Gå til innhold

Hvilket gtx 680? og kor tid kjem custom coolerene?

Anbefalte innlegg

Det er faktisk støttet av Nvidia å kjøre to kort med forskjellig mengde minne, selv om de ikke anbefaler dette oppsettet. Hentet fra Nvidia sin side:

Can I mix and match graphics cards with different sizes of memory?

When purchasing a second graphics card, you should try to match the memory size so that you are ensured full value and performance from your purchase. However, while it is not recommended, NVIDIA does offer the flexibility to run graphics cards with different sized memory by using CoolBits. Using CoolBits (value set to 18), you can force both of the cards to use the lower of the two memory sizes and operate them together in SLI mode. When dissimilar memory sizes are enabled to work together using CoolBits, the effective memory size for each card becomes the smaller of the memory sizes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja hei ej skal kjøpe mej eit gtx 680 etter komfen og lurer på om ej skal vente etter custom kjølerene eller bare ta tak i eit nå . det einaste kortet som er på lager er msi og kansje på noen få steder zotac sitt vil helst ha eit stort og god kjøling på med svart og rød farge trenger hjelp skal kansje kjøpe ny pc den 16 april eller fremover og vist ikkje venter ej til custom coolerene er det noen som veit ka tid det kommer :) ??? post-225298-0-92903600-1334088239_thumb.jpg dette er eit colorful geforce som ej har sjukt lyst på men er bare tilgjenlig i asia og blir tilgjenlig seinare i europa men ej lurte på om det kommer masse toll og avgifter på skjermkortet vist ej bestilla fra asia?

For all skikk og bruk er det ikke rare forskjellen på kortene. Det er alltid samme arkitektur selv om klokkefrekvenser, kjølere og minnemengde kan variere noe fra merke til merke.

Hvis det er tilgjengelig og ikke koster deg noe ekstra for et med bedre kjøler, kjøp det. Hvis det er betydelig prisforskjell eller du må vente så kjøper du et vanlig et, forksjellene er som sagt små.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ja hei ej skal kjøpe mej eit gtx 680 etter komfen og lurer på om ej skal vente etter custom kjølerene eller bare ta tak i eit nå . det einaste kortet som er på lager er msi og kansje på noen få steder zotac sitt vil helst ha eit stort og god kjøling på med svart og rød farge trenger hjelp skal kansje kjøpe ny pc den 16 april eller fremover og vist ikkje venter ej til custom coolerene er det noen som veit ka tid det kommer :) ??? post-225298-0-92903600-1334088239_thumb.jpg dette er eit colorful geforce som ej har sjukt lyst på men er bare tilgjenlig i asia og blir tilgjenlig seinare i europa men ej lurte på om det kommer masse toll og avgifter på skjermkortet vist ej bestilla fra asia?

For all skikk og bruk er det ikke rare forskjellen på kortene. Det er alltid samme arkitektur selv om klokkefrekvenser, kjølere og minnemengde kan variere noe fra merke til merke.

Hvis det er tilgjengelig og ikke koster deg noe ekstra for et med bedre kjøler, kjøp det. Hvis det er betydelig prisforskjell eller du må vente så kjøper du et vanlig et, forksjellene er som sagt små.

Det kan være en enorm temperaturforskjell mellom custom versjoner. Alt fra 10-30c forskjell med diverse luftkjøling. Syntes det er helt greit å betale en del ekstra for lavere temperatur og støynivå. Kanskje også forbedret overklokkingingspotensiale med custom PCBs. MSI utviklet blant annet en overvoltage-regulator (eller noe lignende) bak på PCBen til noen HD7xxx kort som forbedret overclockingen betydlig - kanskje de gjør noe lignende for GTX 680?

Lenke til kommentar

Det kan være en enorm temperaturforskjell mellom custom versjoner. Alt fra 10-30c forskjell med diverse luftkjøling. Syntes det er helt greit å betale en del ekstra for lavere temperatur og støynivå. Kanskje også forbedret overklokkingingspotensiale med custom PCBs. MSI utviklet blant annet en overvoltage-regulator (eller noe lignende) bak på PCBen til noen HD7xxx kort som forbedret overclockingen betydlig - kanskje de gjør noe lignende for GTX 680?

Til ære for deg har jeg nettopp kjørt 4 benchmarks på rad med msi kombustor for å sjekke hva temperaturen kommer opp i med mitt referanse 680. Kortet nådde max temperatur på 68 grader hvor det da stabiliserte seg på 67 grader med 73 % vifte.

