ti-guru Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 har nettopp begynt med java. lurer på om det er mulig å kompilere et program andre steder enn i mappen der javac ligger. sett at jeg har en fil som ligger i c:documents and settingsadminstratormy documentsjava> og at javac ligger i c:javabin>. Hvordan kan man da kompilere filen test.java som ligger o adminstratorjava-mappen UTEN å flytte det til bin-mappen? og når det kommer til selve kjøringen av programmet. finnes det en måte å kjøre programmet i windows uten command prompt? sånn i retning av at man bare klikker på en fil akkurat som et hvilket helst annet program? (eks. win media player eller minesveiper osv) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Ja, sålenge du har satt stivariablene riktig, er ikke det et problem. Javaprogram uten prompt kjører du med javaw.exe istedetfor java.exe, eller at du lager en .bat-fil tilordnet til programmet. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 25. august 2003 Forfatter Del Skrevet 25. august 2003 er meeeget fersk... :oops: kunne du forklare dette i enda støre detalj? hvordan man ordner en path? hvordan man lager en bat som gjør dette? er ikke mulig å gjøre om en class-fil til noe kjørbart. mye bedre med bare en fil som man klikker på uten at man må ha et helt arkiv av andre filer som må passes på. eller? Lenke til kommentar
znora Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 for å slippe å legge fila i bin hele tia må du som tidligere nevnt adde disse console kommandoene. dette betegnes ofte som classpathen, og det er omtrent en halv skokk andre poster hær på forumet + en hel masse sider om tematet, men det kan oppsumeres slik: hyreklikk på my computer>properties>adwanced tab øverst i høyre gjørne>enviroment variables>fin "path" under system variables>klikk på "path" så på "edit" like under>skriv ; C:dær du har har installert javacompilerenbin>ok når det gjelder kjøring av programmer kan du nok bare glemme å skaffe deg .exe filer av programmene dine. .bat filer er enkle å lage å skriver dos-kommandoer for deg. høyreklikk>new>text document åpne dokumnetet og skriv java "filnavn" save fila som .bat kjør den desverre bruker du da virtual java machine som jeg ovenfor forklarte åssen du legger til. jeg tror du kan kjøre virtual java machine i win XP uten å ha installlerte Java SDKen men jeg er ikke sikker : og hvis du ikke fatta deet så skriv gjerne igjen Lenke til kommentar
smetho Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Kan også bruke -jar filer da, som kan gjøres kjørbare. Disse inneholder alle lassfilene (samt eventuelle andre). Dette er et greitt alternativ til exe-filer, og de fungerer på alle plattformer. En del større IDE har innebygget funksjoner for å lage dette (selv om det ikke er så vanskelig å gjøre manuelt hvis du har gjort det en gang før). Kan forresten få koden kompliert rett til maskinkode ved 3.parts programmer. Da kan en vel få exe-filer, samt ytelsen blir bedre (kjøres ikke gjennom JVM). Dette har jeg desverre litt liten kunnskap om, så correct me of I`m wrong! Lenke til kommentar
znora Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 gidder du å forklare åssen man lager slike Jar filer?? er det bare en java-zip cind of? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 gidder du å forklare åssen man lager slike Jar filer?? er det bare en java-zip cind of? Du kan finne masse info her. Ellers har de fleste større IDE wizards for dette såvidt jeg har sett. Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 gidder du å forklare åssen man lager slike Jar filer?? er det bare en java-zip cind of? jepp ren zip som renames - må bare inneholde en liten fil som sier noe om main-class eller noe sånt. Men du får lese, så skjønner du det nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå