Gå til innhold

Noe håp for harddisker som ikke vil starte og lager klikkelyder?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en del harddisker som ikke vil starte og lager klikkelyder i stedet.

Typisk repetive klikk.

Har hørt rykter om at det går an å bytte deler i disse diskene og få de til å fungere igjen.

Har m.a. en 750 GB Western Digital WD7000AACS som jeg gjerne skulle ha fikset.

Tips råd til en newbee på dette?

Er det skadelig å åpne lokket på selve harddisken ? Når begynner det å bli farlig og må overlates til eksperten ?

Vil helst ikke betale i dyre dommer for å få fikset disse diskene om det går an å fikse de selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan KANSKJE bytte kretskort, men du har mest sannsynlig mekanisk feil og ikke elektronisk.

Disken din er med andre ord toast, åpner du den så er den død da ett støvkorn saboterer lesehodet fullstendig, det er likt som å krasje i en fjellvegg i 120 km't.

Om du ikke har noe spes på disken så kaster du den, ellers må du vurdere gutter som IBAS, men det er dyrt.

Lenke til kommentar

Som han sier. Aldri aldri åpne opp en hd det tar 1 sek så har den fett/støv fra lufta på overflaten på hd skivene, og da er det goodby. Er derfor hd`r blir åpnet i spesielle støvfri rom. Ellers så er det 2 feil som oftes skjer. Enten så har lesehode blit ødelagt og ender opp med å gå frem og tilbake som er klikke lyden du høre. Ellers så har krestkorte blitt ødelagt og da vil lesehode også bli forvirret om hva som skjer og lager lyd. Som sagt du kan få tak i nye kretskort å teste ut med, eller kanskje få låne hos en kompis som har helt likens hd.

http://www.hddzone.com/

http://www.hdd-parts.com/

Virker som greie sider å kjøpe i fra.

Lenke til kommentar

Hei, det høres ut som at du opplever en begynnende diskkrasj. Som det sies, kan det være kretskort eller at lesehodene er ødelagt, MEN vår erfaring er at størstedelen av slike skader kommer fra en fysisk skade. dvs et disk-/hode krasj. Dette betyr at lesehodene kommer i kontakt med selve magnetskivene og skraper av magnetbelegget. Sånne type skadet klarer man ikke å fikse ved hjelp av software. Hvis det er en begynnede diskkrasj vil skaden forverre seg for hver gang man slår på HD. Du bør vurdere verdien på dataene for deretter bestemme deg hva du ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar

Du kan KANSKJE bytte kretskort, men du har mest sannsynlig mekanisk feil og ikke elektronisk.

Disken din er med andre ord toast, åpner du den så er den død da ett støvkorn saboterer lesehodet fullstendig, det er likt som å krasje i en fjellvegg i 120 km't.

Om du ikke har noe spes på disken så kaster du den, ellers må du vurdere gutter som IBAS, men det er dyrt.

Det er for så vidt riktig som du sier, at det ikke er sunt å åpne en harddisk selv. Men nå er det ikke slik at støvkorn nødvendigvis ødelegger disken i det du åpner den. Dersom du ikke har noe spesielt viktig på den, kan du godt gjøre et forsøk på å åpne den for å redde data før du kaster den. Jeg har selv gjort dette på to disker, og de fungerer fortsatt 2 år etter at de ble åpnet. Jeg bruker dem likevel ikke til viktige data. Begge disse diskene hadde "klikkelyder", og det var lesehodene som hadde hengt seg opp "mekanisk" etter slag.

Lenke til kommentar

Takker for svar IBAS.

Tror jeg prøver bytte av kretskort på diskene i starten, og så får jeg se hva jeg gjør med de... Er en god del familiebilder etc på en del av diskene så håper på å få gjenopprettet disse.

Igjen: Er det noen som vet hvilke eksterne firma som f.eks. Harddisk.no og evt. Elkjøp benytter seg av på B2B-markedet for å utføre denne typen mer vanskelige recovery operasjoner?

Tipper det er noen i mellom- og lavere sjiktet her også når det gjelder pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...