Anonym259235 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Jeg har hørt at man kan få en alvorlig sykdom hvis man får for mye jern i kroppen. Hva slags sykdom er det, hva skjer, og hva er symptomene? Hvor mye jern må man spise for å få den sykdommen? Hvis vi sier en person spiser en brødskive med leverpostei hver dag i 2 år, ligger den personen i faresonen da? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Du tenker på hemokromatose. Og, nei, du ligger ikke i faresonen. Endret 10. april 2012 av L4r5 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Selv om jeg ikke er i faresonen vil jeg fortsatt vite litt om hva sykdommen går ut på, og symptomene. Hvor mye må man faktisk spise for å få den, målt i leverpostei? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Hemokromatose Den er arvelig så det har ikke noe med hvor mye jern man spiser å gjøre Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Skrumplever. Du må nesten være syk (hemokromatose, eller hemosiderose) for å klare det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hvor mye må man faktisk spise for å få den, målt i leverpostei? Altså, en tilfeldig valgt leverpostei har 6mg jern pr 100 gram. Du begynner å få lette symptomer ved 10mg/ kg kroppsvekt. Hvis du for eksempel veier 60 kg må du altså få i deg 600mg jern eller med andre ord omtrent 10 kg leverpostei i løpet av ganske kort tid. Jeg tror ikke jernforgifting via leverpostei er noe du trenger å bekymre deg for.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå