Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hei, Jeg har hatt mobilt bredbånd i ca 3 år nå, og det har alltid hatt status som 'open' i spill som MW2 osv osv, noe som var bra... Men nå i det siste (ca 3 måneder, give or take) har statusen hvert konstant 'strict'... Noen som vet hvordan man "åpner" det til 'open' igjen? Altså, Telenor Mobilt Bredbånd til PC. Takker for svar. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hei, Jeg har hatt mobilt bredbånd i ca 3 år nå, og det har alltid hatt status som 'open' i spill som MW2 osv osv, noe som var bra... Men nå i det siste (ca 3 måneder, give or take) har statusen hvert konstant 'strict'... Noen som vet hvordan man "åpner" det til 'open' igjen? Altså, Telenor Mobilt Bredbånd til PC. Takker for svar. Jeg kjenner ikke voldsomt godt til telenor sitt mobile bredbånd, men får du en ekstern internet ip direkte til maskinen når du bruker det? Hvis du ikke helt vet, så gå til www.minip.no og copypaste inn ip-adressen der (jeg vil annbefale at du fjerner den siste gruppen med sifre og erstatter dem med XXX for å forbli anonym). Hvis du får en direkte ekstern ip til maskien så skulle det være fullt mulig å få til. Da tror jeg at jeg ville i første omgang tatt en rask sjekk av portene som brukes for spillet og sett om du kan få trafikk inn på dem - poirtsjekkeren innebygget i utorrent er fin til slik testing. I og med at det har fungert bra opp til nå så bør du også sjekke at du ikke har en brannmur som sperrer for inngående trafikk - eller at denne ihvertfall er konfigurert til å slippe gjennom de relevante portene. Windows firewall kan også være et potensiellt problem der - ihvertfall om du har valgt en strengere profil for den slik som "public" network. Jeg kan legge til at det er annbefalt å ha en brannmur som blokkerer for inngående forbindelser (på porter andre enn de du har spesifikt åpnet) så lenge du ikke er bak NAT (altså om du har en direkte internet-ip på maskinen via forbindelsen) ellers øker du sårbarheten for diverse anngrep fra nettet betydelig. Bak NAT derimot (om du får tildelt en LAN IP) så er en firewall ganske smør på flesk. Avventer at du sjekker det med IPen din får jeg gir videre råd -Stigma Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) www.minip.no oppga 2.150.55.xxx som IP... Er dette rett? For jeg tror at hver gang jeg logger av nettet og logger på igjen så får jeg ny IP (eller noe). Og ja, jeg er ingen ekspert på dette feltet (med port åpning osv). Skal sjekke windows firewall, men tror ikke noe der er forandra siden jeg hadde 'open'. Edit: Hehe, hvordan sjekker man det på Win7? Er så vant med XP. Kan det ha noe å si med hvilken av de minnebrikkene jeg har? At den er for gammel? Endret 10. april 2012 av Phoenix-90 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Dette tror jeg er en direkte internett-IP. Dette betyr vanligvis at det ikke er noen NAT involvert. Da skal i utgangspunktet det være rett frem for inkommende forbindelser så lenge ikke ISPen eller du kjører en brannmur noe sted som blokkerer. Hvis du ikke har noen tredjeparts brannmur installert så kan du sjekke windows firewall enkelt nok ved å midlertidig disable den mens du tester (f.eks. med utorrent portsjekkeren). Å ha den av midlertidig er neppe noe problem, men det annser jeg ikke som en god løsning på lang sikt som sagt (da er det bedre å konfigurere den til å slippe gjennom portene du trenger). Jeg vet ikke helt hva du snekker om i forhold til minnebrikker - men nei, minnebrikker på maskinen kan ikke ha noe med nettverket ditt å gjøre. Her er copypaste av hvilke porter du trenger for MW2: In addition to the required ports for Steam, Modern Warfare 2 requires the following ports for multiplayer: UDP 1500 (outbound only, no forward needed) UDP 3005 (outbound only, no forward needed) UDP 3101 (outbound only, no