Dette var med grov overklokk til 1263 mhz core og 1175 mv. Jeg tviler sterkt på at noen custom kort vil kjøre på mellom 38 og 48 grader under full load med 73% vifte. Hvis de gjør det, da blir jeg imponert!

Må påpeke at jeg har manuelt justert viftekurven for å ikke gå noe særlig over 70 da det virker som kortet klokker seg litt ned over der. Må også påpeke at støyen først blir påtrengende et sted mellom 75 og 80%. På 85% vifte går ikke kortet over 57 grader under kombustor.

Skal du utstyre gtx 680 med bedre overklokk-muligheter enn standard må du gjøre noen... små endringer;

http://www.overclockers.com/guide-to-nvidia-gtx680-modifications/

Lenke til kommentar

Til ære for deg har jeg nettopp kjørt 4 benchmarks på rad med msi kombustor for å sjekke hva temperaturen kommer opp i med mitt referanse 680. Kortet nådde max temperatur på 68 grader hvor det da stabiliserte seg på 67 grader med 73 % vifte.

Dette var med grov overklokk til 1263 mhz core og 1175 mv. Jeg tviler sterkt på at noen custom kort vil kjøre på mellom 38 og 48 grader under full load med 73% vifte. Hvis de gjør det, da blir jeg imponert!

Må påpeke at jeg har manuelt justert viftekurven for å ikke gå noe særlig over 70 da det virker som kortet klokker seg litt ned over der. Må også påpeke at støyen først blir påtrengende et sted mellom 75 og 80%. På 85% vifte går ikke kortet over 57 grader under kombustor.

Skal du utstyre gtx 680 med bedre overklokk-muligheter enn standard må du gjøre noen... små endringer;

http://www.overclock...-modifications/

Har jeg konstatert at det blir nøyaktig 38-48c? Nei. La oss ta en titt på denne reviewen:

http://www.tweaktown...ew/index15.html

MSI GTX 680 Twin Frozr III (overclocked med MAX voltage i MSI afterburner), 32 idle, 67 load

Referanse GTX 680 (med samme overclock og MAX voltage i MSI afterburner), 44 idle, 82 load

Det er 15c forskjell. Ganske stor.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Har jeg konstatert at det blir nøyaktig 38-48c? Nei. La oss ta en titt på denne reviewen:

MSI GTX 680 Twin Frozr III (overclocked med MAX voltage i MSI afterburner), 32 idle, 67 load

Referanse GTX 680 (med samme overclock og MAX voltage i MSI afterburner), 44 idle, 82 load

Neida, du har ikke konstantert noenting. Derfor ble jeg nysgjerrig og ville sjekke!

De tallene du viser er imponerende, men snåle. På idle akkurat nå ligger mitt kort på 31 grader med viftene på minimum. Skal kjøre kombustor et par ganger til med auto settings og se...

Lenke til kommentar

På auto settings når kortet max 82 grader, og stabiliserer seg på 81 med 59% vifte. Overklokken svinger mellom 70 og 80 grader, men stabiliserer seg på 1242 på 81 grader etterhvert. Ned ca 20 mhz pga temperatur.

På 59% vifte hører jeg såvidt at kortet begynner å snurre.

Lenke til kommentar

Referansekort-kjøler vs custom-kjøler har vel ikke så mye å si hvis man ikke har tenkt å overklokke?

De er bra for både alle som ønsker og ikke ønsker å overclocke. Dette skyldes av at de som regel kommer med en høyere stock clock (factory overclocked) noe som er bra for de som ikke ønsker å overclocke selv. De har lavere temperatur som er bra for de som ønsker å overclocke.. Win-Win.

Tja, forbauser meg ikke at MSI GTX 680 med Twin Frozr III holder så lav temperatur. Har selv 2 x GTX 580 med samme kjøleren og idle ligger kort 1 på 38 grader og kort 2 på 32 grader. Høyeste temperatur jeg har sett er vel 72 grader på kort 1.

Twin Frozr III kjøleren er faktisk veldig bra.

Hadde selv en MSI GTX 580 Twin Frozr II (II og ikke III) før jeg byttet til acclero extreme plus II. Den var også ganske bra. Jeg er ganske fornøyd med produktene fra MSI.

Neida, du har ikke konstantert noenting. Derfor ble jeg nysgjerrig og ville sjekke!

De tallene du viser er imponerende, men snåle. På idle akkurat nå ligger mitt kort på 31 grader med viftene på minimum. Skal kjøre kombustor et par ganger til med auto settings og se...

