Gå til innhold

[Løst] Ønsker hjelp til å finne en stereo-forsterker med digitale innganger.

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny stereo-forsterker / receiver. Den skal drive ett par DM 685 fra B&W. I dag har jeg en Harman / Kardon AVR 130, noe jeg ikke tror er spesielt fordelaktig, fordi det er en surround-receiver og den yter bare 55W (8 Ohm). Ser derfor etter en STEREO-forsterker med litt mer krefter, men det er ikke så greit fordi jeg har endel krav:

• Bruksområde (fra viktigst til minst viktig): Spille musikk, se film og TV.
  • Lydkilder: Airplay med Airport Express (optisk kabling), Blu-ray (hdmi/optisk/RCA) og TV (hdmi/RCA). Ikke krise om TV ikke støttes)
  • Helst utgang til subwoofer. Er fordelaktig i noen musikksjangre.
  • Pris <4000

Problemet er altså disse digitale portene som jeg må ha. Slik jeg ser det må jeg ha en stereoreceiver med innebygd DAC, som for eksempel HK 3490 eller Onkyo AVL5. Eventuelt kan jeg kjøpe vanlig forsterker (Har sett på Yamaha AS-500 og NAD) også ha en DAC ved siden av. Et siste alternativ er å kjøpe en kraftigere hjemmekino-receiver, men det har jeg ikke så lyst til med mindre den er veldig god på 2 kanaler og musikk (noe jeg har forstått er sjelden).

Er det noen som har noe tips til opplegg jeg kan satse på? Er villig til å kjøpe brukt for å få budsjetter på 4000 til å strekke seg litt lenger, så om noen vet om noe i Oslo-området så er det bare å lenke.

Takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er synd ikke den nye 651 til Cambridge har flere digitale innganger... Den ville passet knallbra!

Du kan eventuelt se etter en Cambridge Dacmagic og en Cambridge 650A. Denne pakken bør du få for 4k uten for store problemer på brukten. Finfin match til B&W!

Alternativ kan du se etter Hegel, som også passer fint.

Lenke til kommentar

Gode forslag det, men jeg ser Dacmagic har ikke mulighet for fjernkontroll. Da blir det fort litt tungvindt for kjæresten min å bruke. Bruker en Logitech fjernkontroll i dag som programmeres til å gjøre alt med ett trykk. Hun syntes det er vanskelig nok :confused:

Så rart at 651 bare har én USB-inngang. Hva i all verden tenkte de på der? Finnes det noen USB -&--#62; Optisk adapter?

Oppdatering: Kjøpte i dag en Yamaha A-S700 som jeg fikk billig. Kjøper noen gode signalkabler nå i mellomtiden og sparer opp til en ordentlig DAC som jeg kan kjøpe til sommeren.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Det burde bli bra det, på sikt.

Det er ikke så mange DAKer som har fjernkontroll eller sensing av input. Det er kanskje synd.

Har du vurdert en rimelig forforsterker med DAK og analoge utganger og en rimelig effektforsterker?

Meridian har en del gamle enheter som har det du trenger til en svært overkommelig pris. Jeg bruker faktisk en 562 fra Meridian. Den får du for rundt 2.000 kroner.

(Jeg bruker en digital utgang, inntil jeg får spart opp til siste generasjon prosessor fra Meridian.. Funker bra sammen med aktive høyttalere.)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg er er forelsket i lyden fra min Yamaha A-S700. Den låter helt fantastisk, så vil nødig kvitte meg med den. Har gitt opp å finne en DAC som vil fungere enkelt med fjernkontroll, så belager meg på å kjøpe 2 stk DACmagic (el.) og sette én fra hver digitale kilde og til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg er er forelsket i lyden fra min Yamaha A-S700. Den låter helt fantastisk, så vil nødig kvitte meg med den. Har gitt opp å finne en DAC som vil fungere enkelt med fjernkontroll, så belager meg på å kjøpe 2 stk DACmagic (el.) og sette én fra hver digitale kilde og til forsterkeren.

Etter at Dacmagic+ kom så har jeg sett en del på relevante bruktmarked. Det burde være grei skuring å få tak på disse brukt til 1.500 per stykk.

Spørsmålet er om du synes at det er verdt 1.500 å slippe å lette på skinka opp fra sofaen et par ganger om dagen ;)

Lenke til kommentar

Denne koster jo en del, men ikke mer enn to DACmagic..

Lenke til kommentar

Denne koster jo en del, men ikke mer enn to DACmagic..

Ville nok også valgt den fremfor to stykk Dacmagic. Det ville videre vært interessant med en oversikt over hvilke DAKer i de rimelige prisklassene som har fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en rimelig Argon DAC1 på Hifi-klubben nå nettopp. Det er allright lyd i den, klar forbedring fra Airport Express sin innebygde, så den får duge til jeg har fått spart opp nok til en Hegel eller lignende. Tror DAC kommer til å ta av etterhvert som fler og fler vil høre Spotify på anlegget, så vi får nok bedre alternativer også på budsjett-nivå i fremtiden.

Den Hegel HD11 har jo færre innganger enn DacMagic, så den er ganske ubrukelig, i alle fall til mitt anlegg som krever 2 eller 3 optiske innganger.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...