Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus- TRT (Tinnitus retraining therapy) - Erfaringer?

Arby

Anbefalte innlegg

Hei :)

Var russ i 2011. Etter flere uker med lite søvn, høy musikk samt en kraftig forkjølelse mot slutten fikk jeg en susing/brusing i ørene som er der et år senere. Dette på tross av at jeg brukte ørepropper. Redningen har vært en naturlydgenerator som jeg har stående på nattbordet. Men jeg har i perioder vært svært skremt over hvor langt ned jeg har vært pga tinnitus. Det har gått litt opp og ned, stort sett har det gått ganske bra.

Det har nå snart gått et år, og jeg har helt gitt opp håpet om at dette skal bli bedre av seg selv. Derfor har jeg bestemt meg for å begynne med Tinnitus Retraining Therapy. Dette er så vidt jeg har fått med meg, det eneste behandlingstilbudet som kan lindre/fjerne tinnitus.

Lurte på om noen her har noen erfaringer rundt TRT? Har skjønt at dette ikke er en quick fix, har lest at det kan ta alt fra 1 til 2 år før man oppnår merkbar forandring. Til gjengjeld gir det svært gode resultater på 80% av pasienter.

Så, gjerne post erfaringer rundt tinnitus/TRT.

Kan legge til at jeg leste en oppløftende artikkel i illustrert vitenskap for litt siden. Her har man utviklet et behandlingstilbud som nå er inne i forsøkfase på mennesker, og har vist svært gode resultater.

http://illvit.no/sykdom-behandling/tinnitus-farvel-til-oresus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaringer med TRT, men har tinnitus, og klarer fint å leve med det uten noen form for behandling.

Mitt tips er å ikke fokusere på det. Når det er helt stille i rommet, så blir jeg gal av suset. Prøver derfor å ha musikk, tv e.l. på i bakgrunnen, slik at det er mindre hørbart.

Hvis du kjører bil, så har du sikkert opplevd at du kjører på vei fra A til B, og "plutselig" er du fremme, uten egentlig å ha fulgt noe særlig med. Prøv å oppnå samme effekten med øresusen, så ordner det seg nok :-)

PS: Nei, det blir ikke bedre. Om noe, så blir det verre. Det er bedre å være ærlig i første omgang og innrømme det ovenfor seg selv. Suset blir aldri borte. Du blir bare flinkere til ikke å fokusere på det :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, har lært meg å unngå stille omgivelser, prøver alltid å ha noe bakgrunnsstøy. Om dagen går det som regel greit, kan fint glemme tinnitusen i mange timer før jeg hører den igjen :p Problemet er vel om natten, og det er hovedsakelig derfor jeg prøver TRT. Noen netter går helt fint, sovner nesten uten problemer. Andre er helt jævelige.

Du har nok også rett at det er bedre å akseptere at jeg alltid kommer til å ha en viss form før øresus. TRT er et opplegg som gjør det langt lettere å ignorere tinnitus, det er ingen permanent kur.

Takk for svar, godt å vite at man ikke er alene :) Har skjønt at tinnitus er noe som plager langt flere enn jeg trodde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kraftig tinitus og har hatt det i mange år. Man må bare lære seg å leve med det. Det værste for meg er å høre hva andre sier hvis det er flere som snakker rundt meg.

Jeg veit det er mange som må ha lyd på øret for å få sove, noe ala natursounden din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kraftig tinitus og har hatt det i mange år. Man må bare lære seg å leve med det. Det værste for meg er å høre hva andre sier hvis det er flere som snakker rundt meg.

Jeg veit det er mange som må ha lyd på øret for å få sove, noe ala natursounden din.

Har du ikke vurdert TRT eller lignende? Tror det kunne hjulpet deg. Kan også være at et høreapparat vil hjelpe deg, men det har du kanskje allerede. Har ganske realistiske forventninger til hva jeg vil oppnå med TRT, men tror det kan lindre plagene. Ellers så tror jeg forskerne begynner å komme nærmere til en mer permanent løsning på tinnitus, selv om det enda kan være flere år inn i fremtiden. Forsøk på mennesker har begynt i Belgia, så det er ikke umulig at det vil gå ann å bli kvitt det for godt innen overskuelig fremtid. Det er mulig jeg er overoptimistisk, men merker at det blir lettere å takle dersom jeg tenker at jeg ikke må gå med dette for alltid.

EDIT: skriveleif

Endret av Arby
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om tilstanden. Det er som sagt mest plagsomt når det er flere som snakker samtidig og jeg må nok ha tv/radio litt høyere på enn godt er men som sagt så lever jeg helt greit med det.

Jeg tror nok det beste er å bare innfinne seg med situasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...