forward needed) UDP 28960 (inbound/outbound, must forward to act as a multi-player host, but no forward or inbound traffic needed to find and join games) Jeg ville started med å laste ned utorrent, og bruke orttesteren der til å sjekke om du får kontakt fra utsiden på disse portene (du kan huke av testen for hastighet slik at testen går veldig mye fortere, da det er irellevant for problemet). Dersom du ikke får kontakt da, så test å første omgang å disable windows firewallen midlertidig, og test igjen og se om det gir noen andre resultater. -Stigma Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Jeg vet ikke helt hva du snekker om i forhold til minnebrikker - men nei, minnebrikker på maskinen kan ikke ha noe med nettverket ditt å gjøre. Minnebrikken som gjør at man får nett på mobilt bredbånd vel. http://www.telenor.n...nd/programvare/ Skal sjekke ut utorrent nå. Hva mener du med orttesteren? Endret 10. april 2012 av Phoenix-90 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Sjekk hvilken APN du har i modeminnstillingene til mobilt bredbånd. Sist jeg hjalp en kompis med dette, så måtte APN endres til: internet.public Det hjelper ikke bare å ha en internett-IP. Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Sjekk hvilken APN du har i modeminnstillingene til mobilt bredbånd. Sist jeg hjalp en kompis med dette, så måtte APN endres til: internet.public Det hjelper ikke bare å ha en internett-IP. Ehm ja.... APN? EDIT: APN = telenor.mbb Hvordan endrer man det? Står en rediger knapp nederst til venstre, men den er sann grå og kan ikke trykkes på. Endret 10. april 2012 av Phoenix-90 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 internet.public anbefales ikke pga at man ikke har noen form for brannmur utenom på PCen. Hvis man bruker "telenor" eller "telenor.mbb" som APN er man beskyttet av en brannmur som ligger i Telenor sine systemer. Det er også disse to som er standard APN i "Mobilt Bredbånd"-programmet. IP-adressen 2.150.X.X viser at man har privat IP hvis jeg ikke husker helt feil. IP-adressen blir NATet via Telenor sine systemer. Jeg skal prøve å undersøke litt mer hvis ønskelig Mvh Faller Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 internet.public anbefales ikke pga at man ikke har noen form for brannmur utenom på PCen. Hvis man bruker "telenor" eller "telenor.mbb" som APN er man beskyttet av en brannmur som ligger i Telenor sine systemer. Det er også disse to som er standard APN i "Mobilt Bredbånd"-programmet. IP-adressen 2.150.X.X viser at man har privat IP hvis jeg ikke husker helt feil. IP-adressen blir NATet via Telenor sine systemer. Jeg skal prøve å undersøke litt mer hvis ønskelig Mvh Faller Veldig gjerne. Vil så inderlig ha det 'open' igjen. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Det kan nevnes at jeg jobber deltid i Telenor, men jeg husker ikke hvem som sendte meg mail om endringer som tredde i kraft i Januar/februar. Jeg er ganske sikker på at det har med NATing å gjøre. Mener å huske det Mvh Faller Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Det kan nevnes at jeg jobber deltid i Telenor, men jeg husker ikke hvem som sendte meg mail om endringer som tredde i kraft i Januar/februar. Jeg er ganske sikker på at det har med NATing å gjøre. Mener å huske det Mvh Faller Ahh, hadde vært awesome om du hadde funnet ut hvordan man får åpna det igjen. Endret 10. april 2012 av Phoenix-90 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Jeg vet ikke helt hva du snekker om i forhold til minnebrikker - men nei, minnebrikker på maskinen kan ikke ha noe med nettverket ditt å gjøre. Minnebrikken som gjør at man får nett på mobilt bredbånd vel. http://www.telenor.n...nd/programvare/ Skal sjekke ut utorrent nå. Hva mener du med orttesteren? Ah, jeg misforstod. Du mener USB modemet anntar jeg. Jeg forsto ikke pga. det