Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får jeg særskilt vurdeing? Jeg har autisme

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en person med en rekke "feil". Er født prematurt og har alvorlige lærevansker og konsentrasjonsvansker.

I tilegg fikk jeg diagnosen gjennomgripende utviklingsforstyrrelse i ungdomsårene (også kalt autisme). Som ved alle autister er det forskjellige grader. Noen er veldig utviklingshemmet mens andre klarer seg meget bra.

Jeg klarer meg ganske greit til hverdags men har problemer med sosial kontakt, interaksjon osv. Alt dette har ført til en del problemer i skolen.

På samordnet opptak sine sider står det:

Du kan be om særskilt vurdering når særlig tungtveiende grunner (sykdom, funksjonshemming e.a.) gir grunn til å tro at din poengsum ikke gir et riktig bilde av dine kvalifikasjoner.

Jeg mener jeg definitivt oppfyller dette kriteriet og har søkt som en særskilt vurdering. I tilegg la jeg med egenerkæring, legeerklæring og diagnoser. Jeg mener det er totalt urimelig at jeg blir vurdert på samme grunnlag som de andre søkerene. Men hva er sjansene med mine diagnoser å få gjennomslag for dette?

Er det noen med erfaring fra dette eller som har kompetanse på området, som kan si noe om dette?

Hva skjer om dette blir innvilget, får jeg plass på første priovitet da?

Ønsker gjerne innspill og kommentarer. Anonym poster: c2b316db6ed36edb3673646975d6e8ca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger til grunn at du rent faktisk har generell studiekompetanse og ikke har behov for dispensasjon fra dette kravet.

Vurderingstemaet og hovedvilkåret, jfr. opptaksforskriften § 7-13 (1), er hvorvidt dine ordinære karakterer gir et misvisende inntrykk av dine ferdigheter. Tilleggsvilkåret er at avviket skyldes "annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming, eller andre spesielle forhold". I disse vilkårene ligger det at avviket må være av en viss størrelse, og det må være et uvanlig avvik. Slik du beskriver det er dette vilkåret oppfylt.

Hva er så konsekvensen av at du fyller vilkåret? Du får ikke automatisk tilbud, og du blir ikke første prioritet. Det følger av opptaksforskriften § 7-13 (3) at opptaksinstitusjonen skal foreta en konkret og selvstendig vurdering av hvorvidt dine underliggende ferdigheter er like gode som de studentene som får opptak ved institusjonen, og som får sine ferdigheter vurdert ut fra hva de presterer når karakterene skal settes.

Med andre ord: Du må være like god som de andre som får opptak, men kvaliteten skal vurderes ut fra dine ferdigheter, og ikke dine karakterer.

Lenke til kommentar

Hei du.

Jeg fikk særskilt vurdering av Samordna Opptak og jeg har Asperger Syndrom. På skjemaet fra PPT sto det egentlig mye mer enn det som er reelle problemer for meg i dag, så jeg vil tro at autisme kvalifiserer for særskilt vurdering. Hvis ikke det gjør det - hva skal da kvalifisere for det?

Lenke til kommentar

Det mest aktuelle problemet tror jeg ikke vil være å komme inn på et studium, men å opprette kontakter med medstudenter, og fungere sosialt slik at du blir istand til å møte opp og gjennomføre. Det forresten utrolig mange med sånne trekk som har bra karriere og har fått til bra ting i livet. Han her f.eks

Det er bare basert på hva jeg har sett (at han er en høyt-fungerende autist). Ellers kan du se på Bill Gates som har klare trekk naturligvis, ellers tror jeg forbes 500 ville være et bra utgangspunkt. Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...