I den testen så maxer de voltagen på alle kortene for å vise den som kjøler best noe som resulterer i ganske høy temperatur på idle og load. Med andre ord så kan du maxe ut voltagen og overclocke to the max med MSI GTX 680 twin frozr III og fortsatt ha lavere enn 70c.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

I den testen så maxer de voltagen på alle kortene for å vise den som kjøler best noe som resulterer i ganske høy temperatur på idle og load. Med andre ord så kan du maxe ut voltagen og overclocke to the max med MSI GTX 680 twin frozr III og fortsatt ha lavere enn 70c.

Volten står på max, ikke mer som går an å gjøre.
Lenke til kommentar

På auto settings når kortet max 82 grader, og stabiliserer seg på 81 med 59% vifte. Overklokken svinger mellom 70 og 80 grader, men stabiliserer seg på 1242 på 81 grader etterhvert. Ned ca 20 mhz pga temperatur.

81 grader selv med vifta så høyt som 59%...? Greit nok at det tåler det, men fy å jævlig det må være å sitte inne på et rom i mange timer med en slik temp. Altfor høyt for min del :p

Lenke til kommentar

81 grader selv med vifta så høyt som 59%...? Greit nok at det tåler det, men fy å jævlig det må være å sitte inne på et rom i mange timer med en slik temp. Altfor høyt for min del :p

Å påstå at 81C er høyt for et skjermkort er tullball.

Du kan ikke si noe om hvordan støy oppleves når du aldri har hørt kortet i person. Kan godt hende 59% er like bråkete som 30% med en Twin Frozr III.

200W med varme er 200W med varme, uansett temperatur på skjermkortet.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere liker jeg at kortet holder seg under 70 grader pga tidvise svingninger i overklokk. I syntetiske tester går kortet max til 67 grader med vifteinnstillingene jeg bruker. I spill er det generelt mellom 50 og 60, og da hører jeg ikke viftene med mindre jeg stikker hodet under bordet for å høre etter.

Du kan ikke si noe om hvordan støy oppleves når du aldri har hørt kortet i person. Kan godt hende 59% er like bråkete som 30% med en Twin Frozr III.

81 grader er vel helt greit for et skjermkort, men skaper unødvendig mye varme i kabinettet. Jo kaldere skjermkortet er, dess lavere er luft-temperaturen som blir flyttet rundt i kabinettet.

Det kan fint hende at Twin Frozr III bråker mindre på 30% enn referanse på 60%. Men jeg, personlig, mener det er ganske irrelevant ettersom man knapt hører referansekortet på 60%.

Det er litt viktig å peke ut her at jeg påstår ikke at et customkort ikke er bedre, stillere eller mer kjøleeffektivt. Men jeg svarer folk som spør om de bør vente på customkortene fordi man har så sinnsykt mye bedre kjøling eller lydnivå.

Dermed tenker jeg at det kan være greit for folk som sitter på gjerdet og lurer på om de skal gå for et referanse nå eller vente, å vite hvor mye referansekortet bråker og hvor varmt det blir.

Da er fakta at med mitt kabinett (corsair 600t midi tower) hører du ikke referansekortet før viften overstiger 55%.

På autosettings overstiger ikke kortet 59% vifte og når ikke høyere enn 82 grader, hvilket er helt akseptabelt for et skjermkort.

Man begynner å legge merke til at kortet bråker på 65%, blir høylytt over 70% og begynner å bli plagsomt med 75%.

Samtidig vil jeg si at på 85% (som er max av det som går an å sette det på på evga precision tool) så bråker kortet mindre enn 6970 på 60-65%.

Ergo er min konklusjon at det er relativt unødvendig for folk flest å vente på et custom kort da referansekortet er veldig stille, kaldt og godt :)

Lenke til kommentar

Mener på ingen måte at det er for høyt for å være et skjermkort eller at 59% lager mye støy, som du skriver selv så har jeg ikke hørt kortet. Personlig er jeg vant til en temp på 60-70 max når jeg spiller, og selv det merker jeg godt i rommet etter noen timer med bf3. Tenkte mer på ubehag når det gjaldt den temperaturen og ikke på hva skjermkortet tåler, eller hva som bråker.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg vant til en temp på 60-70 max når jeg spiller, og selv det merker jeg godt i rommet etter noen timer med bf3. Tenkte mer på ubehag når det gjaldt den temperaturen og ikke på hva skjermkortet tåler, eller hva som bråker.

Og jeg gjentar: 200W med varme er 200W med varme, uansett temperatur målt på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...