tross alt ikek er en minnepinne - den bare ser lik ut i formen Men nei, typen modem du bruker skal ikke ha noe med problemstillingen å gjøre. Det er jeg ihvertfall 99% sikker på da jeg aldri har sett slike med noe annet enn rent modem, og da skal det være ett fett i forhold til denne problemstillingen. Dette med APN som nevnes over er meget sansynligvis problemet. Fra det jeg leser har Telenor brukt en transparent brannmur som dropper innkommende connections for noen av sine APN, sansynligvis for å beskytte de fleste "vanlige" brukerene sine. Hvis det finnes mulighet for å bytte APN over på en forbindelse uten brannmur så vil jo det løse problemstillingen - men som nevnt før så bør du da også passe på å ha en egen brannmur installert så du ikke er helt naken ut mot nettet. Alt vil jo fungere uten, men du vil ha litt ukomfortabelt høy profil ut mot nettet i forhold til ormer og annet som tråler nettet etter kjennte sikkerhetshull. Dette kan jeg ikke så fryktelig mye om da jeg ikke bruker det selv, men etter litt søking ser det ut til at det ikke skla være værre enn å bytte APN til internet.public i oppkoblingsprogrammet (mens du ikke er tilkoblet) og så reconnecte. -Stigma Endret 10. april 2012 av Stigma Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Jeg vet ikke helt hva du snekker om i forhold til minnebrikker - men nei, minnebrikker på maskinen kan ikke ha noe med nettverket ditt å gjøre. Minnebrikken som gjør at man får nett på mobilt bredbånd vel. http://www.telenor.n...nd/programvare/ Skal sjekke ut utorrent nå. Hva mener du med orttesteren? Ah, jeg misforstod. Du mener USB modemet anntar jeg. Jeg forsto ikke pga. det tross alt ikek er en minnepinne - den bare ser lik ut i formen Men nei, typen modem du bruker skal ikke ha noe med problemstillingen å gjøre. Det er jeg ihvertfall 99% sikker på da jeg aldri har sett slike med noe annet enn rent modem, og da skal det være ett fett i forhold til denne problemstillingen. Dette med APN som nevnes over er meget sansynligvis problemet. Fra det jeg leser har Telenor brukt en transparent brannmur som dropper innkommende connections for noen av sine APN, sansynligvis for å beskytte de fleste "vanlige" brukerene sine. Hvis det finnes mulighet for å bytte APN over på en forbindelse uten brannmur så vil jo det løse problemstillingen - men som nevnt før så bør du da også passe på å ha en egen brannmur installert så du ikke er helt naken ut mot nettet. Alt vil jo fungere uten, men du vil ha litt ukomfortabelt høy profil ut mot nettet i forhold til ormer og annet som tråler nettet etter kjennte sikkerhetshull. Dette kan jeg ikke så fryktelig mye om da jeg ikke bruker det selv, men etter litt søking ser det ut til at det ikke skla være værre enn å bytte APN til internet.public i oppkoblingsprogrammet (mens du ikke er tilkoblet) og så reconnecte. -Stigma Noe som kan veie opp for 'internet.public' da i form av bedre brannmur enn windows? Er noe skeptisk til AV programmer da disse kan kødde til spill instillinger. (*kremt* slette profiler på spill *kremt*) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Noe som kan veie opp for 'internet.public' da i form av bedre brannmur enn windows? Er noe skeptisk til AV programmer da disse kan kødde til spill instillinger. (*kremt* slette profiler på spill *kremt*) Du trenger ingenting mer fancy enn windows sin firewall for dette. Helt standard instillinger på den vil stoppe innkommende forbindelser men tillate alle utgående. Du trenger bare å legge til unntak til de portene du skal bruke, og dermed har du bare de små "kikhullene" du trenger ut mot internett og faktisk bruker. Ved mindre du faktisk trenger mer avansert funksjonalitet til noe annet bruk så trenger du ingen annen tredjepars software. Å kjøre antivirus er jo ofte en god idè også, men det er egentlig ikke relevant i