Gå til innhold

Htpc som passer bra til xbmc


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var stor fan av xbmc til xbox og kunne tenke meg en bra htpc som passer bra til xbmc i dag. Bruker den primært til 1080 filmer og 720 tv-serier. Kunne også tenke meg at den takler det som kommer av nye lydformater frem i tid.

Er det noen ferdig pakker dere kan anbefale, eller noe enkelt man kan bygge selv?

Helst ikke mere enn 5-7000 kr :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi er et godt alternativ, men føler at den er rettet mot nerdene i samfunnet ;)

Hvis man ikke føler den er et alternativ så er det å bygge selv en god mulighet, eller så har multicom.no sine Asrock fått veldig gode tilbakemeldinger.

 

Når det kommer til xbmc så er nesten eneste kriteriet nvidia-skjermkort.

Linux har aldri vært god venn med AMD, men det ser ut til å ha løst seg de siste ukene, men jeg ville fortsatt gått for nvidia :)

Endret av RuZleBiFf1
Lenke til kommentar

Raspberry Pi er et godt alternativ, men føler at den er rettet mot nerdene i samfunnet ;)

Hvis man ikke føler den er et alternativ så er det å bygge selv en god mulighet, eller så har multicom.no sine Asrock fått veldig gode tilbakemeldinger.

 

Når det kommer til xbmc så er nesten eneste kriteriet nvidia-skjermkort.

Linux har aldri vært god venn med AMD, men det ser ut til å ha løst seg de siste ukene, men jeg ville fortsatt gått for nvidia :)

 

Hmm.

Når noe tordenvær tok rotta på en dvi utgang på gammelt gtx8800 ultra jeg brukte i xbmc maskinen min sa fyren i butikken sa det var bedre videoakslerasjon i ett radeon kort opp mot xbmc.(64bit win7)

Har jeg blitt bløffet til å kjøpe noe dritt nå :-( ??

Lenke til kommentar

Forslag:

 

post-39258-0-23046400-1334179096_thumb.jpg

 

Legg merke til Laptop strømforsyningen, hovedkortet har inngang for 19v. Du trenger da ikke å bruke PSU i kabinettet og minimerer støy og varme.

 

Bruker samme hovedkort og CPU selv og det fungerer meget bra.

 

Jeg vet jeg har foreslått denne løsningen mange ganger her nå, men jeg gjør det kun for at det er en velfungerende løsning

Lenke til kommentar

 

Hmm.

Når noe tordenvær tok rotta på en dvi utgang på gammelt gtx8800 ultra jeg brukte i xbmc maskinen min sa fyren i butikken sa det var bedre videoakslerasjon i ett radeon kort opp mot xbmc.(64bit win7)

Har jeg blitt bløffet til å kjøpe noe dritt nå :-( ??

 

Neida :) Nvidia/ATI-problematikken ligger på OS-nivå. Har ingen ting med xbmc å gjøre.

Ettersom trådstarter ikke nevnte hvilket OS han skulle kjøre regnet jeg med at det var live-cd'n til xbmc som var aktuelt.

Denne kjører ubuntu i bunnen, og som jeg skrev; linux har aldri vært god venn med ATI.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslag:

 

post-39258-0-23046400-1334179096_thumb.jpg

 

Legg merke til Laptop strømforsyningen, hovedkortet har inngang for 19v. Du trenger da ikke å bruke PSU i kabinettet og minimerer støy og varme.

 

Bruker samme hovedkort og CPU selv og det fungerer meget bra.

 

Jeg vet jeg har foreslått denne løsningen mange ganger her nå, men jeg gjør det kun for at det er en velfungerende løsning

 

Dette ser ut som et godt forslag, qtek. Har du forsøkt å installere XBMCbuntu på disse komponenetene? Funker det?

Bruker du HDMI utgangen når du har koblet denne til TV'en? det er ikke noe problem å få både lyd å bilde ut av HDMI?

Lenke til kommentar

Forslag:

 

post-39258-0-23046400-1334179096_thumb.jpg

 

Legg merke til Laptop strømforsyningen, hovedkortet har inngang for 19v. Du trenger da ikke å bruke PSU i kabinettet og minimerer støy og varme.

 

Bruker samme hovedkort og CPU selv og det fungerer meget bra.

 

Jeg vet jeg har foreslått denne løsningen mange ganger her nå, men jeg gjør det kun for at det er en velfungerende løsning

 

Dette ser ut som et godt forslag, qtek. Har du forsøkt å installere XBMCbuntu på disse komponenetene? Funker det?

Bruker du HDMI utgangen når du har koblet denne til TV'en? det er ikke noe problem å få både lyd å bilde ut av HDMI?

 

Har ikke testet med annet enn Windows 7 og Mediaportal, eller det vil si at jeg har testet XBMC men kun for windows flere ganger men ender med å avinstallere det igjen,

Har en helt stabil Mediaportal installasjon med 3 TV tunere her og er så langt meget fornøyd med det.

 

Jeg bruker HDMI utgangen til TV ja, men jeg kjører ikke lyd i den. Bruker den optiske utgangen til en DAC og selvbygd effektforsterker. Bilde og lyd via HDMI funker helt fint da jeg testet det når jeg fikk den tven jeg har nå.

 

OBS!! Ser nå at jeg har lagt feil minnemoduler i forslaget over, dette hovedkortet bruker so-dimm moduler(laptop minne)

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på diverse alternativer og lurer på om dette kan være en bra løsning?

Jeg skal som sagt bruke det til å se 720p tv serier og 1080 filmer. Hadde vært fint om både lyd og bilde kan gå igjennom hdmi inngangen inn i forsterkeren. Jeg tenker å installere en ferdig linux pakke med xbmc :)

post-43029-0-38271800-1335377377_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på diverse alternativer og lurer på om dette kan være en bra løsning?

Jeg skal som sagt bruke det til å se 720p tv serier og 1080 filmer. Hadde vært fint om både lyd og bilde kan gå igjennom hdmi inngangen inn i forsterkeren. Jeg tenker å installere en ferdig linux pakke med xbmc :)

 

Det ser jo bra ut det der, men hvorfor grafikkortet? GPUen innebygd i prosessoren takler da disse oppgavene uten noe problemer. Og hvorfor ikke velge i3-2120T prosessoren, da får du en maskin med bedre plass, mindre kjøler og at den vil bruke mindre strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...