av de aller dårligste butikkene, som basert på min kunnskap om dem også har lav omsetning. Disse gir ikke uttrykk for hva folk flest betaler for varene på nett. Når de fleste store nettbutikkene ligger lavere i pris enn varehusene, er ikke "billige" en riktig beskrivelse. Varehusene fortjener ikke den overskriften i denne settingen.

Testen er uansett god, og det er hyggelig at skribentene fremdeles tar seg tid til å diskutere med pirkete lesere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet at dustinhome sine kontor ligger i sverige, med lager osv i sverige?

Jeg synes HW har vært ryddige denne gangen, og fokusert litt mer på det med brukeropplevelse og brukererfaringer og ikke bare pris som sist.

Begrenset hvor mye man skal prøve å beskytte folk ifra seg selv. "dont dry your pet in the microwave" nivået klarer vi oss uten.

Dustin sitt hovedkontor ligger i sverige ja, men det norske kontoret ligger i Oslo, og gjør at Dustin med rette kan kalle seg en norsk butikk mtp. at de faktisk har en tilstedeværesle i Norge.

Pixmania derimot er et fransk firma med en nettside tilgjengelig på Norsk.

https://www.guleside...as:p10001768739 om du skulle være i tvil angående Dustin.

Var jeg ikke klar over, mente sikkert at alt var flyttet til sverige.

Mener vi havner i sverige om vi ringe supporten i alle fall.

Lenke til kommentar

De som kritiserer Hardware for at Pixmania vinner på en pristest, burde skamme seg! Dere feiler i å skille pris fra kvalitet i en pristest, og det er direkte pinlig på deres vegne! Mener dere at det er den smarteste dama som vinner Miss USA også? Dere forsøker å manipulere Hardware.no til å forvrenge sannheten. Fydda.

Pristest er pristest, Pixmania er en nettbutikk og den har en rettet side mot salg til Norge som forholder seg til det lovverk som gjelder for slik handel. Så lenge Hw.no vurderer at de ikke er diskvalifisert i forhold til deres definisjoner, hører de til på toppen av pristesten.

For alt annet bør og skal dere sjekke webshopguiden. Jeg har selv kjøpt ting med STOR økonomisk fordel fra Pixmania, men bare etter jeg har vurdert risikoen med dårligere ettersalgs-support opp mot økonomisk fordel. Om dere kjøper hos Pixmania, Amentio, Deal eller hvem som helst andre, bør... Nei, SKAL dere først gjøre en vurdering på om risikoen med å handle med en stor, kjent men noe problematisk fransk nettbutikk er for høy i forhold til hva dere sparer.

Når det er sagt, synes jeg det er rart at det er såpass stort sprik mellom det vi alle "vet", og det webshopguiden viser. Mange har hatt problemer med Pixmania, og de har langt flere klager og nesten ikke noe skryt her i forumet. Men det som vises i webshopguiden (nå "nettbutikker") viser en helt annen virkelighet. De har flere stemmer enn Komplett, Dustin Home, Elkjøp og PS-data tilsammen? Og en overvekt av fornøyde kunder også?

Hvor er disse fornøyde kundene på forumet?

I remain sceptical.

Forøvrig lærte jeg i denne tråden at newegg nå sender internasjonalt? Det er jo flotte nyheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...