forhold til denne problemstillignen. Vil du likevel ha god antivirus så er microsoft security essentials meget bra (og gratis for alle gyldige windows lisenser). Jeg har aldri hatt noen store problemer med denne, og den er lettkjørt og plager deg ikke unødvendig mye. Annbefales så lenge du ikke trenger masse diverse ekstrafunksjonalitet men bare litt basic virus beskyttelse. -Stigma Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Ok, etter litt om og men så fikk jeg status 'open' nå... Men hvordan kan jeg være sikker på at de rette portene er åpne? Siden dette er mobilt bredbånd, må de legges inn manuelt hver gang jeg skal spille? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Ok, etter litt om og men så fikk jeg status 'open' nå... Men hvordan kan jeg være sikker på at de rette portene er åpne? Siden dette er mobilt bredbånd, må de legges inn manuelt hver gang jeg skal spille? hvis du går via APN internet public nå så er alt "åpent" som standard, bortsett fra de som evt. blir blokkert av firewall. Altså er det enste du må tenke på å legge til unntak i rannmuren din dersom du velger å bruke en. Disse trenger du jo ikke å legge inn mer enn èn gang - dog det kan jo bli nødvndig å legge til flere for andre spill og programmer senere... -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det er viktig å alltid ha softwarebrannmuren aktiv når du er vidåpen mot nettet. Det er "farlig" å slå den av for å teste. Det tar normalt kun noen minutter før maskinen blir infisert mot vidåpent nett. De fleste av oss har heldigvis brannmur i router som beskytter oss. Ellers får du høre på Stigmas råd Lenke til kommentar
Faller Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg vet ikke helt hva du snekker om i forhold til minnebrikker - men nei, minnebrikker på maskinen kan ikke ha noe med nettverket ditt å gjøre. Minnebrikken som gjør at man får nett på mobilt bredbånd vel. http://www.telenor.n...nd/programvare/ Skal sjekke ut utorrent nå. Hva mener du med orttesteren? Ah, jeg misforstod. Du mener USB modemet anntar jeg. Jeg forsto ikke pga. det tross alt ikek er en minnepinne - den bare ser lik ut i formen Men nei, typen modem du bruker skal ikke ha noe med problemstillingen å gjøre. Det er jeg ihvertfall 99% sikker på da jeg aldri har sett slike med noe annet enn rent modem, og da skal det være ett fett i forhold til denne problemstillingen. Dette med APN som nevnes over er meget sansynligvis problemet. Fra det jeg leser har Telenor brukt en transparent brannmur som dropper innkommende connections for noen av sine APN, sansynligvis for å beskytte de fleste "vanlige" brukerene sine. Hvis det finnes mulighet for å bytte APN over på en forbindelse uten brannmur så vil jo det løse problemstillingen - men som nevnt før så bør du da også passe på å ha en egen brannmur installert så du ikke er helt naken ut mot nettet. Alt vil jo fungere uten, men du vil ha litt ukomfortabelt høy profil ut mot nettet i forhold til ormer og annet som tråler nettet etter kjennte sikkerhetshull. Dette kan jeg ikke så fryktelig mye om da jeg ikke bruker det selv, men etter litt søking ser det ut til at det ikke skla være værre enn å bytte APN til internet.public i oppkoblingsprogrammet (mens du ikke er tilkoblet) og så reconnecte. -Stigma Du har helt riktig her Stigma. Hvis det ikke er ønskelig med NAT kan du evt prøve med APN = telenor. Den skal visstnok ikke benytte NAT. Den vil samtidig være tryggere enn APN = internet.public Mvh Faller 1 Lenke til kommentar
Phoenix-90 Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Hvis det ikke er ønskelig med NAT kan du evt prøve med APN = telenor. Den skal visstnok ikke benytte NAT. Den vil samtidig være tryggere enn APN = internet.public Ok, takker for hjelpa folkens. Håper det funker skikkelig nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå