Gå til innhold

Hjelp til bytte av hovedkort/cpu

Anbefalte innlegg

Hei,

En kompis av meg har slitt lenge med at PC henger seg/restarter av seg selv helt tilfeldig, dette skjer først og fremst ved lasting av spill. Alle drivere har vært oppdatert flere ganger, og det har blitt forsøkt å skifte ut skjermkort og RAM, uten hell. Ønsker nå å skifte ut hovedkort(evt prosessor) for å se om det hjelper. Hovedkortet vi vil bytte ut er et Rampage Extreme, prosessor er en Intel core 2 quad q9550 2,83 ghz. Noen som har tips til aktuelle hovedkort som er kjent for å fungere stabilt med denne prosessoren? Vil helst slippe å overklokke/endre på noen BIOS-innstillinger for å få det til å fungere optimalt, det bør rett og slett være så "plug-and-play" som mulig.

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjærn alt av støv i maskinen. deretter sjekk temperaturen.. dette er temmelig typisk temperatur problemer..

som standard har de fleste hovedkort definert nedstengning ved spesielle temperaturer..

kan være dårlig kjølepasta mellom cpu og kjøleren.. eventuelt bare dårlig kjøler/vifte

hvis maskinen bare henger seg.. så er det ofte store problemer med "småfeil på hardisker".. som kan foresake sånt..

Hvis det ikke er temperatur feil.. eller til nød hardisk feil.. så kan desverre ikke jeg hjelpe noe..

Lenke til kommentar

Gigabyte GA-X48-DQ6. Dette er vel omtrent det eneste X48 hovedkortet man klarer å få tak i.

Q9550 støttes, så vidt jeg vet med standard BIOS.

Personlig ville jeg vurdert å oppgradere hele plattformen. Q9550 er ikke dårlig, men det er en CPU som har noen år på baken. Og om det nå ikke skulle være hovedkort som er problemet er det nesten umulig å få tak i en 775 sokkel CPU i dag.

Ellers, gjør som de foregående anbefaler. Fjern støv, sjekk temp etc.

Lenke til kommentar

Takk for tips, har faktisk ikke tenkt tanken at det kan være noe med CPU-kjølingen :nei:

Maskinen er rengjort flere ganger, og GPU ligger på ca 40 grader, men CPU ligger idle på 60 og går opp til 70-76 etter 5 minutter med Skyrim. Er jo ikke skyhøyt, men over tid vil jeg tro det er i meste laget(og har ikke fått sjekket hvor den ligger etter flere timer). Ny CPU kjøler + pasta blir kanskje veien å gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...